Minister van Engelshoven
Corporate

‘Het was ontzettend inspirerend en ik neem hier heel veel van mee naar Den Haag’

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Tijdens het werkbezoek van minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Ingrid van Engelshoven werd maandag duidelijk hoe Saxion als onderwijsinstelling én als ondernemer een voorbeeld is voor andere hogescholen, maar ook dat er nog genoeg winst te behalen valt in de samenwerking met het bedrijfsleven.

De minister ging ’s ochtends samen met het College van Bestuur van Saxion en Platform Samen Opleiden in gesprek met studenten, leraren, opleiders en onderzoekers van de Lerarenopleiding Basisonderwijs (Pabo) over het onderwijsprogramma Samen Opleiden: een programma dat studenten de mogelijkheid biedt om meer in de praktijk te leren. De Enschedese Pabo is op dit gebied een van de voorlopers in Nederland. “Het is knap hoe Saxion een spil is in het netwerk,” aldus minister Van Engelshoven. “Het was ontzettend inspirerend en ik neem hier heel veel van mee naar Den Haag, om te kijken hoe we dit nog beter kunnen stimuleren.”.

Bruggen

Tijdens het relatie-event later op de dag, toetste Saxion haar strategie bij verschillende CEO’s en ondernemers uit de regio, waaronder Dennis Schipper van Demcon en oud-Saxion-student Mark Voortman van Voortman Steel Group. Door middel van kritische stellingen, een panelgesprek en enkele interactieve sessies bracht moderator Rens de Jong interessante discussies op gang tussen ondernemers en lectoren, waarna duidelijk werd dat de samenwerking tussen Saxion en het werkveld nog beter kan.

“De bruggen tussen Saxion en het bedrijfsleven liggen er,” lichtte Anka Mulder, voorzitter van het College van Bestuur van Saxion, toe. “Maar we kunnen ze nóg beter gebruiken. Beide partijen moeten beter over die bruggen komen.” Studenten kunnen op die manier al vroeg in contact komen met potentiele werkgevers en voor de bedrijven kan dit ready to market producten opleveren, was de conclusie.

Studentenpitches

Deze gedachte werd maar eens bevestigd toen drie ready to market producten gepitcht werden door studenten van Saxion. Civiele Techniek-studenten Marlies en Martijn presenteerden een plan om het plein voor Saxion klimaatneutraal te maken. “De directeur Facilitair is even weggelopen,” grapte de dagvoorzitter, maar vicevoorzitter van Saxion Ineke van Oldeniel gaf aan erg benieuwd te zijn naar het vervolg.

Verder bedacht Rutger de Graaff, student Fashion & Textile Technologies, een manier om zonne-energie op te wekken met zonneschermen en werkt student Mendior Goossen aan een natuurlijk medicijn om zijn huidaandoening psoriasis te bestrijden. “Als u miljoenen mensen in de wereld wil helpen om hun vorm van psoriasis te bestrijden, loop dan zo even bij me langs.”

Saxion als ondernemer in de regio

“Het was mooi om in het debat te zien hoe de samenwerking tussen Saxion en het regionale bedrijfsleven op het gebied van onderzoek en ontwikkeling plaatsvindt en zich ontwikkelt,” aldus Van Engelshoven. Ondanks de kritische noten tijdens het debat kunnen volgens haar andere onderwijsinstellingen leren van Saxion. “Dat je als hogeschool ook een beetje ondernemer in de regio bent en echt een spilfunctie kunt vervullen om bruggen te slaan tussen het onderwijs en het bedrijfsleven. Dat doen ze hier echt heel goed.”

Ontmoetingsplek voor innovatie, onderzoek en talent

Mulder was trots dat de minister een bezoek bracht aan de Enschedese hogeschool. “Maar om eerlijk te zijn ben ik nog meer trots op dit event, de studenten en de discussie met de werkgevers en onze lectoren. Ik vond het echt een hartstikke leuk programma.”

Ook zijn er volgens haar genoeg aanknopingspunten te halen uit het debat. “Ik denk dat we gaan naar een hogeschool die ik zie als een ontmoetingsplaats, waar bedrijven naartoe gaan als ze samenwerking zoeken op het gebied van innovatie en onderzoek, maar waar ze ook gaan zoeken naar de talenten van Saxion. En andersom ook, onze studenten hebben het natuurlijk voor het kiezen straks. Dat ze naar bedrijven en overheidsorganisaties kunnen kijken: is dit mijn toekomstige werkgever? Saxion als ontmoetingsplek, dat is mijn beeld.”

Aftermovie

Ben je benieuwd hoe de sfeer erbij hing en wat de minister en Anka nog meer te vertellen hadden, check dan de aftermovie hieronder.

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.