Cementi

‘Bij CEMENTi en Exaltio kan ik mezelf zijn’

Roxanne van Norde
Roxanne van Norde Leestijd Minuten

Vandaag staat diversiteit volop onder de aandacht door Coming Out Day. Dat is maar goed ook, want ongeveer 7% van de Saxion-studenten en -medewerkers identificeert zich als LGBT. Dat een coming out lastig is, maar je ook een enorm goed gevoel kan geven, bewijst Bedrijfskunde MER-student Wouter. “Ik heb een hele fijne groep mensen achter me staan.”

Wouter kwam voor zijn ouders uit de kast toen hij zeventien was. “Ik kreeg toen een relatie, dus het was tijd om het te vertellen. Makkelijk vond ik het niet, ik ben wel drie keer de trap afgelopen om het te zeggen om vervolgens op het laatste moment weer naar boven te gaan, omdat ik niet wist hoe. Uiteindelijk hadden mijn ouders door dat er iets was en toen heb ik het verteld.” Daarna volgde zijn familie, maar van zijn vrienden wist niemand het nog.

‘Toen durfde ik het ook aan mijn vrienden te vertellen’

Dat veranderde toen hij ging studeren bij Saxion. “Ik kwam tijdens de HOI in contact met studievereniging CEMENTi en ben daar lid geworden. Tijdens een borrel werd er aan me gevraagd welke vrouwen ik leuk vond. Toen ik zei dat ik daar niet zoveel interesse in had, kreeg ik de reactie ‘Succes met het vinden van een leuke man’. De dag erna stuurde ik de voorzitter van de vereniging daar een bericht over, omdat ik dus dacht dat hij wist dat ik op mannen viel. Dat bleek niet zo te zijn, dus ik had eigenlijk mijn mond voorbij gepraat”, lacht Wouter.

Wat volgde, was een hele reeks lieve appjes van leden van de vereniging. “Door hun reacties durfde ik het ook aan mijn vrienden te vertellen. Het was zo fijn om te weten dat er een groep mensen achter me stond, voor als er een keer iets mis zou gaan. Niet dat ik dat ooit heb meegemaakt hoor, Tukkers zijn nuchter genoeg om diversiteit te accepteren, maar toch.”

Raakvlakken

Sinds kort is Wouter ook lid van Exaltio, de LGBT-vereniging van Enschede. Ook daar heeft hij het erg naar zijn zin. “Bij CEMENTi en Exaltio kan ik echt mezelf zijn. Je praat natuurlijk wel over andere dingen. Bij Exaltio kijken we bijvoorbeeld allemaal dezelfde shows, waardoor iedereen die referenties en grapjes snapt. Ook begrijpen mensen elkaar heel goed. Ik vond het best spannend om voor het eerst naar een activiteit te gaan, omdat ik niemand kende. Uiteindelijk kreeg ik van iedereen na afloop een knuffel. Het is daar een grote vriendengroep aan het worden. Zo leuk. Ik hoop dat iedereen die dit leest en nog twijfelt om lid te worden van een vereniging het gewoon doet. Het heeft mij heel veel opgeleverd.”

Lezing

Vandaag organiseren LGBT@Saxion, Studievereniging SAMM en Studentenvereniging Exaltio een lezing over HIV/Aids in Nederland. Peter Sluijter, hoofdverpleegkundige bij het AMC in Amsterdam, vertelt over de ziekte die iedereen, ongeacht geslacht en seksuele voorkeur, kan overkomen. De lezing is van 16:00 uur tot 18:00 uur in zaal F1.11 bij Saxion Enschede. Toegang is gratis, maar aanmelden is noodzakelijk. Dit kan via Eventbrite.

Ook kleurt het Epy Drostgebouw deze week als regenboog tijdens de Regenboogdagen Enschede.

Roxanne van Norde

Roxanne van Norde heeft haar geweldige studentenleven in Enschede afgesloten met een diploma van de opleiding Media, Informatie en Communicatie. Ze had het zo naar haar zin bij Saxion, dat ze nu als redacteur werkt bij de Nieuwsredactie. Als ze niet aan het schrijven is, kun je haar vinden bij de hipste hotspots in town of achter de laptop om een nieuwe citytrip te plannen.