Sjors Horsthuis
Corporate

Een jaar lang thuiswerken en -studeren: zo verging het deze Saxion’ers

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Deze week werken en studeren nagenoeg alle werknemers en studenten van Saxion precies een jaar thuis. Waar de één veel moeite heeft met de situatie, maakt het anderen juist productief óf creatief. Een overzicht van enkele verhalen die indruk maakten in coronatijd. “Uiteindelijk heb je op best veel dingen in je leven wél invloed.”

Op maandag 16 maart 2020 verschijnt, naar aanleiding van het kabinetsbesluit een dag eerder, een bericht op de Saxion-website, met een boodschap waarvan we dan nog niet weten dat deze een jaar later nog steeds zoveel invloed zal hebben op ons dagelijks leven: ‘Alle Saxion-gebouwen vanaf dinsdag 17 maart gesloten’. Hoewel de gebouwen inmiddels weer beperkt open zijn, studeert en werkt het gros van de Saxion’ers nog steeds vanuit huis.

Mooie initiatieven

Het thuiswerken zorgt er onder meer voor dat sommige studenten die nieuw zijn bij Saxion, de gebouwen nog helemaal niet hebben gezien. Creative Media & Game Technologies-student Chiel helpt daarom een handje en bouwt het Epy Drost-gebouw na in het spel Minecraft. Later doet hij dat ook met alle andere locaties. Dit doet hij, tot zijn eigen plezier overigens, in meer dan 240 uur. “Het klinkt kinderachtig, spelen met blokken, maar ik heb er veel lol aan beleefd.” Nieuwe studenten leren elkaar kennen via het online introductiefestival.

Om elkaar niet helemaal uit het oog te verliezen, worden al snel enkele mooie initiatieven opgezet. Zo geven studenten, docenten en werknemers elkaar via #SamenSaxion een inkijkje in hun thuiswerksituatie, worden er buddygroepen opgezet, bouwen studenten het online Kerstival-terrein en wordt de buddy box voor internationale studenten een groot succes. Laatstgenoemde haalt zelfs de nationale radio en wordt door verschillende andere instellingen en bedrijven overgenomen. “Fantastisch toch?”, aldus eventmanager Renate Bik, een van de initiatiefnemers.

Andere mindset

Veel studenten lopen het afgelopen jaar tegen de nodige uitdagingen aan: wat dacht je van afstuderen tijdens de coronacrisis? Toegepaste Psychologie-student Femke voert via Teams heftige gesprekken, waar ze vaak even van moest bijkomen, en ook Bedrijfskunde-student Myrthe worstelt met de situatie, maar legt het uiteindelijk naast zich neer. “Uiteindelijk heb je op best veel dingen in je leven wél invloed”, geeft ze haar medestudenten mee. “Kijk wat je zelf mooi, leuk en waardevol vindt om te doen en hou daar aan vast.” Een advies dat ook gegeven had kunnen worden door de onlangs opgeleide coronacoaches.

Ik zag het eigenlijk als een snoepwinkel, met een hoop nieuwe mogelijkheden.

Aldo.jpeg
Docent Aldo van Duivenboden probeert het positieve in te zien van het thuiswerken

Ook voor medewerkers is het wennen. Het online lesgeven vraagt van docenten een andere mindset. “Je moet al je lessen passend maken voor de online studenten en tijdens de colleges moet je veel dingen tegelijk in de gaten houden. Ik moet ook op m’n plek blijven zitten, dus het beperkt m’n bewegingsvrijheid”, aldus Verpleegkunde-docent Sibel Dogan. Die stiekem wel opgelucht is dat ook veel studenten liever fysiek onderwijs volgen. “Dat betekent toch dat m’n aanwezigheid wordt gewaardeerd.” Haar collega's Sjors Horsthuis en Aldo van Duivenboden kiezen er eveneens voor de positieve dingen te zien. "Ik zag het eigenlijk als een snoepwinkel, met een hoop nieuwe mogelijkheden", aldus Aldo.

Creativiteit

Want waar de één het thuisstuderen en -werken zwaar valt, maakt het anderen juist productief. Zo haalt Finance & Control-student Peter, mede doordat hij met zijn visuele beperking niet meer zoveel heen en weer hoeft te reizen, in één keer zijn propedeuse: “Het klinkt misschien gek, maar zonder corona zou ik mijn propedeuse waarschijnlijk niet in één jaar gehaald hebben”, vertelt hij met gepaste trots.

Thuiszitten zorgt bovendien voor creativiteit. Bestuurskunde-student Tom Leussink, naast zijn studie beroepsentertainer, is het thuiszitten al snel zat. En dus besluit hij het dak op te klimmen en zijn buurtbewoners te trakteren op een spetterende muziekshow. Creative Business-studenten schrijven daarnaast digitale lesstof voor een middelbare scholengemeenschap, zodat de leerlingen van deze school thuis docentonafhankelijk kunnen leren, en drie studenten van de opleiding Creative Media & Game Technologies ontwikkelen een app voor coronaproof horecabezoek. Om de gezelligheid in het huis te waarborgen, organiseren ze in studentenhuis De Paap kroegentochten, sireneborrels en kampeersessies.

#SamenSaxion

Iedereen gaat dus op zijn of haar eigen manier met het thuiswerken en -studeren om en laat het duidelijk zijn: er is in deze situatie geen goed of fout. Heb je het moeilijk? Trek aan de bel bij je studieloopbaanbegeleider of je leidinggevende. En fiets je fluitend door deze crisis heen? Wat fijn! Vraag dan vooral eens aan die ene medestudent of collega hoe het met hem of haar gaat. Want uiteindelijk zijn we #SamenSaxion.

#ikmiszelfs

Mis jij Saxion net zo erg als wij jou missen? Wij zijn heel erg benieuwd wat jij als student of medewerker het meest mist aan het werken of studeren bij Saxion. Je medestudenten, je collega’s? Of misschien is het wel iets waarvan je het helemaal niet verwacht had dat je het zou missen, zoals de automaatkoffie of die docent die jou altijd maar onderbreekt als je tijdens de colleges gezellig met je medestudenten aan het kletsen bent. Wij willen het weten! Deel daarom op Instagram wat jij het meest mist aan het werken of studeren bij Saxion en gebruik daarvoor de hashtag #ikmiszelfs.

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.