IMG-20190525-WA0103.jpg
Studentenleven

Saxion Nomads #7: Lara zag de walvissen voorbij zwemmen vanuit haar hotelkamer in Colombia

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Veel studenten hebben het op hun bucketlist staan: reizen. Maar waarom wachten tot je je papiertje hebt? Elk jaar slaan tal van Saxion-studenten hun vleugels uit om te studeren in het buitenland. Derdejaars Tourism Management-student Lara Heinze uit Duitsland kwam vorige maand terug uit Colombia, waar ze stageliep bij een reisorganisatie.

Hoi Lara, wat heb je gedaan in Colombia?

“Van februari tot augustus heb ik in de hoofdstad Bogotá stagegelopen op de productafdeling van reisorganisatie Pure!Colombia. Zij hebben kantoren in vijf Zuid-Amerikaanse landen. Mijn voornaamste taken waren het updaten van de software TOOGO, dat geïmplementeerd werd om de procedures eenvoudiger te maken, en het vertalen van teksten naar het Duits. Ook checkte ik de Engelse vertalingen. Daarnaast hielp ik het salesteam door hun reisroutes in de software te verwerken, een reisgids te schrijven, Duitse klanten te bellen en bij hotels te checken of ze nog kamers vrij hadden. Tot slot mochten we zo nu en dan met collega’s mee om hotels te inspecteren in Bogotá.”

Waarom heb je ervoor gekozen om in Colombia te gaan stagelopen?

“Ik wilde mezelf uitdagen in een nieuwe cultuur en daarom wilde ik naar een continent waar ik nog nooit was geweest. Bovendien wilde ik niet in een hotel werken. Colombia was het land dat uiteindelijk het meest aan mijn eisen voldeed.”

Hoe was je avontuur?

“Ik heb echt genoten van m’n stage, vooral door alles wat ik geleerd heb van mijn begeleider. Hij is, net als de meeste Colombianen, heel trots op zijn land en weet echt heel veel over zo’n beetje elk deel van het land en alles wat we aanboden. Ik vond het fijn om een nieuwe cultuur en een nieuwe omgeving te leren kennen. Dat was soms ook wel lastig, omdat ik een heel ander leven leidde dan in Nederland. Ik kon bijvoorbeeld ’s avonds niet over straat lopen. Ik moest altijd een Uber of taxi nemen, wat gek was omdat ik gewend ben om alles lopend of fietsend te doen. Toch zou ik er zo voor kiezen om het weer te doen, omdat ik heel veel geleerd heb en ik er als persoon door ben gegroeid.”

Tourism Management-student Lara Heinze over studeren in het buitenland

Wat vond je het leukste van je stage?

“Dat waren de inspecties. Er hing altijd een relaxte sfeer en ik kon mijn Spaans verbeteren terwijl ik ook nog eens meer leerde over ons aanbod. Zo werden we een keer uitgenodigd voor een heropening van een hotel. Nadat we waren rondgeleid en alles was uitgelegd, bleven we met z’n allen nog even chillen onder het genot van livemuziek. Dat was echt een onvergetelijke ervaring.”

Wat is het mooiste dat je in je vrije tijd hebt gezien?

“Colombia. Tijdens de weekendtrips het land door reizen, wat ik na mijn stage nog een maand lang heb gedaan met familie. Nadat ik alle activiteiten, hotels en regio’s van Colombia had vertaald, was het zeer de moeite waard om het land van dichtbij te ervaren. Als ik iets specifieks moet noemen is dat Nuqui, een klein vissersplaatsje aan de pacifische kust. Je kunt dit dorpje alleen bereiken door eerst het vliegtuig te pakken en daarna de boot te nemen naar je hotel, aangezien er gewoon helemaal geen straten en wegen zijn in Nuqui. We konden de walvissen zien zwemmen vanuit onze hotelkamer en relaxen in de hangmatten. Er waren bijna geen mensen, waardoor het echt een paradijs was.”

Wat heb je van je avontuur geleerd?

“Ik denk dat het belangrijkste wat ik geleerd heb is dat goed management heel belangrijk is voor de gezondheid van een bedrijf. Toen er een verandering plaatsvond in het management van mijn stagebedrijf, merkte ik dat er zowel voor mij als voor de rest van mijn collega’s een negatieve werksfeer ontstond. Dat was wel echt een eye opener voor mij.”

Kun je het andere studenten aanraden om in het buitenland te gaan studeren?

“Ik zou andere studenten altijd aanraden in het buitenland te gaan studeren, omdat ik denk dat, met alle culturen die tegenwoordig gemixt worden, het belangrijk is om verschillende culturen te leren kennen en dat je je kunt aanpassen aan anderen. Het is een unieke ervaring. Je groeit niet alleen als persoon, maar je maakt ook heel veel life changing dingen mee, die je nooit zal ervaren als je alleen maar binnen je comfortzone blijft.”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.