image0.jpeg
Organisatie

Onderzoek tijdens Corona: nu geen evenementen, maar straks wel betere veiligheidsplannen

Zes studenten van de opleiding Integrale Veiligheidskunde hebben, in opdracht van Veiligheidsregio Twente, onderzoek gedaan naar mogelijkheden tot verbetering van veiligheidsplannen voor evenementen.

De focus lag vooral op de kwalitatieve verbetering van veiligheidsplannen. Hiervoor is met name gekeken naar het ontwikkelen en inzetten van een nieuwe tool, die evenementorganisatoren kunnen gebruiken bij het opstellen van een veiligheidsplan.

Voor de uitvoering van het onderzoek moest het roer om toen het coronavirus normale werkvormen, zoals fysieke bijeenkomsten en interviews, onmogelijk maakte. Toch hebben de studenten het onderzoek kunnen voortzetten, door online samen te werken en te vergaderen. Ook de interviews met een aantal evenementorganisatoren over de ervaringen met de huidige tool en de verbeterpunten daarvoor hebben digitaal plaatsgevonden. Ook is online intensief samengewerkt met de opdrachtgevers van Veiligheidsregio Twente omtrent het pakket van eisen voor de nieuwe tool.

Dit onderzoek in het kader van Safety & Security LAB heeft geresulteerd in een adviesrapport over de inhoud en inrichting van de nieuwe tool en een prototype van deze tool waarin de adviezen uit het rapport direct zijn verwerkt. Volgens Veiligheidsregio Twente heeft de digitale en interactieve tool potentie om organisatoren van evenementen te ondersteunen bij het opstellen van kwalitatief betere veiligheidsplannen. Ondanks de uitdagingen door het coronavirus blikken zowel de studenten als Veiligheidsregio Twente terug op een goede samenwerking en een positief eindresultaat.