'Hier bij Saxion gaat het niet om je gender of je seksuele gerichtheid, maar om wie je bent als mens'
Corporate

Anne Hurenkamp
Anne Hurenkamp Leestijd Minuten

Diversiteit en Inclusie in de (high)tech-wereld in Twente waren de onderwerpen die centraal stonden tijdens het event dat Saxion met een aantal samenwerkingspartners van de Workplace Pride Foundation organiseerde. In de goed gevulde centrale hal belichtten diverse sprekers uit de wereld van het onderwijs en bedrijfsleven hun ervaringen met diversiteit en inclusie op de werkvloer.

Op de ansichtkaart die Saxion-bestuursvoorzitter Anka Mulder bij haar vertrek aan de TU Delft van een medewerker kreeg, stond de boodschap dat de acceptatie en ondersteuning die LGBT+ers aan de technische universiteit van het management ontvingen bovengemiddeld goed was. “Maar zoals het hier in Delft gaat, gaat het écht niet overal,” schreef een homoseksuele collega haar. Met dit verhaal opende Anka Mulder afgelopen dinsdag het Tech@Workplace Pride Event in onze hogeschool.

Voor veel professionals in de technische sector is het niet eenvoudig ruimte te nemen of te krijgen, waar het gaat om openheid en gelijke kansen voor iedereen. Anka Mulder nam haar overtuigingen mee vanuit Delft naar het oosten van het land: “Hier bij Saxion gaat het niet om je gender of je seksuele gerichtheid, maar om wie je bent als mens, met alle talenten die je in huis hebt. We willen dat iedereen, medewerkers en studenten, zich hier gelukkig voelt, thuis voelt,” luidde ze de middag in.

Wie op de werkvloer daadwerkelijk zichzelf kan zijn, hoeft zijn energie niet te steken in ‘overleven’ maar kan zich als medewerker ontplooien en de organisatie werkelijk bieden wat hij of zij in huis heeft, vulde Workplace Pride-directeur David Pollard daar op aan. In een vurig pleidooi voor gelijke kansen voor mannen en vrouwen in de academische wereld belichtte professor Ingrid Molema van de RUG/UMCG hoe moeilijk het voor vrouwen is om hogere posities te verwerven. “We verliezen heel wat slimme vrouwen na hun afstuderen. Zij moeten zich letterlijk naar de top worstelen, in een route vol tegenwerking, terwijl veel mannen haast als vanzelf in hogere academische posities terecht komen,” vertelde Molema. Dankzij inspanningen van een klein, maar actief academisch vrouwennetwerk werd in Groningen de impasse enigszins doorbroken met de benoeming van Cisca Wijmenga als eerste vrouwelijke rector magnificus sinds 1614.

Janarthanan Sundaram, directeur van het Enschedese ICT-bedrijf Bright Access, benadrukte hoe belangrijk het is om bij het vervullen van vacatures verder te kijken dan de Twentse neus lang is. “In Twente geeft men aan problemen te hebben met het vervullen van vacatures, maar feitelijk speelt er een ander probleem: we klampen ons vast aan wat mensen op basis van hun CV te bieden hebben en zijn niet bereid om verder te kijken. Bewust of onbewust selecteren we mensen die op ons lijken, net als ons praten en uit hetzelfde sociale of culturele netwerk komen. Daarmee laten we veel talent liggen.”

Saxion is de eerste hogeschool in Nederland die een Workplace Pride-event organiseert. Medewerkers Marco Strijks, Cecille Plomp en Mark Schrooten kregen vanuit het College van Bestuur en HRM het verzoek het evenement naar Saxion te halen. “Drie jaar geleden nam de TU Delft het voortouw, vorig jaar de TU Eindhoven en nu was Saxion aan zet,” aldus Marco Strijks.

Praatplaat-klein.jpg

Saxion-docent en creatieveling Fransje Immink tekende ter plekke deze prachtige praatplaat!

Klik hier om de praatplaat in high res te downloaden
Anne Hurenkamp

Anne Hurenkamp is redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie van Saxion. Schrijven maakt haar gelukkig. Vooral als het om een persoonlijk portret of over onderzoek gaat. Als lezer, luisteraar, schrijver en podcaster gaat Anne ook graag op zoek naar mooie verhalen uit de geschiedenis van de popmuziek. In haar vrije tijd is ze bovendien boekenliefhebber en Beatlesblogger.