Lisa Mondeel.jpg
Business

Alumnus Lisa legde op reis in Thailand de basis voor haar huidige baan

Kiki Hannink.jpeg
Kiki Hannink Leestijd Minuten

Als Lisa Mondeel als Facility Management-student de minor Strategisch Inkoopmanagement volgt en niet veel later een medewerker van Het Nederlands InkoopCentrum (Het NIC) tegen het lijf loopt in Thailand, weet ze genoeg: ze wil afstuderen in de inkoopsector, en dan het liefst bij Het NIC. Inmiddels werkt ze daar fulltime en wordt ze opgeleid tot inkoopprofessional. “Denk in mogelijkheden en wacht niet op kansen, maar creëer ze.”

Hoi Lisa, waar werk je precies?

“Ik werk bij Het NIC, een inkoopadviesbureau met zo’n 120 professionals, werkzaam in de publieke en private sector. Ik ben hier mede terecht gekomen door de keuze voor de minor Strategisch Inkoop Management. Deze minor beviel me erg goed en dat motiveerde mij om een inkoopgerelateerd afstudeeronderzoek te doen. Tijdens mijn reis in Thailand leerde ik Lotte kennen. Zij was net begonnen als consultant bij Het NIC, vertelde mij over de organisatie en maakte mij enthousiast. Daardoor besloot ik te solliciteren bij Het NIC als afstudeerder. En dat is gelukt!”

En wat doe je daar zoal?

“Ik ben Junior consultant en volg intern een traineeship om mezelf klaar te stomen tot een inkoopprofessional. Momenteel zit ik 38 uur per week gedetacheerd, verdeeld over twee opdrachtgevers. Bij de ene detachering ondersteun ik contractbeheer bij Sociaal Domein en bij de andere detachering bied ik ondersteuning bij aanbestedingstrajecten gericht op ICT en bouwkundige zaken.”

Facility Management-alumnus Lisa Mondeel over wat ze zo leuk vindt aan het inkoopvak

Wat vind je het leukste aan je werk?

“Het leukste aan het werk in de inkoopbranche is de breedte van de scope. Inkoop is zóveel meer dan het simpelweg inkopen van producten of diensten. Er gaat een heel proces vooraf aan het doen van inkopen en het aanbesteden. Daarbij zijn veel belanghebbenden betrokken en er gaat veel wet- en regelgeving mee gemoeid. Nog leuker maakt het dat ik mijn werk mag uitoefenen als consultant bij een inkoopadviesbureau. Dat houdt in dat ik op basis van tijdelijke detacheringen of projecten mijn uren maak. Het leuke daaraan is dat ik bij verschillende bedrijven en organisaties kan binnenkijken en mij op meerdere facetten kan ontwikkelen.”

Wat is je het meest bijgebleven uit je Saxion-tijd?

“Wat mij veruit het meest is bijgebleven uit mijn Saxion-tijd zijn de te gekke studiereizen die we deels zelf mochten organiseren met alle studenten van Facility Management. Het eerste jaar zijn we naar Limburg geweest en het tweede jaar naar Appelscha. Iedere groep had de taak om een activiteit te verzorgen. Overdag deden we bedrijfsbezoeken bij bijvoorbeeld een ziekenhuis, een dierentuin, een theater, een evenementenhal, een begraafplaats, een vakantiepark, een bank en nog veel meer. Om een beeld te krijgen en kennis op te doen van de facilitaire afdelingen en de taken en processen die daarbij horen. Daarnaast kregen we de taak om activiteiten als stadsspelen, puzzeltochten, lasergamen en skiën te organiseren en in goede banen te leiden. 's Avonds was er tijd en ruimte voor een borrel en een (thema)feestje, ook daar heb ik echt hele toffe herinneringen aan overgehouden.”

Welke tips heb je voor studenten die ook een mooie baan willen vinden?

“Denk in mogelijkheden en wacht niet op kansen, maar creëer ze.”

Wil jij later ook je droombaan vinden in de inkoopmanagement?

Kom Facility Management studeren!
Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.