Gilian van der Weerd
Ondernemerschap

‘To-Maatje maakt gezond eten voor kinderen leuker’

Vierdejaarsstudent Gilian van der Weerd is momenteel niet alleen aan het afstuderen, hij werkt ook nog eens op de markt én hij is bezig met de opstart van zijn bedrijf To-Maatje. “In de toekomst groeien kinderen op met de lessen in voeding die To-Maatje biedt,” zegt hij.

Kinderen lessen geven over voeding; hoe kóm je erop?

“Het idee is voortgekomen uit een wedstrijd waar ik aan heb meegedaan vanuit de battle of concepts. De opdracht was het bedenken van een app waardoor kinderen gezond gaan eten. De opdracht werd onderbouwd met cijfers over hoeveel kinderen te weinig groente en fruit eten en hoeveel kinderen kampen met overgewicht door een slecht eetpatroon. Dit raakte mij persoonlijk, ik heb de problematiek van overgewicht van dichtbij meegemaakt. Bij anderen, maar ook bij mezelf. Ik zie het nu als persoonlijke missie om kinderen meer te leren over de effecten van voeding en hoe ze hiermee om dienen te gaan.”

En dus ben jij begonnen aan het realiseren van de app ‘To-Maatje’?

“Ja. To-Maatje is een app waarin een kind tussen de 6 en 10 jaar oud een karakter moet verzorgen. Denk bijvoorbeeld aan het Tamagotchi-concept. Bij To-Maatje is het de bedoeling dat een kind zijn karakter hetzelfde geeft als dat hij zelf eet. To-Maatje geeft vervolgens versneld de effecten van het gegeten voedsel weer. Tegelijkertijd geeft hij kinderen weetjes en feiten over voedsel.”

Wat gebeurt er als het kind slecht eet?

“Aan de hand van het voedsel dat To-Maatje binnenkrijgt, stijgt of daalt de score in zijn levensbalk. Als de score hoog is, kunnen kinderen spelletjes  en accessoires vrijspelen voor hun To-Maatje. Voor de beleving van kinderen is het belangrijk dat To-Maatje daadwerkelijk tot leven komt en om dit te bewerkstelligen zijn functies als ‘vertel een mop’ en ‘geef een knuffel’ aan het concept toegevoegd. To-Maatje speelt in op de behoefte van kinderen meer te leren over gezondheid en de effecten van voeding. Deze behoefte is ontstaan uit de grote hoeveelheid kinderen die de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groente en fruit niet binnenkrijgen: 75%. Het grote aantal kinderen dat kampt met overgewicht, draagt tevens bij aan de urgentie van deze behoefte. Ruim 13% van de kinderen tussen de 4 en 11 jaar in Nederland kampt namelijk met overgewicht (Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), 2017).”

Hoe zie jij de toekomst voor To-Maatje?

“In de toekomst gaan jullie kinderen en kleinkinderen opgroeien met de voedingslessen van To-Maatje. Mijn droom is dat mensen zich, dankzij To-Maatje, bewuster worden van de effecten van voeding en dat deze bewustwording er toe zal leiden dat mensen met plezier een gezonder voedingspatroon ontwikkelen.

En wat is jouw tip voor studenten die óók willen ondernemen?

“Vooral dat ze het gewoon moeten doen! Durf de sprong te wagen. Het is vaak moeilijk je dromen na te jagen omdat hier andere dingen voor gelaten moeten worden of omdat er een risico aan verbonden is. Maar het wagen van die sprong is het mooiste wat mij is overkomen, dus mijn tip is vooral om er voor te gaan!”

Winnaars Saxion Ondernemers Award vorig jaar

Saxion Ondernemers Award 2018

Op woensdagavond 30 mei staat de Gasfabriek in Deventer in het teken van de Saxion Ondernemers Award 2018. Vijf finalisten strijden om de titel: 'Saxions Ondernemer van het jaar 2018'. Benieuwd welke finalist er vandoor gaat met het startkapitaal van €5.000 en één jaar begeleiding van founding partner EW Facility Services? Kom naar de finale en maak het live mee!

Klaar voor een slimme wereld? Jij bepaalt de toekomst!

Kom naar de open dag