Lustrum studentvereniging, Tabula Rasa Enschede bestaat 50 jaar

Tabula viert 50-jarig bestaan: ‘Dit lustrum leeft écht’

Roxanne van Norde
Roxanne van Norde Leestijd Minuten

Je kunt ze kennen van de eeuwige potjes beerpong, hun luidkeelse gezang tijdens de HOI of natuurlijk van hun eigen sociëteit. Maar als het aan voorzitter Meike Roosma en lustrumcommissievoorzitter Milou Geerdink ligt, gaat Tabula Rasa na dit jaar de boeken in als de vereniging met dat gave lustrum. Het thuishonk van de studenten Fysiotherapie en Podotherapie viert dit jaar het 50-jarig bestaan.

Even terug naar 1969: Bert Siemens wilde er samen met een aantal anderen voor zorgen dat de stem van studenten beter gehoord werd door de hogeschool. Daarnaast was de groep op zoek naar een plek om gezellig bij elkaar te zitten. Tabula Rasa, officieel een studentenvereniging, maar eigenlijk meer een studievereniging, was geboren. Hoe ze dat weten? “Bert kwam laatst langs in de sociëteit en vertelde dat aan me,” zegt Meike.

Dit tafereel is kenmerkend voor de oudste vereniging van Saxion. Alumnileden komen vaak nog even kijken hoe het gaat en of de biertjes in de soos nog wel goed smaken. “Eens lid van Tabula, altijd lid van Tabula, geldt wel een beetje voor ons ja,” geeft Milou lachend toe. Zelf is ze ook al afgestudeerd, maar het tiende lustrum organiseren stond bovenaan haar verlanglijstje. “Ik heb ook geholpen bij het vorige lustrum en liet toen al vallen dat ik graag in de commissie wilde als we 50 jaar bestonden. Ik ben trouwens niet de enige, er zijn meer oud-studenten die voor de gelegenheid weer even komen helpen.” Of de verschillen met de 45ste verjaardag groot zijn? Absoluut. “De vorige keer vonden studenten het allemaal ‘wel leuk’, maar dit lustrum leeft echt. Nu beseffen mensen pas hoe oud we eigenlijk al zijn.” Meike vult haar aan: “Tijdens de academiedagen mochten we de klassen rond. Toen we vertelden dat we dit jaar 50 worden, waren studenten echt onder de indruk.”

Sarah en Abraham

Een speciaal thema is er dan ook niet, de leeftijd spreekt voor zich en vormt de rode draad tijdens de lustrumactiviteiten. “Het draait een beetje om Abraham en Sarah, net als bij mensen die 50 worden,” aldus Milou. Op het programma staat een mix van studiegerelateerde en niet-studiegerelateerde activiteiten, verspreid over de maanden oktober tot en met maart. Wat studenten onder andere kunnen verwachten? Een openingsfeest en een eindfeest, een infomarkt, groot symposium met gave sprekers, lezingen en een ‘ouwelullenpubquiz’ voor de alumni.

Lang hoeven ze hier niet meer op te wachten, want de eerste festiviteiten staan op 1 oktober gepland. Middels een openingsmarkt in de kantine en een feest in de soos en De Generaal ‘we zijn bang dat we anders te weinig ruimte hebben’, wordt het denkbeeldige lintje doorgeknipt en het startsein voor het lustrum gegeven. Of er sprake is van zenuwen? “Gezonde spanning is wel aan de orde. Je leeft er zo lang naartoe, de lustrumcommissie is ook al meer dan een halfjaar bezig met organiseren en nu is het bijna zover. We hebben er vooral heel veel zin in. Ik hoop dat het lustrum garant staat voor gezelligheid en dat studenten wat bijleren over hun vakgebied,” vertelt Meike.

De huiskamer van Tabula

De eerste halve eeuw zit erop, maar wat mag er tijdens de volgende 50 jaar echt niet veranderen? Daar zijn Meike en Milou duidelijk over: de soos. Momenteel wordt door Saxion onderzocht of het nog rendabel is om het pand voor studenten te behouden, maar als het aan Tabula ligt blijven ze voorlopig de huurders. “Het is echt een meerwaarde om een plek buiten Saxion te hebben om samen te komen. Ik denk dat we binnen de vereniging juist zo close zijn omdat we hier in de avond samen kunnen komen,” vindt Meike. Milou: “Daar ben ik het mee eens. Ik ben zelf voorzitter geweest van de sooscommissie, dus het is een jaar lang mijn kindje geweest. Dat jaar was het meer mijn huiskamer dan mijn eigen huiskamer. Het zou echt zonde zijn als we die plek niet meer hebben. Daarnaast hoop ik dat de laagdrempeligheid en de open sfeer binnen de vereniging nooit veranderen. Dat zijn de dingen die Tabula echt uniek maken en waarom iedereen er zo graag terug blijft komen.”

Roxanne van Norde

Roxanne van Norde heeft haar geweldige studentenleven in Enschede afgesloten met een diploma van de opleiding Media, Informatie en Communicatie. Ze had het zo naar haar zin bij Saxion, dat ze nu als redacteur werkt bij de Nieuwsredactie. Als ze niet aan het schrijven is, kun je haar vinden bij de hipste hotspots in town of achter de laptop om een nieuwe citytrip te plannen.