header AD Pedagogisch Educatief Professional

Associate degree Pedagogisch Educatief Professional

Leestijd Minuten

Zoals je misschien wel weet, is het bij Saxion ook mogelijk om een Associate degree (Ad) te volgen. Een Associate degree is een opleiding op hbo-niveau met een studielast van 120 studiepunten. Je kunt dit programma binnen twee jaar afronden. Sinds september 2018 is de eerste klas van de Ad Pedagogisch Educatief Professional gestart. We spraken twee studenten over hun ervaringen tot nu toe.

Even terug naar het begin…

De Ad Pedagogisch Educatief Professional is ontstaan vanuit de behoeften vanuit de in opkomst zijnde Integrale Kind Centra waar professionals en deskundigen samen werken vanuit een gemeenschappelijke pedagogische visie en doorgaande ontwikkelingslijn. Kort gezegd komt het er op neer dat er vanuit de kinderdagverblijven er een stijgende behoefte is aan hoger geschoold personeel. Tijdens de opleiding Associate degree Pedagogisch Educatief Professional (Ad PEP) word je opgeleid tot pedagogisch educatief professional om te werken met kinderen tussen 0 – 6 jaar.

Maureen en Ingmar zijn in september gestart met deze Associate degree. We gingen met ze in gesprek om te achterhalen wat voor hen de motivatie was om weer te gaan studeren, hoe het ze bevalt en natuurlijk ook wat hun toekomstbeeld is.

Maureen aan het woord over de Associate degree Pedagogisch Educatief Professional

De reden waarom ik deze opleiding ben gestart, is het vergaren van kennis en deze toe te passen in de praktijk. Ik wil mij met deze opleiding verder ontwikkelen in het begrijpen van het brein en inzicht te verkrijgen in de leerlijnen van het jonge kind. Op die manier kan ik de werkzaamheden die ik dagelijks uitvoer beter verantwoorden en uitvoeren. Echt werken vanuit een duidelijke visie. Uiteindelijk wil ik mijn collega's ondersteunen en coachen en de kwaliteit op de werkvloer verbeteren.’

Goede opbouw van de opleiding

'We hebben het afgelopen semester al veel vernieuwende informatie meegekregen over het jonge kind 0-7 jaar. Het is goed om stil te staan waarom je dingen doet die je doet. Wat mij opvalt is dat er goed is nagedacht over de opbouw van deze opleiding:

het begint bij jezelf en vervolgens ga je kijken naar de leeromgeving. Tot slot leer je hoe je collega’s kunt coachen. Ik hoop me met deze opleiding op professioneel gebied nog veel meer te gaan ontwikkelen en ik kan niet wachten om mijn collega's hierin mee te nemen!’

De beweegredenen van Ingmar

Ook Ingmar is de met opleiding gestart vanuit de behoefte om verdieping te zoeken en doorgroeimogelijkheden te creëren voor de toekomst. ‘De opleiding is erg interessant door de verdieping die we krijgen in de lessen. Ook is de stof rechtstreeks toe te passen in het werk. Je ziet als het ware de stof uit de theorie terug in de praktijk. Dat is erg fijn!’

De toekomst

‘Ik verwacht straks meer kennis en vaardigheden te hebben om mijn werk optimaal uit te kunnen voeren. Ook zou het mooi zijn om met deze opleiding door te kunnen groeien in het werkveld.’

Meer weten?

Ben je nieuwsgierig naar deze opleiding? Kijk dan voor meer informatie over deze Associate degree op de opleidingspagina. En vergeet niet de video hieronder te bekijken natuurlijk!