schrijven.jpg

Docente Cindy Kuiper gepromoveerd

Een knappe prestatie: docente Communicatie Cindy Kuiper is onlangs gepromoveerd aan de KU Leuven. Ze schreef haar proefschrift over de vraag hoe vakdocenten met behulp van een specifieke vorm van taalgericht vakonderwijs - genredidactiek - aandacht kunnen besteden aan taal en schrijven in de context van hun vaklessen.

Genrewat?!

Je hebt er misschien nog nooit van gehoord, van het woord ‘genredidactiek’. Niet gek hoor, dus daarom leggen we het nog even kort uit! Genredidactiek is een didactiek die past bij een breed taalbeleid. Het is een directe vertaling van beleid naar de onderwijspraktijk. Het onderzoek heeft plaatsgevonden tijdens eerstejaarsvakken bij de opleidingen van de Hospitality Business School. Hier zijn twee vakdocenten getraind om de interventies in te zetten. Natuurlijk onder de vakkundige begeleiding van Cindy.

Doelgenre

Voor en na de interventie schreven de betrokken eerstejaarsstudenten het zogeheten doelgenre: het teksttype waar tijdens de interventies aandacht aan werd besteed. En wat bleek? Bij alle interventierondes was er sprake van een significante verbetering van schrijfvaardigheid!

Geplande acties binnen Saxion

De uitkomsten van het promotieonderzoek worden binnen Saxion verder ingezet en ontwikkeld. Dit gebeurt in samenwerking met een aantal vakdocenten en door middel van een vakspecifieke schrijfinterventie in het eerste jaar bij de academie Financiën Economie en Management.

Meer informatie

Wil je meer weten over het onderzoek van Cindy? Ze vertelt je er graag meer over, dus neem gerust contact op via c.a.j.kuiper@saxion.nl.