Luca in Sunndalsøra
Studentenleven

Nomads: Luca werd barman, installatiemanager én verliefd in Sunndalsøra

Veel studenten hebben het op hun bucketlist staan: reizen. Maar waarom wachten tot je je papiertje hebt? Elk jaar slaan tal van Saxion-studenten hun vleugels uit om te studeren in het buitenland. Derdejaarsstudent Luca zat tot begin augustus in een Noors dorpje met de sprookjesachtige naam Sunndalsøra. Hij werkte zich bij zijn stagebedrijf op tot installatiemanager, werd verliefd, beklom bergen en werd bijna kampioen met zijn voetbalelftal.

Hoi Luca, waarom heb je voor dit avontuur gekozen?

“Ik heb ervoor gekozen omdat ik graag naar het buitenland wilde, om dit te ervaren. Het is Noorwegen geworden omdat mijn vader voor een Noors bedrijf werkt in Singapore. Hierdoor heeft hij alleen maar Noorse collega’s en zijn we al vaak naar Noorwegen geweest.”

Wat heb je precies gedaan?

“Voor mijn opleiding Technische Bedrijfskunde heb ik stagegelopen bij Storvik, een soort metaal- en machinebedrijf, in Sunndalsøra. Dat is een dorpje met zesduizend inwoners, drie uur ten zuiden van Trondheim. In Sunndalsøra staat de grootste aluminiumfabriek van Noord-Europa: Hydro. Het hele dorp is hiervan afhankelijk en eind 2018 kreeg mijn stagebedrijf zijn grootste opdracht ooit van Hydro: The Paste Plant Project, waar zeventig man een half jaar lang aan werkten.”

Wat was jouw rol?

“Toen ik bij Storvik binnenkwam, werd er niet veel van mij verwacht en werd ik eerst ingezet als documentcontroleur: ik moest alle documenten sorteren in mappen. Daarna had ik geluk en kreeg ik de kans om te laten zien dat ik veel van het project afwist. Ik ging drie dagen in de week naar Hydro als storage manager en montageadviseur. Dit omdat ik alle documenten al had gezien en voorheen een mbo-opleiding werktuigbouwkunde heb gedaan. Na vier weken werd ik gevraagd om vijf dagen per week bij Hydro te zitten en me volledig bezig te houden met de toevoer van goederen en het oplossen van problemen in de montage. De laatste maand werd ik door omstandigheden zelfs installatiemanager van het hete olienetwerk.”

Heb je ook nog iets van onderzoek gedaan?

“Tussen al deze functies door heb ik ook nog onderzoek gedaan naar het aanpakken van grote projecten bij Storvik, met de focus op projectmanagement en het gebruik van procedures. Hiervoor heb ik veertien mensen geïnterviewd en uiteindelijk een rapport geschreven.”

Je was er maar druk mee! Hoe vond je het?

“Het was geweldig. Ik heb veel vrienden gemaakt en mijn vriendin ontmoet. Door mijn vrienden ben ik ook bij de kroeg gaan werken. Verder zat ik bij een voetbalteam van het dorp ernaast. Hiermee zijn we bijna kampioen geworden. Omdat ik het zo mooi vond, ga ik mijn laatste jaar van de studie ook in Noorwegen doen.”

Luca over het beklimmen van de berg die hij vanuit zijn huis kon zien

Wat was het hoogtepunt tijdens je stage?

“Dat was toch wel de laatste maand als installatiemanager. Toen ik hiervoor gevraagd werd, zei ik direct ‘I have no idea how this works’, maar door het vertrouwen en de hulp van mijn collega’s is het helemaal goed gekomen. Ik had in het begin niet verwacht dat ik die verantwoordelijkheid zou krijgen.”

En wat is het meest bijzondere dat je gedaan hebt in je vrije tijd?

“Dat is het beklimmen van Storkalkinn, samen met een teamgenoot. Dit is de hoogste kustberg van Noord-Europa. Hij is 1880 meter hoog en er is geen pad naar de top. Ik woonde tussen twee bergen in en keek elke dag tegen deze berg aan, maar niemand wilde mee omdat het een hele zware tocht is. Totdat een van mijn teamgenoten meeging. We hebben er zeven en een half uur over gedaan en ik had drie dagen lang pijn in mijn benen, maar het uitzicht was prachtig.”

(tekst gaat verder onder de foto's)

Wat was de grootste uitdaging?

“Het alleen op pad gaan, in je eentje mensen ontmoeten. Dit was ik niet gewend en hiervoor moest ik echt een stap zetten. Dat ging snel en ik ontmoette precies de goede mensen. Hiervoor moest ik wel alleen naar de kroeg, omdat er verder niet zoveel is in dat kleine dorp. Om er alleen te gaan zitten en mensen aan te spreken vond ik heel lastig. Verder heb ik veel gehiked, maar mijn beeld was dat Noren dat ook veel deden en dat viel tegen. Ik moest er echt de juiste mensen voor vinden of alleen gaan.”

Wat heb je geleerd van je avontuur in Sunndalsøra?

“Ik ben nu beter in contacten leggen, door alleen op mensen af te stappen. Verder heb ik op stage heel veel geleerd over projectmanagement en hoe bedrijven op dat niveau met elkaar omgaan.”

Kan je andere studenten aanraden om naar het buitenland te gaan?

“Ik zou het elke student die het interessant vindt aanraden. Lijkt het je leuk? Dan moet je het gewoon doen: de stap zetten en gaan. Het is een geweldige ervaring en je kunt er mooie contacten aan overhouden. Je moet er even wat voor regelen, maar je krijgt er heel veel voor terug.”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.