Michiel.jpg
Business

Michiel maakt festivalpodia: ‘Dat gevoel dat je krijgt als tijdens een feest alle elementen bij elkaar komen’

Kiki Hannink.jpeg
Kiki Hannink Leestijd Minuten

Alumnus Michiel Brantjes (International Human Resource Management, 2017) was tijdens zijn studie al druk bezig met het organiseren van feesten en heeft hier zijn beroep van gemaakt. Voor Absolutely Fresh produceert hij podia, maar vanwege corona doet hij dat nu vooral voor toekomstige festivals en is hij inmiddels bezig met de voorbereidingen voor de zomer van 2021. De crisis bracht hem heel even aan het twijfelen, maar hij vindt het werk tóch te leuk. “Ik kan echt niet wachten om weer op een festivalterrein te komen.”

Hoi Michiel, waar werk je momenteel?

“Ik werk bij Absolutely Fresh in Enschede. Een evenementenbedrijf dat grote festivals organiseert in Twente. Van Freshtival Weekend op Het Rutbeek tot Onder de Radar Festival op Vliegveld Twenthe. Vrij snel nadat ik was begonnen met mijn studie ging ik samen met vrienden house- en technofeesten organiseren in Enschede. Dit was Basic Grooves in het toenmalige Atak en later Broodje Aap in ’t Bölke. Dit begon met feesten voor een man of 300 en groeide uit naar avonden voor zo’n 1200 man. In die tijd organiseerde Absolutely Fresh het toen al grote Freshtival en daar mochten we invulling geven aan de techno area. Daaruit volgden meer samenwerkingen en zo ben ik in dienst gekomen om voor alle events van Fresh aan de slag te gaan.”

Wat doe je daar precies?

“Ik werk op de afdeling productie, je zou me producent kunnen noemen. En als producent ben ik samen met twee collega’s verantwoordelijk voor bijna alles wat je fysiek tegenkomt op onze festivals. Denk hierbij aan de barren, hekken en de tenten, maar ook het personeel, de beveiliging en de schoonmaak. Ikzelf ben specifiek verantwoordelijk voor de technische productie. Dit zijn de podia met het licht, geluid en het decor erin. De taken die ik uitvoer zijn heel divers. De basis van ons werk is een tekening met alle elementen erop die we van plan zijn te plaatsen. Vanuit daar sta ik in contact met alle leveranciers die bij ons komen leveren om afspraken te maken over wat, wanneer en hoe. En tijdens de op en afbouw zorg je ervoor dat wat je van tevoren hebt afgesproken ook daadwerkelijk gebeurt. “

Wat betekent corona voor jouw werk?

“Dit betekent dat ik al meer dan een jaar niet kan doen wat ik al heel erg lang gewend ben te doen: feesten geven. Wat ik uiteraard heel erg jammer vind. In de tussentijd heb ik leuke werkzaamheden gevonden in het bouwen van creatieve zitgelegenheid en decorstukken in onze loods. Ik mag graag met m’n handen werken dus hier heb ik ook wel plezier uit gehaald. En zodra het weer kan zetten we die natuurlijk in.”

Alumnus Michiel over wat zijn werk bij Absolutely Fresh zo mooi maakt

En wat betekende deze crisis voor jou persoonlijk?

“Op persoonlijk vlak heeft ’t me uiteraard veel tijd en ruimte gegeven om na te kunnen denken over dat wat ik aan het doen ben en wat ik daarvan vind. Helemaal in de tijd toen er echt nog weinig uitzicht was op evenementen, is wel eens door me heengegaan of ik misschien niet iets anders moest gaan zoeken. Maar de conclusie van die gedachtes was toch wel dat ik mijn werk gewoon echt heel erg leuk vind. Ik kan echt niet wachten om weer op een festivalterrein te komen en de eerste piketpaal de grond in te slaan. En gelukkig lijkt het erop dat we dat zeer binnenkort weer kunnen doen.”

Wat vind je het leukste van je werk?

“Het leukste van mijn werk is het gevoel wat ik krijg als tijdens een feest alle elementen bij elkaar komen tijdens de piekuren van zo’n feest. De zaal of locatie, het licht, het geluid, het publiek en de artiest. Het gevoel dat je krijgt als je een zaal of veld vol ziet staan met mensen die genieten en opgaan in het moment. Met je team wil je zorgen voor de ultieme beleving. De dagen die je maakt tijdens de opbouw van het event zijn het allermooist. Dat zijn lange dagen van minimaal 8.00 tot 20.00, maar dan voel ik me erg voldaan. Verder is het zo dat we bij Fresh in een klein team heel intensief met elkaar samenwerken. Dus mijn collega’s zijn zeker een van de belangrijkste elementen van mijn werk. En ik zou zeggen dat de grote diversiteit van taken essentieel is voor mij. Hierdoor blijf ik voortdurend geprikkeld.”

Wat is je het meest bijgebleven uit je Saxion-tijd?

“Voor mij is dat het contact met m’n medestudenten geweest. Ik haal energie uit interactie met andere mensen. Door projecten met andere studenten samen te doen vond ik m’n Saxion-tijd leuk. Verder denk ik dat een groot deel van de docenten op de HRM-afdeling erg begaan zijn met de studenten. Ik heb het contact met alle docenten als persoonlijk ervaren. Dat maakte het voor mij makkelijker om hulp te vragen wanneer dingen niet lukten.”

Welke tips heb je voor studenten die ook een mooie baan willen?

“Hoe cliché het ook klinkt: kom erachter wat je leuk vindt om te doen. Zelf heb ik me gedurende mijn studie toch wel beseft dat een groot deel van het HRM-werk niet echt voor mij was weggelegd. Toch komen veel dingen die ik heb geleerd nu van pas in het organiseren van mijn werk. Schiet het wel eens door je hoofd: ‘Hé, dat lijkt me wel eens leuk om te doen’? Kijk dan in je omgeving of er iemand is die je kent die je kan helpen om dat eens te proberen. En twijfel niet, gewoon vragen en de kans is heel groot dat je sneller dan je denkt het gene aan het doen bent wat eerst alleen nog maar in je hoofd zat. Ik denk dat ik door te doen wat ik echt leuk vind, terecht ben gekomen waar ik nu ben.”

Wil jij leren hoe je alles uit mensen haalt?

Kom International Human Resource Management studeren!
Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.