freshtival.jpg

Van Freshtival tot Speciaalbier Festival: dit kun je doen met Pinksteren

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Lekker hoor! Hemelvaart is nog maar net voorbij of Pinksteren staat alweer voor de deur: weer een dagje extra vrij. Aangezien je vast niet het héle weekend bezig bent met het herdenken van de Heilige Geest, hebben wij vast enkele leuke evenementen voor je op een rijtje gezet.

Apeldoorn

Op zaterdag rijden verschillende foodtrucks het Zwitsal-terrein op voor het Keuken Karavaan Foodtruck Festival en die blijven daar staan tot en met maandag. Het thema is New York en er is zowel qua eten als qua muziek voor ieder wat wils: onder meer sushi, patat, saté, pizza en ijsjes onder het genot van blues, jazz en Hollandse hits. Drop je broertjes en zusjes bij de Kids Playground en geniet van het aanbod van de diverse keukens op wielen.

Ook voor de muziekliefhebbers onder ons is er in Apeldoorn genoeg te doen komend weekend. Zondag brengt om 14.00 uur Theo’s Swing Band enkele heerlijke jazznummertjes ten gehore in het Oranjepark en een uurtje later is het daar de beurt aan Hawkeye met hun blues-, rock- en funkcovers. Voor het schamele bedrag van maar liefst €0,50 kun je al een klapstoeltje huren en verwen jezelf vooral met wat lekkers van de cateringwagen. Of neem gewoon zelf een goedgevulde picknickmand mee.

Maandag staat van 10.00 uur tot 17.00 uur bovendien de Langste Platenbeurs op het programma in het centrum van de stad. Wandel van het Leienenplein tot aan het Caterplein en loop via de Hoofdstraat en de Van Kinsbergenstraat weer terug om het aanbod van de verschillende platenzaken te aanschouwen. Voor als je lekker wil slenteren of als je juist gericht op jacht wil naar cd’s en langspeelplaten van je favoriete artiest!

Deventer

Hij staat er al even, maar in Deventer kan je het hele weekend nog genieten van de zomerkermis in het centrum van de stad. Vrijdagavond is vanaf 23.00 uur de vuurwerkshow te zien aan de Wellekade langs de IJssel, overdag kun je de adrenaline opzoeken in de diverse kermisattracties en zondagmiddag is het van 12.00 uur tot 18.00 uur Hollandse artiestenmiddag op het Grote Kerkhof. Smeer die keeltjes maar alvast!

Op zondag, Eerste Pinksterdag, staat bij Fooddock het Deventer Speciaalbier Festival op het programma. Van 14.00 uur tot 21.00 uur kun je daar genieten van verschillende speciaalbieren van de diverse brouwers. Ook worden er biercolleges gegeven, kun je de masterclasses ‘Bier & Spijs’ en ‘Professioneel bier proeven’ volgen en zijn er livemuziekanten en foodtrucks aanwezig. Kortom: genoeg ingrediënten voor een gezellige dag én een kleine kater de volgende ochtend..

Diezelfde zondag kan je de voetjes van de vloer en de armpjes in de lucht gooien tijdens de Silent Disco bij café De Bisschop. Om 19.00 uur begint de Happy Hour en worden de koptelefoons uitgedeeld. Tot middernacht kun je vervolgens kiezen uit drie verschillende kanalen en dus drie verschillende dj’s met elk hun eigen deuntjes. Bij mooi weer geniet je hier zelfs lekker buiten van op de Brink. Na 00.00 uur gaat het feestje binnen verder tot in de late uurtjes..

Enschede

In april werd het officiële festivalseizoen al geopend en met Pinksteren staat traditioneel het bekendste muziekfestival van Twente op het programma: Freshtival. Met onder meer de Amerikaanse R&B-ster Jason Derulo, rappers Kraantje Pappie en Ronnie Flex, house-dj Nicky Romero en hardstyle-dj's Wildstylez en Redicon Fridensen.. ehh Radical Redemption heeft de organisatie weer een indrukwekkende line up weten te hosselen voor de zaterdag en zondag op recreatiepark Het Rutbeek. Er zijn nog kaarten beschikbaar, dus sla snel je slag!

Houd je niet van harde, hippe muziek maar geniet je liever van andere vormen van kunst? Kom dan zondag naar het Volkspark. Met meer dan 170 internationale kunstenaars, een galerieplein, een kunststraatje, optredens van het Orkest van het Oosten, de Nederlandse Reisopera en het Twents Jeugd Symfonie Orkest is ook deze editie van Kunst in het Volkspark een must voor cultuurliefhebbers. Van zaterdag tot en met maandag kun je je ook nog eens laten verrassen door kunst, gedichten en voorstellingen in het KunstenLandschap van Lonneker en de wijk Roombeek.

Tot slot begon op donderdag 30 mei het evenement Muziek in de Straten in de binnenstad van Enschede en dit muzikale feestje duurt nog tot en met zondag 16 juni. Komend weekend wordt in het kader daarvan op zaterdag en maandag een gevarieerd muzikaal programma aangeboden.

Kortom, of je nou wil eten, muziek wil luisteren, bier wil drinken of kunst wil bewonderen: er is genoeg te doen komend weekend. Maar een avondje Netflix & chill is natuurlijk ook nooit weg..

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.