Studiereis van studievereniging WATT terug van weggeweest: ‘Eindelijk weer!’

Studiereis van studievereniging WATT terug van weggeweest: ‘Eindelijk weer!’

Roxanne van Norde
Roxanne van Norde Leestijd Minuten

Het was een lang gekoesterde wens van studievereniging WATT: een studiereis organiseren. In 2007 en 2008 stonden ze op de planning, maar daarna ging het feest niet meer door. Al in 2012 wilde het bestuur de reis terug op de jaarplanning, echter lukte dat steeds niet. Dit jaar is het dan eindelijk weer zo ver: in februari stappen 30 studenten in het vliegtuig naar Budapest. Waarom lukte het nu wel en wat hebben de commissieleden voor de deelnemers in petto?

Het werd na tien jaar echt tijd dat de studiereis terugkwam, vinden ook oud-bestuurslid Arthur Kramer en Commissaris Extern Brent Verharen. “Vorig studiejaar zijn we er serieus mee bezig gegaan, nadat het aftredende bestuur naar ons toe kwam. Zij wilden graag dat wij een studiereis gingen opzetten. Toen hebben we een commissie opgericht en zijn we in gesprek gegaan met docenten. Omdat de studiereis voor de deelnemers een vervanging is van de internationale projectweek, zijn er natuurlijk wel eisen gesteld aan de reis. Zo gaan we flink wat bedrijven bezoeken. Verder waren docenten heel enthousiast, sommigen wilden zelfs mee. Dat kan dit jaar nog niet, omdat we maar 30 plekken hebben en die willen we echt aan de studenten geven. We houden het nu nog klein, omdat we eerst willen kijken hoe het allemaal gaat. Als we in de toekomst meer plekken hebben, kunnen er wel een paar docenten mee”, licht Arthur toe. “Maar we gaan ook andere activiteiten doen, want naast de studiegerelateerde activiteiten hebben we ook tijd voor ontspanning”, vult Brent aan.

Hoogtepunt

Wat zorgde er nog meer voor dat het organiseren van een studiereis lukte? “We hebben nu veel meer sponsoren, dat helpt ook enorm. Ook is de het aantal leden van de vereniging enorm gegroeid en is de vereniging actiever geworden”, vertelt Arthur. De studiereis moet een hoogtepunt van het jaar worden. “Iedereen heeft het bij andere verenigingen altijd over de studiereis. Dat was het evenement dat er altijd uitsprong, dus wij wilden dat ook aanbieden.”

Het past ook goed bij de speerpunten van de vereniging. “In ons meerjarenplan staat dat we elk jaar één grote activiteit willen gaan organiseren. Nu is dit dus de studiereis. Het kan zijn dat we dit gaan afwisselen met een andere grote activiteit, dit hangt af van hoe deze studiereis gaat”, vertelt Brent. “Ik heb wel de wens om de studiereis door te blijven zetten, zo lang we genoeg sponsoren hebben is dit ook haalbaar.”

‘We did it!’

Waar kijken Brent en Arthur zelf naar uit? “Als commissielid levert een studiereis natuurlijk wel wat stress op. Zo is het lastig om contact te krijgen met bedrijven en de universiteit in Budapest. Maar aan het einde van de week kunnen we met de commissie mooi zeggen dat we het voor elkaar hebben gekregen met zijn allen.” Brent: “Ik wil ervoor zorgen dat mensen het zo veel mogelijk naar hun zin hebben en er wat van opsteken. We gaan er een paar mooie dagen van maken!”

Roxanne van Norde

Roxanne van Norde heeft haar geweldige studentenleven in Enschede afgesloten met een diploma van de opleiding Media, Informatie en Communicatie. Ze had het zo naar haar zin bij Saxion, dat ze nu als redacteur werkt bij de Nieuwsredactie. Als ze niet aan het schrijven is, kun je haar vinden bij de hipste hotspots in town of achter de laptop om een nieuwe citytrip te plannen.