Banne1.png

Met s.v. WATT zeilend over de Friese wateren

Leestijd Minuten

Je eigen zeilboot besturen, kamperen in de natuur en bier drinken in de zon: bij het zeilweekend van studievereniging WATT maak je het allemaal mee. Zeb Olden, net afgestudeerd aan de opleiding Technische Natuurkunde, is voor het derde jaar op rij mee geweest als schipper en vertelt over deze unieke ervaring.

“Op een boot gaan vier mensen, waaronder één schipper – iemand die al zeilervaring heeft,” vertelt Zeb. “Als schipper is het je taak om de anderen te leren hoe je de boot bestuurt. Iedereen die wil krijgt de kans om even aan het stuur te staan. Ook moet je je groepje aansturen bij spannende momenten, bijvoorbeeld als je door een nauwe doorgang moet. Één keer gebeurde het dat de boot vast bleef zitten, maar gelukkig kwamen we weer los door snel de buitenboordmotor aan te zetten. Een andere boot had minder geluk. Zij moesten geholpen worden door een toevallig passerende boot.”

Gezelligheid

Het weekend vond dit jaar plaats in de rustige natuur van Friesland. “Tijdens het zeilen was er weinig wind en veel zon,” zegt Zeb. “Tijdens rustige momenten op het water was er ook genoeg tijd om te chillen. Elke boot had een kratje bier aan boord, dus gezellig was het zeker. Vrijdagavond hebben we een mooi plekje in de natuur gezocht om aan te meren en de tenten op te zetten. Dan aten we samen pasta of staken de barbecue aan en we sloten de dag vaak af met een kampvuurtje.”

“Zeilen is heel leuk om te leren. Met behulp van de lijnen op de boot kun je de stand van de zeilen bepalen en op die manier kun je sturen. De windrichting speelt hierbij een grote rol. Dat moet je een beetje aanvoelen.”

Aanrader

Behalve gezellig was het weekend volgens Zeb ook leerzaam. “Het is sowieso handig om te weten hoe je een boot bestuurt,” zegt hij. “Daarnaast zijn dit soort activiteiten goed voor de teambonding binnen de vereniging, omdat je natuurlijk met z’n allen verantwoordelijk bent voor de boot. Er kan van alles gebeuren op zo’n boot en dan moet je samen tot een oplossing komen. Zeker een aanrader dus.”