Marije en Fransje

Marije en Fransje geven les in kappersstoel: ‘We hopen op een positieve flow’

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Les krijgen in een kapperszaak: het klinkt als een slechte 1 aprilgrap, maar het kan echt op maandagmiddag 12 april in Deventer. Docenten Marije Draaijer – Van der Kooi en Fransje Immink willen zo studenten weer eens in de ogen kijken en beroepen zich met hun actie De Verknipte Student op een stukje positieve burgerlijke ongehoorzaamheid. “We denken dat de student deze aandacht verdient.”

Op maandagmiddag 12 april is het zover. Dan kunnen studenten hun kapsel onder handen laten nemen door docenten van Saxion bij MODIFY The Hairfactory in Deventer. Het initiatief De Verknipte Student kwam tot stand toen bekend werd dat de kappers open mochten en het hoger onderwijs niet. “Toen we dat hoorden, dachten we: één en één is twee”, vertelt docent Marije Draaijer – Van der Kooi, samen met mededocent Fransje Immink initiatiefnemer van de actie. “Wij zijn beiden eigenlijk altijd bezig met hoe het anders kan en hoe we buiten de kaders kunnen denken. Dus waarom niet kijken naar wat er wel kan, binnen alle grenzen en beperkingen die er zijn?”

“Eerder zijn we al langs onze Honours Programma-studenten gegaan voor zogeheten stoepsessies”, vult Fransje aan. “Gewoon, om ze weer even in de ogen aan te kunnen kijken. We merkten dat sommige studenten dat echt wel even nodig hadden: het besef dat ze meer zijn dan een nummer, dat ze een persoon zijn.” Marije: “Daarna dachten we: kunnen we dit niet breder trekken? Kunnen we niet een manier verzinnen waardoor we toch onze studenten kunnen zien? Zien en gezien worden, onderdeel zijn van een community: dat is zó waardevol, voor ieder mens.”

Positieve burgerlijke ongehoorzaamheid

En dus besluiten ze de stoute schoenen aan te trekken. “We doen dit natuurlijk vanuit positiviteit”, legt Fransje uit. “Maar het is ook een statement. Zo van: hallo, in wat voor samenleving leven we als de kappers wel open mogen en het onderwijs niet? Noem het positieve burgerlijke ongehoorzaamheid. En dat we een kapperszaak gevonden hebben die zich hiervoor leent, is natuurlijk fantastisch en heel bijzonder. Ze vonden het direct een goed idee en het is ook mooi dat wij die onderneming kunnen steunen.”

Docent Marije Draaijer - Van der Kooi, initiatiefnemer van De Verknipte Student

Stiekem hopen ze dat meer mensen hun voorbeeld volgen. “Hoe leuk zou het zijn als andere collega’s of hogescholen dit ook gaan doen? Misschien kunnen we hiermee een flow creëren, een positieve golf. Dat gaat natuurlijk wel een discussie opleveren, maar ik denk dat dat goed is. De insteek is alleen maar positief en het gaat uiteindelijk om de student. Deze generatie jongeren valt echt een beetje tussen wal en schip, dus wij denken dat de student deze aandacht verdient.”

‘Claim je plek en inspireer’

Ook aan de studenten die niet naar de salon willen of kunnen komen, is gedacht. Marije: “Dinsdag 6 april krijgen we les in haren wassen en is er ’s avonds een Clubhouse-sessie, zodat ook deze studenten over hun studieproblemen kunnen praten. Daarvoor sluit ook een studentendecaan aan. En als je vragen hebt over je haar, kun je die ook stellen, want er zal ook een kapper of haarexpert aanwezig zijn.”

Wel zoeken de initiatiefnemers nog naar collega’s die hen maandagmiddag in de salon willen vergezellen. Fransje: “Want we hebben naast onszelf elk uur nog plek voor zes andere kappers. Dus ook voor alle docenten is dit een kans: claim je plek en inspireer! Zo hebben we bijvoorbeeld al een collega gevonden die wat wil vertellen over ethische dilemma’s. Maar als een van onze huismeesters wat wil vertellen over zijn werk, kan dat ook.”

Föhnen of glittergel

Bang voor de gebrekkige knipkwaliteiten van de docenten hoeven de studenten overigens niet te zijn. “Wij zullen vooral föhnen of glittergel in je haar doen, maar we zitten in ieder geval aan je haar en geven ondertussen les of motivatietips. Ook als je een opdracht hebt waar je niet uitkomt, kunnen Marije en ik vanuit ons perspectief meedenken. Overigens krijgen de studenten 20% korting op de volgende knipbeurt”, vertelt Fransje. “Dus als we je kapsel tóch verpesten, kun je die daarna weer laten herstellen door de echte pro’s.”

Reserveer je gratis ticket!

Wil jij ook graag les of studietips in een kappersstoel? Reserveer je gratis ticket en kom maandag 12 april tussen 12.00 uur en 16.00 uur naar MODIFY The Hairfactory aan de Engestraat 10 in Deventer. Kijk voor meer informatie ook op Instagram-pagina De Verknipte Student.

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.