Karin
Business

Door het begeleiden van stagiairs wilde alumnus Karin docent worden

Kiki Hannink.jpeg
Kiki Hannink Leestijd Minuten

Karin studeerde in 1991 af aan de Twentsche Academie voor Fysiotherapie, tegenwoordig de Saxion-opleiding Fysiotherpaie. Na 20 jaar als fysiotherapeut gewerkt te hebben, besloot ze op haar 40ste dat, als ze nog iets anders wilde, dát het moment was. Ondertussen is ze al 12 jaar docent bij Saxion. "Ik vind het heel bijzonder dat je als fysiotherapeut, maar ook als docent, een verschil kan maken."

Waar werk je en hoe ben je daar terecht gekomen?

"Ik ben docent op de opleiding Fysiotherapie. Ik heb eerst als fysiotherapeut gewerkt in een verpleeghuis en in een ziekenhuis. Daar heb ik fulltime gewerkt op alle afdelingen, dat was echt ontzettend leuk. Dat heb ik van mijn 21ste tot mijn 40ste gedaan. Toen dacht ik: als ik nog wat wil, moet ik het nu doen. Ik had als fysiotherapeut vaak stagiairs van Saxion en eigenlijk was ik een beetje kritisch op Saxion. Studenten wisten soms weinig van bepaalde problematiek. Dan zeiden ze vaak dat ze bepaalde dingen helemaal niet hadden gehad in de les. Nu weet ik dat de informatie die je in de lessen geeft heel anders kan uitpakken in de praktijk. De combinatie is echt nodig om een duidelijk beeld te krijgen van het vak. Ik moest nog wel mijn master doen, maar dat wordt heel goed gefaciliteerd door Saxion."

Wat is je functie en welke taken horen daarbij?

"Ik ben docent in alle studiejaren. Ik geef veel praktijklessen, het leren van een behandeling of onderzoek. Ik ben ook stagebegeleider, dan bezoek je de studenten op hun stageplek. Bij Fysiotherapie loop je al van het eerste jaar stage, dus dat is erg leuk. Ook ben ik studieloopbaanbegeleider, dat is een soort mentor. In het derde jaar geef ik vooral les over oncologie, dat is mijn specialisatie."

Waarom ben je in plaats van fysiotherapeut docent geworden?

"Ik dacht: stel, ik wil wat anders, wat lijkt me dan leuk? Ik vond het begeleiden van stagiaires erg leuk, het coachen vooral. Er is best veel overlap tussen docent en fysiotherapeut zijn. Bij beide leg je dingen uit en help je mensen. En door het begeleiden van stagiairs dacht ik: er is nog zoveel meer wat je als fysiotherapeut kunt betekenen, daar wil ik de studenten graag wat over leren."

Het verschil tussen docent en student was groot. Tegenwoordig zie ik veel meer gelijkwaardigheid. Ik zie mijn studenten ook als collega’s in opleiding.

Wat vind je het leukste van je werk?

"Dat is wel een beetje afgezaagd, maar ik vind het contact met jonge mensen erg leuk. Je kunt echt niet volgens het protocol werken, de groepsdynamiek is elke dag wisselend. Het is elk jaar ook weer anders. Ik vind het echt hard werken, in verhouding met mijn vorige baan. Het is veel meer dan je aan de buitenkant ziet. Je bent veel bezig met voorbereiding en ’s avonds nog contact met studenten. Maar ik vind het wel heel erg leuk."

Wat is het meest bijzondere dat je tot nu toe hebt meegemaakt in je loopbaan?

"Ik vind het heel bijzonder dat je als fysiotherapeut, maar ook als docent, een verschil kan maken. Als fysiotherapeut kan je een verschil maken dat iemand, weer kan fietsen, naar buiten durft of kan lopen. Als docent kun je ook verschil maken. Ik vind het bijzonder om oud studenten tegen te komen in het werkveld. Soms weten ze dan nog precies wat ik tegen hen gezegd heb en hebben ze daar echt iets mee gedaan. Ook kan ik weer van hen leren."

Wat is je het meest bijgebleven uit je Saxion-tijd?

"Ik kwam van een erg vrije middelbare school en dit was een hele strenge school. Het vak vond ik wel erg leuk. Toen was er veel autoriteit en waren er veel regels. Het verschil tussen docent en student was groot. Tegenwoordig zie ik veel meer gelijkwaardigheid. Ik zie mijn studenten ook als collega’s in opleiding. De dag dat ik van school kwam dacht ik, ik kom hier nooit meer. Pas toen een van mijn stagiaires, waar ik vriendinnen mee was geworden ging afstuderen, kwam ik weer op school. Dat was jaren later en toen was er al een heleboel veranderd."

Welke tips heb je voor studenten die ook een mooie baan willen vinden?

"Kijk om je heen, heel veel mensen gaan gelijk door met een master. Ik zou adviseren om eerst te gaan werken, want er is momenteel heel veel werk in de fysiotherapie. Veel mensen komen hier uit de regio. Ik zou zeggen: kijk verder dan deze regio. Kijk ook in de rest van het land of in het buitenland. In het buitenland kun je heel goed terecht met deze opleiding. Dus kijk eerst om je heen wat je wil."

Wil jij ook het verschil maken?

Kom Fysiotherapie studeren!
Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden. 

Gerelateerde artikelen

Else.jpg Business

Alumnus Else won de AGZ scriptieprijs en begon daardoor haar bedrijf Preventiv

06 mei 2021
Wouter Vos Business

Wouter zegde zijn baan op om weer te studeren en is nu hoofd fysiotherapie bij FC Twente

03 december 2020
Onderwijs

Ervaringsdeskundige oncologie Liesbeth van Balen: ‘lotgenoot en gids’