Kerstival-terrein
Studentenleven

Studenten bouwen online Kerstival-terrein: 'Hopen op verbinding'

Van een podium voor de live events tot een ‘All You Need Is…’-caravan. Als je niet beter wist, zou je denken dat het Saxion Kerstival-terrein een fysieke plek was. Deze door studenten gebouwde online kerstmarkt moet in coronatijd zorgen voor een stukje verbinding bij studenten en medewerkers. “Ik hoop dat we op deze manier toch nog samen Kerstfeest kunnen vieren.”

Saxion Kerstival

Saxion Kerstival is een meerdaags online event voor studenten en medewerkers van Saxion. Zo kunnen studenten op maandag 14 december meedoen aan de pubquiz, is woensdagavond 16 december de spetterende Saxion Christmas Night voor medewerkers en vindt donderdag 17 december een borrel plaats voor beide groepen, die georganiseerd wordt door VroegZat. In de tussentijd kunnen bezoekers onder meer kerstrecepten uitproberen in de Food corner, liedjes aanvragen in de Music booth, foto’s maken in de Photo booth en genieten van de ingestuurde Mijn Saxion-momenten. Het Kerstival-terrein is gebaseerd op het Online Introductie-festival en vanuit het Saxion XR-lab omgebouwd door studenten Valeria Palanciuc, Max Leschenar en Marvin Eilander en docenten Matthijs van Veen, Mark Boerrigter, Boris Slaghuis en Ron Talman van de Academie Creatieve Technologie. Studenten en medewerkers kunnen van maandag 14 december 12.00 tot en met 31 december rondlopen op het terrein.

Saxion wilde aan het eind van dit gekke jaar graag iets organiseren voor haar medewerkers, maar een fysiek Kerst-event was vanwege de coronamaatregelen uiteraard geen optie. “En als wij niet naar een kerstmarkt kunnen, brengen we die kerstmarkt wel naar jou”, vertelt Renate Bik, eventmanager van Saxion, die het event uiteindelijk ook toegankelijk maakte voor studenten. “Het doel? Verbinding en trots. We hopen op veel interactie en verbinding tussen onze medewerkers en studenten, juist nu je elkaar in het echt niet kunt zien. Dat kan bijvoorbeeld door een recept te downloaden uit de food corner en die tegelijk met collega's of medestudenten te bereiden.”

Twee vliegen in één klap

De bouw van het Kerstival-terrein ligt in handen van het Saxion XR-lab, dat voor de online introductie al twee games ontwikkelde. Matthijs van Veen, projectleider van het XR-lab, vond het een mooie uitdaging. “Met het lab willen we onderwijs, onderzoek en externen bij elkaar brengen en dat doen we op verschillende manieren: we zijn een learning community, we doen aan kennisontwikkeling en we bouwen producten als het Kerstival-terrein. Dit project ging vooral om webdesign en webdevelopment en daar huren we dan studenten voor in.  Dat is voor ons betaalbaarder en zij hebben zo een bijbaantje in hun eigen vakgebied. Twee vliegen in één klap.”

Het is een rare periode. Iedereen zit thuis en juist voor studenten en medewerkers is sociale interactie heel belangrijk. Je kan een gezellig wijntje en een babbeltje natuurlijk niet vervangen met digitale oplossingen, maar ik hoop dat we op deze manier toch nog een beetje samen Kerstfeest kunnen vieren en kunnen lachen met elkaar.

Marvin Eilander over het Kerstival-event, waar hij als student aan meehelpt

Toch nog een beetje Kerstfeest

Een van de in totaal drie studenten die meehielpen aan de bouw van het terrein is Marvin Eilander, die in het derde jaar zit van de opleiding Creative Media and Game Technologies. Hij houdt zich vooral bezig met het programmeren en het visuele gedeelte van de website. “We doen dit samen met enkele docenten, maar zij hebben ons heel veel vrijheid gegeven, zowel in het management van het project als in het creatieve gedeelte. Het is een leuke en interessante uitdaging om aan te werken en het is bijzonder om eens een keer met docenten samen te werken. Dat heb ik nog nooit gedaan en ik heb er veel van opgestoken.”

Hij hoopt de studenten en medewerkers van Saxion op deze manier de mogelijkheid te bieden om toch nog samen te komen in coronatijd. “Het is een rare periode. Iedereen zit thuis en juist voor studenten en medewerkers is sociale interactie heel belangrijk. Je kan een gezellig wijntje en een babbeltje natuurlijk niet vervangen met digitale oplossingen, maar ik hoop dat we op deze manier toch nog een beetje kunnen lachen met elkaar en samen Kerstfeest kunnen vieren."

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.