Praeses Pro Deo 2019 (Wendy van Til).jpg

Studentenverenigingen voorgesteld: Pro Deo Deventer

Wendy van Til
Wendy Kloezeman - van Til Leestijd Minuten

Studeren is meer dan alleen kennis opdoen. Je maakt ook deel uit van het studentenleven en daar komen nog wat keuzes bij kijken, zoals het wel of niet lid worden van een studentenvereniging. Precies daarom stellen wij een aantal studentenverenigingen aan je voor, zodat jij als (toekomstige) student weet wie ze zijn. Christelijke hbo-vereniging Pro Deo voor Deventer studenten trapt af: praeses en student Hotelmanagement in Apeldoorn Eline Wieman vertelt.

Wat is Pro Deo voor studentenvereniging?

“Pro Deo is een hele toffe open groep waar iedereen welkom is, waar iedereen de schouders eronder wil zetten om er iets leuks van te maken”, omschrijft praeses (studentikoze benaming voor voorzitter) Eline Wieman haar studentenvereniging. “Voor mij voelt het echt als een soort vriendengroep waar je helemaal jezelf kan zijn.”

Zijn jullie studentikoos, ofwel hebben jullie een jasje-dasje cultuur?

“Jazeker! We hebben een senaat, waar ik als praeses ook deel van uit maak. En omdat we een best kleine studentenvereniging zijn, is het heel makkelijk om een bestuursjaar te doen. Je kan dan ook makkelijk je eigen visie voor de vereniging in de praktijk brengen. Daarnaast brassen we ook met onze zusterverenigingen in Nederland. Daarbij ontvoeren we ook wel eens een bestuurslid van een andere vereniging.

Hoe onderscheiden jullie je van de andere studentenverenigingen in Deventer?

“Dat is niet zo moeilijk. Er zijn er niet veel in Deventer. Natuurlijk zijn er de studieverenigingen, maar die zijn echt ook inhoudelijk gericht op de kennisrichting van de opleiding. In Deventer geldt: wat je zoekt in een studentenvereniging dat bepaalt al waar je past: bij Nescio [de enige andere studentenvereniging in Deventer, red.] of bij ons. Wij zijn studentikozer en hebben ook titulatuur. Bij Nescio heet de praeses gewoon voorzitter. Een concurrentie tussen de verenigingen is er niet. We werken zelfs met ze samen en hebben een broederschap met ze, wat er in de praktijk op neer komt dat de besturen elkaars gala bezoeken en dat we als vereniging wel eens samen borrelen.”

Wat voor activiteiten doen jullie zoal?

“Een heleboel. Zo hebben we elke donderdagavond verenigingsavond. Eens in de twee of drie weken is dat een geloofsgerelateerde avond, ofwel thema-avond/bijbelstudie. De andere avonden vullen we anders in: gala, Heel Pro Deo Bakt, borrelen, sporten, zelfs een keer apekooien in een sportzaaltje. Daarnaast zijn we bij de HOI actief aanwezig en hebben we als vereniging ook weekenden samen: een bezinningsweekend, liftweekend met een wedstrijdelement.

Wat zouden jullie als vereniging nog graag zien gebeuren?

“Een droom is toch wel weer een eigen locatie, zoals voorheen in het pand Brink21, waar we onze verenigingsavonden /soos/ vergaderingen kunnen houden. Een plek in de binnenstad waar je overdag kan studeren en ’s avonds gezelligheid en verdieping kan opzoeken.”

Pro Deo in het kort

Christelijke hbo-vereniging Pro Deo

Saxion-stad: Deventer

Geschat ledenaantal: 30

Over de leden: christelijke hbo’ers

Pro Deo Deventer 2019 3.JPG

Over de studentenvereniging

Pro Deo werd opgericht in 1992 als gereformeerde studentenvereniging. In studiejaar 2009 – 2010 stelde de vereniging zich open en ging het verder als christelijke studentenvereniging. Elk jaar wordt de verjaardag gevierd met een galadiner.

Belangrijk voor de vereniging: dat je je tijdens je studententijd breder kan ontwikkelen dan alleen binnen je studiegebied. “Pro Deo is een goede basis om je sociaal en  intellectueel te vormen”, aldus hun omschrijving van zichzelf op hun website. “De wereld van omgangsvormen, politiek, omzien naar elkaar en literatuur ligt aan je voeten. Pro Deo geeft je de mogelijkheid om kennis te maken met het studentikoze wereldje waar je alleen in deze periode van je leven toegang tot hebt.”

Pro Deo Deventer 2019
Wendy van Til

Wendy Kloezeman - van Til

Wendy Kloezeman - van Til duikt graag de diepte in, analyseert en coördineert de verhalen op Saxion.nl. Ze is gepassioneerd brainstormer, advocaat van de duivel, storyteller, bulletjournaller, wereldburger en avonturier. Tips? Mail nieuws@saxion.nl!