Blockchain en crypto voor dummies

Portret van Leontien
Leontien Biemold Leestijd Minuten

Blockchain en cryptocurrency; je hebt de woorden vast al eens gehoord. Het zijn termen die in een razend tempo zijn opgekomen en eigenlijk niet meer weg te denken zijn uit ons woordenboek. Maar… waar gaat het nou precies over?

Blockchain

First things first: wat is blockchain? Eigenlijk is het een software die iedereen zou kunnen draaien om een gezamenlijke database te delen. Met die database kun je veilig gegevens bewaren en delen, waardoor je direct geld naar elkaar kunt sturen. Ook kun je met blockchain een prijsvergelijker tijdelijk inzicht geven in je salaris, zodat de zoekmachine bijvoorbeeld een passende lening voor je kan zoeken.

Cryptocurrency

Dan hebben we nog cryptocurrency. Cryptocurrency is simpel gezegd zelfgemaakt geld dat versleuteld is. Crypto komt dan ook van het woord encrypted, dat letterlijk versleuteld betekent. Zolang mensen geloven in de waarde van dit geld, blijft het waarde houden. Zoiets als onze eigen euro, alleen dit keer volledig digitaal, versleuteld en zelfgemaakt.

Fantastisch medium

Arthur is super enthousiast over deze digitale ontwikkelingen. “Ik vind het een fantastisch medium dat dankzij de jonge leeftijd bij velen tot wilde dromen leidt. Het mooie vind ik vooral dat de belofte van internet kan worden waargemaakt; alles wat digitaal kan, komt onder je eigen controle en kun je direct delen met wie dan ook. Zonder tussenkomst van anderen. Je paspoort, je medische gegevens, je CV, de machines die een fabriek koopt, je surfgedrag op internet: alles digitaal. Fantastisch!”

In de klas

Binnen de academie Financiën, Economie & Management, waar Arthur werkzaam is, is er een minor Business Models, FinTech en Blockchain. Ook worden er workshops gegeven om mensen te onderwijzen op dit vlak. Niet alleen voor studenten, maar ook voor docenten en bedrijven.

“Het gaat hierbij voornamelijk om digitale data: wat is het? Hoe beheersen we het? Wat moeten we erover weten? Dus ook thema's als cloud computing, big data, kunstmatige intelligentie, business analytics, database-beheer en nog veel meer!”

Bitcoin is booming

En Arthur weet wel hoe dat komt: “Sinds de komst van het internet zijn er veel ontwikkelingen geweest, maar echt gevoelige informatie of dingen van waarde durfden we nog niet direct met elkaar uit te wisselen. Dat ging traditioneel via derde partijen, zoals bijvoorbeeld een bank die helpt met betalingsverkeer. Banken en overheden hebben in die rol in het verleden in de ogen van een paar ontwikkelaars fouten gemaakt. Dus werd er gezocht naar een slimme oplossing. En zo was Bitcoin geboren.”

Zorg dat je op tijd schakelt

Er is zo ontzettend veel gaande; ontwikkelingen gaan razendsnel. Niet alleen met blockchain, maar ook met robotics, kunstmatige intelligentie, nanotech, quantum computing… Arthur’s tip: “houd de ontwikkelingen in de gaten en lees vooral de berichten die je vertellen wat er praktisch van gaat komen. Blockchain zelf kan niet alleen staan, het werkt pas echt goed in combinatie met andere technologieën zoals internet en smartphones.  Maar zorg ervoor dat je weet wat het voor jou kan betekenen en dat je op tijd schakelt als het wel heel dichtbij komt en je er bijvoorbeeld voor je werk of bedrijf iets mee ‘moet’”.

Een blik in de toekomst

Als het goed is weet je nu een beetje hoe het zit. Maar hoe nu verder? Arthur geeft zijn visie: “De cryptocurrencies zoals Bitcoin kunnen al worden gebruikt, verder wordt er ontzettend veel ontwikkeld door vrije ontwikkelaars, grote en kleine bedrijven, universiteiten en overheden. Dus nieuwe producten gaan er echt komen. Alleen het zal tijd nodig hebben om voldoende te testen en mensen klaar te maken voor nieuwe veranderingen. Geef het nog een paar jaar en ga ervan uit dat je na 20 jaar denkt 'wat heeft dat veel impact gehad'. Net zoals bij de opkomst van het internet destijds. Ook al zal je wellicht niet altijd beseffen dat het blockchain of cryptocurrencies waren die het verschil maakten.”

Portret van Leontien

Leontien Biemold

Leontien Biemold is redacteur bij Dienst Marketing en Communicatie en allround creative bij De Contentmaker. Haar motto: neem jezelf en het leven niet té serieus. Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. Naast haar communicatiewerk vertrekt ze een paar keer per jaar naar Oostenrijk om skiles te geven. Verdere interesses: goede teksten, sterke koffie & flauwe grappen!