Top down view van mannenkleding, geschikt voor een sollicitatiegesprek na je studie bij Saxion
Studentenleven

Dress to impress: dit trek je aan naar een sollicitatiegesprek

Leestijd Minuten

Iedereen heeft weleens te maken gehad met een kledingcrisis. Het vervelende is dat dit altijd voorkomt op momenten dat je het absoluut niet kunt gebruiken. Zeker voor een sollicitatiegesprek wil je er pico bello bijlopen. Studentredacteur Roxanne ging op onderzoek uit: wat moet je aandoen om die leuke baan of stage binnen te halen?

Wat je uit de kast moet trekken, hangt volgens de ondervraagde studenten van een aantal factoren af. Fashion and Textile Technologies-student Roos van der Meijden weet wel wat ze aan zou trekken. “Een zwarte broek met een witte blouse doet het altijd goed. Maar ik denk dat je vooral rekening moet houden met wat voor persoon jij bent en het bedrijf waarbij je solliciteert.” Dat vindt ook Jop Wolthuis, student Industrieel Product Ontwerpen. “Als je gaat solliciteren voor fabriekswerk of vakkenvullen zou ik kiezen voor casual kleding die een beetje netjes is. Maar voor een sollicitatie voor een betere baan, bijvoorbeeld als bedrijfsleider, trek ik eerder een pak aan.”

Met een blauwe das straal je vertrouwen uit en lijk je betrouwbaarder.

Jouke Hartman, International Financestudent

‘Overdressed is beter dan underdressed’

Zeker als je gaat solliciteren in de financiële brance, is kleding erg belangrijk. International Finance-student Jouke Hartman kiest graag voor een blauw pak met een wit overhemd. “Qua das kies ik altijd voor blauw of rood. Met een blauwe das straal je vertrouwen uit en lijk je betrouwbaarder. Een rode das zorgt ervoor dat je krachtiger overkomt. Verder, je kan beter overdressed zijn dan underdressed. Je kunt altijd downgraden door je jasje uit te doen, upgraden is veel moeilijker.”

Zwart of kleur?

De mannen kiezen dus graag voor een pak of nette broek met een blouse. Maar hoe zit het bij de dames? Een ding is zeker, de zwarte broek is favoriet. “Ik kies het liefste voor een nette zwarte broek met een blouse en sneakers eronder”, zegt Sanne Pulles, student Creative Media & Game Technologies. Human Resourcemanagement-student Eva van Helmond voegt toch liever wat meer kleur toe. “Maar niet te veel hoor, een pantalon met een rode blouse en een colbertje vind ik mooi. Ik vind het belangrijk om er representatief uit te zien en een goede indruk achter te laten.”

Kortom, kies voor een outfit die past bij jou en het bedrijf waarbij je solliciteert. Kijk bijvoorbeeld eens op Facebook-pagina van de organisatie om te zien hoe iedereen erbij loopt op de werkvloer. Weet je het echt niet? When in doubt, wear black.