Vincent
Onderwijs

Alumnus Vincent werkt tussen de knappe koppen van Gelre ziekenhuizen: ‘Kan ik heel veel van leren’

Leestijd Minuten

Na zijn mbo-opleiding Facilitair Leidinggevende was het voor Vincent van Riel een logische stap om de hbo-opleiding Facility Management te volgen. Tijdens zijn studie ging hij veel naar netwerkevents en zijn huidige baan bij Gelre ziekenhuizen vond hij dan ook via zijn netwerk. “Ook al werk ik eigenlijk niet in de medische wereld, ik draag wel bij aan het succes van het ziekenhuis.”

Hoi Vincent, waarom heb je voor Facility Management gekozen?

“Dat is een goede vraag. Ik heb eerst de mbo-opleiding facilitair leidinggevende gevolgd. Facility Management is dan een logische vervolgstap. Ik heb in eerste instantie voor facilitair leidinggevende gekozen omdat dit erg breed is. Ik wist niet wat ik wilde doen. Na een aantal gesprekken met de decaan kwam de opleiding facilitair leidinggevende naar boven. Ik zou daarna nog verschillende vervolgstudies kunnen kiezen, zoals Accountancy of de Hoge Hotelschool. Een heel cliché antwoord, maar het is wel waar. Ik heb geen seconde spijt van deze keuze.”

Wat is nu je werk?

“Ik werk sinds twee maanden bij Gelre ziekenhuizen. Daar ben ik aan de slag als adviseur huisvesting. Dat houdt, heel kort door de bocht, in dat ik mij bezighoud met het indelen van vierkante meters in het ziekenhuis. Een ziekenhuis heeft een bestaand aantal vierkante meters, dat kan je niet zomaar aanpassen. Als er dan wel méér vraag komt naar zorg, moet dat op een andere manier worden opgelost. Als een arts een verdubbeld aantal operaties gaat uitvoeren, betekent dat niet dat hij automatisch meer vierkante meters krijgt. Wat dan bijvoorbeeld een oplossing kan zijn, is een extra operatiedag. Het ziekenhuis staat er namelijk alle dagen wel. De bezetting gaat dan omhoog, niet het aantal vierkante meters.”

Wat zijn je dagelijkse bezigheden?

“Er werken zo’n drieduizend mensen bij Gelre ziekenhuizen. Een groot deel daarvan is medisch personeel, maar er werkt ook veel ondersteunend personeel ,zoals HR, facilitair of communicatie. Ik heb ’s ochtends vaak een afspraak met een klantmanager. Dat is ook iemand van de facilitaire afdeling. Die persoon krijgt een vraag van een arts binnen. Die arts wil bijvoorbeeld 3000 vierkante meters erbij, maar dat kan niet. Ik ga dan met de plattegrond aan het schuiven. Wat heb ik waarvoor nodig en wie kan waarnaartoe? Ik zorg er eigenlijk voor dat het ziekenhuis kan groeien in ‘productie’ zónder dat het groeit in oppervlak.”

Vincent over het werken in een ziekenhuis

Je zei net al dat Facility Management een hele brede opleiding is. Hoe heb je ontdekt dat het onderwerp huisvesting je zo aansprak?

“Eigenlijk door stages, werkervaring, beurzen en congressen. Ik sprak tijdens beurzen en congressen met mensen uit verschillende werkvelden. Ik vroeg eigenlijk net zoals jij nu doet wat het werk van die mensen precies inhield en wat hun dagelijkse bezigheden zijn. Zo kon ik bedenken of me dat aansprak. Hiervoor werkte ik bij een detacheringsbureau, dat paste niet bij mij. Ik regelde daar huisvesting voor Europese vakkrachten. Dat was heel ad hoc en voor de korte termijn. Bij Gelre ziekenhuizen werken we met een lange termijnstrategie, van dertig tot veertig jaar. Er wordt heel ver vooruit gedacht. Dat vind ik erg interessant.”

Wat vind je het leukste aan deze baan?

“Ik heb hele slimme collega’s. Allemaal knappe koppen, waar ik nog heel veel van kan leren. Dat doe ik gelukkig ook. Elke dag weer hoor ik nieuwe manieren van denken en andere oplossingen. Het is een hele inspirerende werkomgeving. Ook al werk ik eigenlijk niet in de medische wereld, ik draag wel bij aan het succes van het ziekenhuis. Ook met mijn werk draag ik bij aan de kwaliteit van zorg, dat geeft veel voldoening.”

Welke tips heb je voor studenten om een baan te vinden?

“Ik heb deze baan zelf gekregen via mijn netwerk. Een maatje van mij werd benaderd voor deze baan. Deze baan paste niet bij hem, dus heeft hij mij aangeraden. Zo heeft Gelre Ziekenhuizen mij benaderd. Mijn gouden tip is dan ook het opbouwen van een netwerk. Ga naar events, praat met mensen. Ga met mensen op de koffie en bouw een LinkedIn-netwerk op.”

Ook Facility Management studeren?

Lees hier meer!