Kjelt van den Hazel
Studentenleven

Kjelt en Niels helpen het liefst heel Nederland aan een gezonde leefstijl

De zomer staat weer voor de deur en dus doen veel mensen hun best om hun lichaam weer summerproof te krijgen. Saxion-studenten Kjelt van den Hazel (rechts op de foto) en Niels Steenman (links) hopen hier een steentje aan bij te dragen met hun onderneming Healthmatch. Met dit platform helpen ze mensen de juiste personal trainer te vinden.

Vorig jaar spraken we al eens met Kjelt, die net als zijn compagnon Niels de opleiding Ondernemerschap en Retail Management volgt. Destijds werd er nog druk gebroed op hun idee. Inmiddels zijn de heren een studiejaar verder, is het platform online én komt er alweer een nieuwe versie aan van het website.

Hoi Kjelt en Niels, hoe staat het ervoor met HealthMatch?

Kjelt: “Het gaat erg goed met HealthMatch. We schrijven wekelijks nieuwe trainers in die zich willen aansluiten bij ons platform.”

Niels: “In Apeldoorn en omstreken zijn veruit de meeste actieve personal trainers bij het platform aangesloten en ook verder in de regio breiden we het netwerk steeds verder uit.”

Goed bezig! Hebben jullie al veel mensen gekoppeld aan een personal trainer?

Kjelt: “We hebben helaas nog niet heel veel mensen kunnen helpen aan een passende trainer. We zijn nog druk bezig met het opbouwen van naamsbekendheid. Dat neemt tijd in beslag. We willen hogere bezoekersaantallen op het platform en na de lancering van de nieuwe versie van de website zullen er meer matches gemaakt worden.”

Niels: “We zijn nu bezig met de laatste checks, want het moet allemaal perfect zijn voor we online gaan. Op de nieuwe website kunnen bezoekers het volledige zoeksysteem gebruiken om hun perfecte match te vinden. Daarnaast kunnen zowel de trainers als de consumenten zich straks zelf aanmelden, kunnen ze zelf hun profiel beheren en kunnen ze met elkaar chatten. We verwachten binnen een week live te gaan.”

Kjelt: “Daarnaast proberen we extra waarde te bieden aan de aangesloten trainers.”

Niels: “Dit doen we door de trainers ook te ondersteunen met het verbeteren van hun eigen online marketing buiten het platform. Daarnaast proberen we altijd actief in contact te blijven met onze trainers, om gewoon eens te sparren of te praten over de stand van zaken binnen hun onderneming. Of binnen die van ons.”

Kjelt van den Hazel, student Ondernemerschap en Retail Management en medeoprichter HealthMatch

Wat doen jullie om meer nieuwe consumenten aan te melden bij HealthMatch?

Niels: “We zijn ons nu vooral aan het oriënteren: wat is de motivatie om wel of niet te sporten en wat zijn de wensen wat betreft het gebruik van een online platform? We hebben studenten vanuit het Smart Solutions Semester die dit verder onderzoeken.”

Kjelt: “Sowieso werken we heel veel samen met andere studenten van Saxion. Zo hebben we inmiddels al drie verschillende langdurige projecten gedraaid waarbij studenten van verschillende opleidingen ons hebben geholpen met de doorontwikkeling van HealthMatch.”

Hoe is het om naast de studie een eigen onderneming te hebben?

Kjelt: “De combinatie studeren en ondernemer is super. We merken dat we veel vrijheid krijgen om ons plan uit te stippelen.”

Niels: “Het helpt dat de opleiding relatief weinig contacturen kent en veel ondersteuning biedt voor ondernemerschap.”

Kjelt: “Dit betekent wel dat je zelf ook initiatief zult moeten nemen. Je kan de vrijheid gebruiken om je favoriete serie te kijken of om veel te werken, maar je kan de tijd ook investeren in je eigen onderneming.”

Hoe vaak komen jullie bij elkaar om aan HealthMatch te werken?

Niels: “We hebben eigenlijk altijd één vaste dag in de week waarop we de stand van zaken bespreken. Op dat moment kijken we naar de voortgang van de voorgaande week en stellen we een concrete planning op voor de volgende week. Zo bewaken we de korte termijnvoortgang. We zitten eigenlijk altijd bij een van ons aan de keukentafel. Daarnaast zien we elkaar twee keer per week in verband met de studie. Ook hebben we elke week twee of drie afspraken met trainers, dus we reizen wat af.”

Jullie zijn er maar druk mee. Binnenkort is dus het hele land summerproof?

Kjelt: “Als het aan ons ligt, mag alles wel wat sneller gaan. Het liefst zouden we heel Nederland al helpen aan een gezonde leefstijl.”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.