Wouter Vos
Business

Wouter zegde zijn baan op om weer te studeren en is nu hoofd fysiotherapie bij FC Twente

Kiki Hannink.jpeg
Kiki Hannink Leestijd Minuten

In de decembermaand spreken we mensen die hun dromen volgen. Wouter Vos (op de foto vooraan, met de ijsklontjes in zijn hand) werkte als zweminstructeur toen hij een blessure kreeg. Hij kwam daardoor vaak bij de fysiotherapeut en door deze ervaringen ontwikkelde hij een passie voor dit vak. Zijn fulltimebaan ruilde hij in voor de studie Fysiotherapie en nu werkt hij als hoofd fysiotherapie bij FC Twente.

Hoi Wouter, waar werk je op dit moment?

"Momenteel werk ik bij Pro-F fysiotherapie in Enschede, maar word ik fulltime gedetacheerd naar FC Twente. Sinds dit voetbalseizoen ben ik hoofd fysiotherapeut van de 1e selectie en aanwezig op alle trainings- en wedstrijddagen. Daarbij zorg ik, samen met de medische staf, voor de verzorging voor, tijdens en na de inspanning om de spelers zo fit mogelijk te krijgen/houden voor de eerstvolgende wedstrijd. Daarnaast verzorg ik de revalidatie van de geblesseerde spelers en draag ik bij aan de communicatie tussen de medische en technische staf."

Hoe ben je fysiotherapeut geworden?

"In het verleden ben ik opgeleid tot docent lichamelijke opvoeding in het basisonderwijs (CIOS). Ik ontdekte tijdens mijn eindstage dat dit niet bij mij paste en besloot te gaan werken als zweminstructeur. In deze periode voetbalde ik nog intensief en kreeg ik te maken met blessures waardoor ik in aanraking kwam met fysiotherapie. Ik werd ervaringsdeskundig en mede door mijn eigen revalidatie begon ik de interesse in het menselijk lichaam te ontwikkelen. Dus besloot ik mijn fulltime baan als zweminstructeur om te zetten naar een bijbaan om de opleiding Fysiotherapie te kunnen volgen.

Hoe vond je het om na een tijdje gewerkt te hebben weer te gaan studeren?

"Ik kwam natuurlijk van het mbo én had al een aantal jaar fulltime gewerkt. Dan is de stap naar het hbo even wennen. Op het mbo was ik snel afgeleid en had ik andere prioriteiten, waardoor ik niet meteen doorstroomde naar het hbo. Ik had toen immers die ervaring met fysiotherapie nog niet. Pas na een paar jaar heb ik toch besloten de stap naar het hbo te maken. Ik was inmiddels wat wijzer geworden en bleek de opleiding, mede door de drive om te slagen en de interesse in het menselijk lichaam, goed te kunnen volgen en rondde de opleiding met succes af. Ik had een voorkeur voor de praktische vakken maar door mijn interesse en passie voor het vak heb ik ook de theoretische vakken behaald. Direct na het behalen van mijn diploma kon ik mijn stageperiode bij Pro-F vervolgen met een contract!"

Ik vind dat je nooit te oud bent om te leren en zeker niet als je het gevoel hebt dat je nog niet het maximale uit jezelf hebt gehaald.

Alumnus Wouter Vos, die zijn baan opzegde om Fysiotherapie te gaan studeren en inmiddels hoofd fysiotherapie is bij FC Twente

Wat is het meest bijzondere dat je tot nu toe hebt meegemaakt in je loopbaan?

"Ik heb een aantal bijzondere dingen mee mogen maken tijdens mijn loopbaan, de meest recente is toch wel de functie als hoofd fysiotherapie van FC Twente. In 2018 is ons performance center in Enschede geopend en dat biedt alle faciliteiten en mogelijkheden voor een perfecte revalidatie. Voor een fysiotherapeut is het een genot om in zo’n omgeving te werken. Afgelopen december heb ik een EXOS-cursus gevolgd in Phoenix, Arizona. De opening van het performance center, deze 5-daagse cursus en verschillende succesverhalen tijdens het revalideren van sporters en patiënten behoren ook zeker tot de bijzondere dingen die ik heb meegemaakt."

Welke tips heb je voor studenten die ook een mooie baan willen?

"Probeer tijdens je studie een specifiek doel te stellen. Bepaal in welke sector of met welke doelgroep je wilt werken. Vanuit daar kan je gerichte keuzes maken door voor een bepaalde minor te kiezen of een voorkeur uit te spreken voor een stageplek. Wees proactief als het om je eigen ontwikkeling gaat, ook na het behalen van je diploma, door gerichte cursussen te volgen."

Welke tips heb je voor mensen die al werken en die twijfelen om nog weer te gaan studeren? Zou je het aanraden?

"Ik vind dat je nooit te oud bent om te leren en zeker niet als je het gevoel hebt dat je nog niet het maximale uit jezelf hebt gehaald. In mijn geval heeft het erg geholpen mijn ambities te bespreken met de mensen dicht om mij heen. Zij gaven mij de steun en het vertrouwen om uiteindelijk de knoop door te hakken. En ik heb tot de dag van vandaag geen enkel moment spijt gehad van mijn beslissing."

Ook fysiotherapeut worden?

Kom Fysiotherapie studeren!
studenten in overleg

Van mbo naar hbo

Wil jij, net als Wouter, na het mbo doorstuderen aan het hbo? Lees hier dan alle informatie rondom de doorstroom mbo-hbo!

Lees meer inspirerende verhalen

Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.