Soos Tabula Rasa Bierpong.jpeg
Studentenleven

Lustrum van de huiskamer voor fysiostudenten

Leestijd Minuten

De Tabula soos bestaat tien jaar. En daarom vierde studentenvereniging Tabula Rasa, beheerder van de Tabula soos aan de Stadsgravenstraat in Enschede dinsdagavond feest met leden, oud-leden, veel studenten en – niet te vergeten – flink wat biertjes.

Tien jaar soos, is tien uur lang feest. Althans dat vond de feestcommissie. Om vijf uur schoven leden en oud-leden aan voor een Italiaanse maaltijd en wijnproeverij van sponsor Novi. Steeds veranderde het programma: van onder meer bierpong – waar de studentenvereniging om bekend staat bij haar bezoekers – en een teacher takeover (ook een bekend Tabula fenomeen) achter de bar naar late dansuurtjes. Ofwel van limbodansen tot dancebattles, van hakken en hØken tot een technouurtje: het kwam allemaal voorbij.

Locaties voor Tabula

Tabula is niet de eerste soos van de studentenvereniging voor studenten Fysiotherapie en Podotherapie. Door de jaren heen zijn verschillende versleten in de Enschedese binnenstad: De Labdiek (bij de Jacobuskerk aan de Walstraat), achter “Hotel National”, Hotel Industry, in café de Pijp, in café San Remo en café Old Dutch. De almanakken van de studentenvereniging staan vol verhalen over de soos en wordt omschreven als “huiskamer voor fysiostudenten”.

Zo zijn er typische soosspellen: ijsblokje doorgeven, het stoplicht en spoelbakduiken. Tegenwoordig is het vooral veel bierpong, stresspong en een spelletje Stef Stuntpiloot.

In een van de almanakken van een van de Tabula Rasa lustrum’s staat zelfs dat er op een gegeven moment zelfs plannen waren om een pakhuis te kopen. “Er zouden 6 kamers voor studenten boven komen, voor de inkomsten.” Toen dit aardig rond was, werd het opeens afgekeurd omdat de hogescholen van Arnhem en Enschede mogelijk zouden gaan fuseren. “Dus was er geen zekerheid over wat er ging gebeuren met de opleiding. Anders hadden we een eigen sociëteit gehad.”

Maar die echte eigen stek kwam er wel. Tien jaar geleden zorgde fysiotherapiestudent Kars Menkvelk ervoor dat Tabula de soos op de huidige locatie aan de Stadsgravenstraat kreeg. En daarmee is Tabula Rasa de enige aan Saxion Enschede gelieerde studentenvereniging met een eigen stek buiten de hogeschool. De soos bestaat uit twee delen: het bruin café en de feestzaal. Regelmatig wordt de soos verhuurd aan andere studieverenigingen of organisaties voor feestjes.

In 2012 was er even sprake van dat Tabula Rasa het gehele pand als soos in beheer zou nemen, toen studentenvereniging Tex, die gebruiker was van de begane grond, werd opgeheven. Maar dat ging uiteindelijk niet door. Het Koepel Overleg Studenten Saxion (KOSS), de koepelorganisatie voor alle studieverenigingen binnen Saxion, is nu de onderbuurman van Tabula Rasa.

Hoe lang de soos nog in handen blijft van onder meer de studentenvereniging is nog niet bekend. Saxion is huurder van het pand en onderzoekt of het nog rendabel is om het pand voor studenten te behouden. Tabula hoopt in elk geval nog vele feestjes in de soos te organiseren.