HTTP://WWW.SVTABULARASA.NL/

Studentenvereniging voorgesteld: Tabula Rasa

Wendy van Til
Wendy Kloezeman - van Til Leestijd Minuten

Studeren is meer dan alleen kennis opdoen. Je maakt ook deel uit van het studentenleven en daar komen nog wat keuzes bij kijken, zoals het wel of niet lid worden van een studentenvereniging. Daarom stellen wij ze aan je voor, zodat jij als (toekomstige) student weet wie ze zijn. Dit keer: Tabula Rasa in Enschede. Stefan Bos en Meike Roosma, respectievelijk scheidend voorzitter en beoogd voorzitter vertellen over de vereniging voor studenten Fysiotherapie en Podotherapie bij Saxion.

Wat is Tabula Rasa voor studentenvereniging?

Stefan: “Tabula is statutair een studentenvereniging, maar acteren eigenlijk meer als een studievereniging. Dit houdt in dat we ons voornamelijk richten op activiteiten die verband houden met de opleidingen Fysiotherapie en Podotherapie. Tabula is opgericht om studenten buiten het curriculum iets extra aan te bieden. We zijn laagdrempelig: zo komen studenten even binnen voor een kop koffie, maar ook met vragen over studie. De naam zegt het eigenlijk al: Tabula Rasa  betekent onbeschreven blad. En de vereniging helpt je bij het beschrijven ervan. Het biedt net dat beetje extra: ervaring, kennis, maar ook vriendschap en gezelligheid. En bijzonder is dat we komend studiejaar ons vijftigjarig bestaan vieren.”

Zijn jullie studentikoos, ofwel hebben jullie een jasje-dasje cultuur?

Meike: “Niet echt. Geen jasje-dasje in elk geval. We hebben als bestuur wel pakken, leden kunnen ook kledingstukken met ons logo kopen, maar dat is het dan ook wel. Brassen doen we wel: zo worden er bij de installatie van een nieuw studieverenigingsbestuur wel cadeautjes geprobeerd te jatten door andere verenigingsbesturen.”

Wat voor activiteiten organiseert jullie vereniging?

Meike: “Een heleboel. Zo zijn er de aan de studie gelieerde activiteiten: we geven tapecursussen, bezoeken gezamenlijk een snijzaal, gaan op studiereis en organiseren een teachersoos voor goed contact met de docenten. Ook staan we nu al een aantal jaren op de Zwarte Cross, waar we masssages geven. Daarnaast zijn er de gezellige activiteiten: borrels, gala en andere feesten. We gaan op introkamp voor de introductieweek begint, doen mee aan de Batavierenrace en organiseren ook een oude lullen borrel voor alumni.”

Hoe onderscheiden jullie je van andere studentenverenigingen in Enschede?

Stefan: “Zoals gezegd zijn we dus op papier wel een studentenvereniging, maar gedragen we ons als studievereniging. Dus daarin onderscheiden we ons wel natuurlijk, haha. En wij zijn dus als enige studentenvereniging echt verbonden aan Saxion als hogeschool en hebben dan ook een kantoor in de hogeschool. Dit kantoor delen we met studievereniging Hysteria, die aan dezelfde academie als ons verbonden is. Maar als het gaat om studieverenigingen onderscheiden we ons ook. Zo zijn wij de oudste vereniging, organiseren we ons eigen gala en zijn we ook de enige vereniging met een eigen sociëteit: Tabula Rasa, gelegen op de eerste verdieping van hbo-soos De Generaal in de Stadsgravenstraat achter de Oude Markt.”

En heeft Tabula Rasa nog wat te wensen voor de toekomst?

Stefan: “Jazeker. We hopen dat onze sociëteit in de binnenstad blijft bestaan. De toekomst ervan is nog niet zeker. We praten hier samen met andere belanghebbenden over met de hogeschool. Wij vinden het belangrijk dat we als platform zowel binnen als buiten de hogeschool kunnen samen komen. En het heeft een mooie uitstraling naar Enschede als studentenstad, dat er ook een hbo-soos in de binnenstad zit.”

Tabula Rasa in het kort

Studentenvereniging gericht op studenten Fysiotherapie en Podotherapie Saxion-stad: Enschede Geschat ledenaantal: 585 Over de leden: 100 procent van de leden is Saxion-student

Over de studentenvereniging

Tabula Rasa is dé studentenvereniging voor studenten die aan Saxion Fysiotherapie of Podotherapie studeren. 1 oktober 1969 werd de vereniging opgericht door onder meer oud-docent Bert Simens van Fysiotherapie. De vereniging ziet het studentenleven als een nieuwe periode in het leven van een student die je nog als onbeschreven blad start. En met Tabula Rasa krijg je de kans om dit nieuwe leven een extra dimensie te geven, aldus de informatie op de website.

Website Tabula Rasa
Wendy van Til

Wendy Kloezeman - van Til

Wendy Kloezeman - van Til duikt graag de diepte in, analyseert en coördineert de verhalen op Saxion.nl. Ze is gepassioneerd brainstormer, advocaat van de duivel, storyteller, bulletjournaller, wereldburger en avonturier. Tips? Mail nieuws@saxion.nl!