Opening hogeschooljaar: Saxion als ontmoetingsplek voor talent

Opening hogeschooljaar: Saxion als ontmoetingsplek voor talent

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

In een goedgevuld Wilminktheater in Enschede heeft bestuursvoorzitter Anka Mulder donderdag een oproep gedaan tot actie voor de leefbaarheid en duurzaamheid van Oost-Nederland. “Wij willen uw ontmoetingsplek zijn,” nodigde ze het regionale bedrijfsleven uit tijdens de opening van het hogeschooljaar, “waar u onze getalenteerde studenten vindt en zij u.”

Nadat Anka Mulder rond een uurtje of drie samen met afvaardigingen van alle studie- en studentenverenigingen welkom wordt geheten door dagvoorzitter Erik Dijkstra en ze het publiek overhoort over haar boodschap van vorig jaar, begint ze haar speech met het feit dat Saxion aan de start staat van het strategische plan 2020-2024. Een agenda waarin de regio centraal staat. “Het plan is onlangs vastgesteld en bevat onze bijdrage aan de leefbaarheid en vitaliteit van Oost-Nederland,” vertelt ze de aanwezige Saxion-medewerkers, studenten, relaties en genodigden uit het werkveld.

Toekomstproof onderwijs

Met het Saxion Onderwijsmodel wil Saxion toekomstproof onderwijs bieden. “Daarin blijft ‘Living Technology’ onze focus, staat leren met het werkveld centraal en is er ruim aandacht voor multidisciplinariteit. Het is belangrijk dat studenten zich thuis voelen, dat doen we door ze vanaf dag één deel uit te laten maken van een community en ze na twee jaar vol structuur steeds meer ruimte te bieden om zelf vorm te geven aan hun opleiding.” Ook zet Saxion fors in op praktijkgericht onderzoek. “Dat is onderzoek gericht op oplossingen. Hiermee zorgen we dat u competitief blijft, duurzamer kunt werken en betere zorg kunt bieden.”

Samenwerking met Arizona State University

Een onderwerp dat eveneens terugkomt in de strategische agenda is de internationalisering van de regio. Saxion staat open voor kennis en talent uit het buitenland. “Naast het opleiden van studenten uit de eigen regio, willen we meer internationaal talent aantrekken en dat behouden,” vertelt Mulder, die later op de middag bovendien bekend maakt dat Saxion gaat samenwerken met Arizona State University, dat vier jaar achtereen is uitgeroepen tot de meest innovatieve universiteit van Amerika. “We gaan ons, ten behoeve van maatschappelijke vraagstukken die zowel hier als in Arizona spelen, gezamenlijk richten op praktijkgericht onderzoek op het gebied van onderwijs, zorg en techniek. Ze zijn super missiegedreven en dat zijn wij ook. Een erg waardevolle samenwerking voor onze hogeschool."

Anka Mulder
Anka Mulder in haar speech tijdens de opening van het hogeschooljaar

Ontmoetingsplek

Mulder eindigt haar speech met een oproep tot actie voor de leefbaarheid en verduurzaming van Oost-Nederland. “Wij kunnen uw ontmoetingsplaats zijn, waar u onze getalenteerde studenten vindt en zij u. Waar we samenwerken aan verduurzaming van de bouw, van de horeca, van uw gemeentehuis of voetbalclub, met groene energie, smart grids en noem maar op. Voel je welkom, zoek ons op en leg je onderzoeksvraag bij ons neer. Saxion is the place to be.”

Saxion Afstudeerprijs

Geheel volgens traditie wordt tijdens de opening van het hogeschooljaar ook de Saxion Afstudeerprijs uitgereikt. Media, Informatie en Communicatie-student Emma Hoogenraad mag deze, na een zenuwslopende bekendmaking, in ontvangst nemen. Met haar scriptie over stigma’s op psychische aandoeningen laat ze Electrical & Electronics Engineering-student Sujitha Ramkumar en Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek-student Amber Öztop achter zich.

Netwerkevenement

Na afloop van de opening worden er verschillende concepten gepresenteerd in de foyer van het Wilminktheater. Zo zijn er enkele finalisten van de Saxion Ondernemers Award aanwezig, zoals winnares Anouk Tanke van Sassive met haar onzichtbare lingerie en Jochem de Wilde met Cups 4 Clubs. Ook showden projectgroepen van het Smart Solutions Semester hun slimme idee, waaronder de Smart Future Gym, die ook tijdens de opening op het podium nog even aan bod kwam. Stuk voor stuk voorbeelden van bedrijven en talenten die samen tot de meest uiteenlopende oplossingen komen en allen hebben ze één ding gemeen: ze vonden elkaar bij ontmoetingsplek Saxion.

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.