hulp studenten.jpg

Saxion bereidt mbo’ers voor met 100 dagen-programma

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

De plannen lagen er al, maar door de onlangs versoepelde toelatingseisen kwam de ontwikkeling van het 100 dagen-programma van Saxion in een stroomversnelling terecht. Mbo’ers worden met dit traject voorbereid op de overstap naar het hbo. “De eerste honderd dagen van je opleiding zijn cruciaal”, aldus projectleider Elke Tijhuis.

De overgang van het mbo naar het hbo is voor veel studenten een lastige. Daar komt nog eens bij dat, vanwege de uitbraak van het coronavirus, mbo-studenten komend studiejaar zonder diploma mogen starten met een hbo-opleiding, mits ze voor 1 januari 2021 alsnog hun diploma halen. “Dat betekent dat veel studenten met een dubbele belasting aan de opleiding beginnen”, vertelt projectleider Elke Tijhuis. “Terwijl over het algemeen de stap al groot is. Daarom zijn we samen met ROC van Twente, Aventus en het Graafschap College aan de slag gegaan en uiteindelijk zijn we tot het 100-dagen-programma gekomen.”

Meer kennis en binding

Met het gratis traject worden mbo-studenten die een hbo-opleiding gaan volgen bij Saxion al voor de zomer voorbereid op de overstap die ze in september maken. Ze krijgen toegang tot een online omgeving waar ze in contact kunnen komen met taalcoaches, een studentcoach – een ouderejaars student die zelf ooit de stap van het mbo naar het hbo maakte – en waar ze kunnen deelnemen aan verschillende webinars van het StudieSuccesCentrum over taal en studievaardigheden. “We hopen dat ze zo tijdens de start van hun studie meer kennis en binding hebben en ze in september weten wat ze kunnen verwachten. Wat is het taalniveau, hoe moet ik me voorbereiden op een tentamen en hoe maak ik een planning?”

Eerste honderd dagen cruciaal

Ook tijdens de eerste maanden kunnen de studenten nog deelnemen aan het programma. “Ze kunnen dan vier keer per week hun vragen stellen tijdens een online vragenuurtje van het StudieSuccesCentrum. Ook zullen we video’s maken om enerzijds kennis te delen en anderzijds te laten zien wat wij voor de studenten kunnen betekenen.” Exact honderd dagen zal het programma dus niet gaan duren. “Het is meer een term die landelijk veel gebruikt wordt, omdat de eerste honderd dagen van je opleiding cruciaal zijn. Als je de werkdagen gaat tellen, kom je ongeveer uit op twee kwartielen. Rond de Kerst weten studenten vaak wel of ze op de goede plek zitten en of ze het gaan redden.”

Fysieke ontmoeting

Ondanks dat het coronavirus voor een versnelde ontwikkeling van het 100 dagen-programma heeft gezorgd, hoopt Elke dat de maatregelen snel versoepeld worden en er weer fysieke ontmoeting plaats kan vinden. “Vooral omdat het programma eigenlijk moet zorgen voor binding en kennismaking. Aan de andere kant merken we ook dat studenten het online programma nu heel makkelijk kunnen combineren met bijbaantjes.” Inmiddels hebben zo’n tachtig studenten zich aangemeld voor het traject.

Evalueren

Of dit specifieke programma daadwerkelijk de uitstroom gaat verminderen, is lastig te meten. “Natuurlijk gaan we evalueren met studenten: hoe ervaren zij het? Waren ze inderdaad beter voorbereid? Maar we doen ook een hoop andere trajecten en die worden allemaal meegenomen in de onderzoeken van Onderwijs en Student Support en het StudieSuccesCentrum. Of de uitstroom uiteindelijk minder is, wordt dus wel gemeten.”

Ook voor havisten en vwo’ers

Maar voor nu is het vooral afwachten. “Het is natuurlijk de vraag hoeveel studenten er zullen deelnemen, hoe het gaat lopen en wat de resultaten zijn. De insteek is om zo’n soort programma bij een positieve ervaring volgend jaar ook voor havisten en vwo’ers te ontwikkelen. En het zou helemaal mooi zijn als het geïntegreerd wordt in het Saxion Onderwijs Model.”

Ook meedoen aan het 100-dagen-programma?

Meld je aan!
Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.