Abeje Mersha

Abeje Mersha vereerd door nominatie Ingenieursprijs; stembus is open

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Lector Abeje Mersha van het lectoraat Mechatronica is een van de drie finalisten van de prestigieuze Prins Friso Ingenieursprijs. Met het Raak MKB-project The BEAST ontwikkelt hij een autonome security drone die op elk moment van de dag ingezet kan worden bij crisissituaties. “Het is een mooie erkenning vanuit een landelijk platform voor het onderscheidende onderzoek dat wij doen als team."

Jaarlijks reikt het Koninklijk Insituut Van Ingenieurs (KIVI) een prijs uit aan ingenieurs die zich met al hun kennis hebben gestort op een maatschappelijk probleem. Dit jaar wordt de prijs uitgereikt op woensdag 17 maart, op de Dag van de Ingenieur, en naast Saxion-lector Abeje Mersha behoren ook David Fernandez Rivas van Universiteit Twente en Rob Dijcker van ingenieurs- en adviesbureau Witteveen+Bos tot de genomineerden.

Samen met verschillende partners, waaronder Rijkswaterstaat, de politie en de brandweer, werkt Abeje met het lectoraat Mechatronica aan een unieke, zelfvliegende robot die 24 uur per dag en zeven dagen per week ingezet kan worden bij ongelukken, rampen en incidenten: The BEAST. Deze drone maakt gebruik van videobeelden, een hittecamera en een reukorgaan en moet uit zichzelf gebouwen, bomen en vogels kunnen ontwijken. “Een vliegende robot is uniek,” vertelde Abeje afgelopen zomer al. “Daarmee zijn we echt een voorloper.”

Mooie erkenning

Hij is blij met de nominatie en voelt zich bovenal vereerd. “Het is een mooie erkenning vanuit een landelijk platform voor het onderscheidende onderzoek dat wij doen als team. Veel mensen denken misschien dat Saxion zich als hogeschool alleen bezighoudt met onderwijs, maar dat is natuurlijk niet het enige dat we doen. Met ons toepassingsgerichte onderzoek bedienen we onze partners, zowel uit de commerciële als de publieke sector, en bereiden we onze studenten voor op de meest innovatieve technieken.”

Bovendien merkt hij dat drones nog vaak worden gelieerd aan oorlogssituaties of juist worden gezien als speelgoed. “Maar vliegende robots zijn juist heel goed te gebruiken in de civiele sector, bijvoorbeeld om levens mee te redden. Deze nominatie is een mooie mogelijkheid om dit te laten zien.”

Breng je stem uit voor de Prins Friso Ingenieursprijs 2021!

Stem!
Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.