Saxcell (1).jpg

Na snel schakelen opent SaXcell pilot plant in Goor: ‘Heel blij mee’

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Zo’n vijf jaar na de oprichting opent SaXcell, een spin off van Saxion die gerecycled katoen omzet in hoogwaardige cellulosevezels, dinsdag een proeffabriek in het pand van textielbedrijf Ten Cate Permess in Goor. Vanwege het coronavirus wordt de opening bescheiden gevierd, maar oprichter Henk Gooijer is blij met mogelijkheden die de nieuwe fabriek biedt. “Wat we nodig hebben is een proces waarmee je altijd een product kunt maken dat aan de eisen voldoet. En dat is een kwestie van veel proberen.”

In april dit jaar ging SaXcell een aandeelhoudersovereenkomst aan met met een consortium van investeerders, waarna het oorspronkelijke plan was om een pilot plant te beginnen in Enschede. “Maar dat is op het laatste moment niet doorgegaan”, vertelt Henk Gooijer, docent/onderzoeker bij Saxion en een van de oprichters van SaXcell. “De plannen waren zo goed als rond, maar het bedrijf waar we naartoe gingen, ging failliet. We moesten dus snel schakelen, maar met deze mooie plek in Goor zijn we heel blij.”

Kwestie van proberen

De proeffabriek biedt SaXcell de mogelijkheid zo’n 100 kilo vezels per dag te produceren en dat is een belangrijke ontwikkeling met het oog op de kwaliteitsbewaking. “In het lab hebben we nu twee keer een badge kunnen maken en die zijn goed gegaan, maar het lastige is om elke keer een badge te maken die succesvol is. We werken met afval en afval is elke keer anders. Wat we uiteindelijk nodig hebben is een proces waarmee je met wisselende samenstelling toch altijd een product kunt maken dat aan alle eisen voldoet voor de vervolgprocessen. En dat is een kwestie van veel proberen.”

Henk Gooijer
Oprichter Henk Gooijer over het betrekken van studenten bij SaXcell

Studenten

Vanaf dinsdag is in de proeffabriek fulltime een medewerker aanwezig en vanaf december voert een medewerker op fulltime basis analyses uit in het lab bij Saxion. Bovendien zijn ook de aandeelhouders, zij het parttime, actief voor SaXcell. “Maar we zijn er ook heel druk mee bezig om studenten hierbij te betrekken. Vanaf december zullen twee Saxion-studenten en een student van Universiteit Twente op het lab gaan werken. Een van die studenten werkt nu al bij ons vanuit een opdracht van de Chemie-opleiding en er zullen ook studenten stage gaan lopen en afstuderen, bijvoorbeeld vanuit de opleiding Fashion and Textile Technologies. Ik ben docent, dus ik weet hoe leuk het is om met studenten te werken. Het levert ook nog eens heel veel op, dus we maken graag gebruik van ze.”

Low profile

Twee weken geleden werden alle machines geplaatst en dinsdag wordt de fabriek op bescheiden wijze geopend. “Vanwege corona gebeurt dit natuurlijk heel low profile, dus zonder gasten en alleen met de aandeelhouders, de werknemers en de eigenaar van het pand”, aldus Henk. “Al hadden we dat natuurlijk graag anders gezien.”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.