Grafheuvel
Onderwijs

Virtueel grafheuvels bouwen op de Veluwe: ‘Brengt een stukje extra beleving’

Pottenbakken, boogschieten en een grafheuvel bouwen. Het zijn ongetwijfeld niet je dagelijkse bezigheden, maar misschien kun je dit binnenkort virtueel doen op de Veluwe. Een groep studenten ontwikkelde voor een nog te bouwen bezoekerscentrum van Visit Veluwe een spel rondom de grafheuvels in dit gebied en maakte daarbij gebruik van Virtual Reality. “Deze techniek kan zeker een grote rol gaan spelen in de toerismesector.”

Neolithic Burial Mounds Experience

De opdracht Neolithic Burial Mounds Experience werd uitgevoerd in het Saxion XR Lab vanuit de learning community Immersive Technology & Storytelling. De volgende studenten werkten eraan mee:

• Mandy Droppert (Tourism Management)
  • Gustav Eckrodt (Creative Media and Game Technologies)
  • Wessel Gerritsen (Creative Business)
  • Tjarko Hillebrink (Creative Media and Game Technologies)
  • Jeffrey Hulleman (Creative Media and Game Technologies)
  • Rukas Skirkevicius (Creative Media and Game Technologies)
  • Tristan Smeets (Creative Media and Game Technologies)
  • Hinke van der Werf (Archeologie)

Hoi Mandy, wat was precies de opdracht?

“Het was een Engelstalige opdracht voor het lectoraat Regio-ontwikkeling, waarbij we aan de hand van de nieuwste technieken vanuit het Extended Reality Lab, oftewel het XR Lab, een meeslepend verhaal moesten vertellen over de grafheuvels op de veluwe. Dit om zoveel mogelijk bezoekers te lokken naar een toeristisch bezoekerscentrum dat daar misschien gebouwd gaat worden.”

Wat hebben jullie bedacht?

“We hebben een Virtual Reality-spel in elkaar gezet met drie verschillende levels. Daarvoor hebben we samen met een archeoloog gekeken hoe de natuur er vroeger uitzag en hebben we een workshop storytelling gehad om het verhaal erachter goed te kunnen vertellen. Dat verhaal begin je als een jong iemand, die steeds verder opgroeit en van alles leert: pottenbakken, boogschieten, dat kun je dus allemaal doen in Virtual Reality.”

Mandy
Tourism Management-student Mandy Droppert over Virtual Reality binnen de toerismesector

Wanneer kom je bij de grafheuvels terecht?

“In het derde en laatste level is het personage volwassen en is zijn of haar vader overleden tijdens de jacht. Vervolgens zie je hoe een rituele begraving er in die tijd aan toeging en word je verteld hoe je een grafheuvel in elkaar moet zetten. Dat is natuurlijk best interessant.”

Tof! Wat gaat er met jullie concept gebeuren?

“Het is nog niet bekend of het bezoekerscentrum er daadwerkelijk komt, maar we hebben te horen gekregen dat de klant graag met ons idee verder gaat en de plannen er dus liggen om dit mee te nemen in het plan.”

Jij studeert Tourism Management. Is VR een uitkomst in die sector?

“Zeker. We hebben binnen onze opleiding ook het semester Technologisch Innoveren. Technologie is belangrijk binnen het toerisme en ook VR komt daarin terug. Met die techniek kun je bijvoorbeeld vanuit huis je hotelkamer bekijken, alsof je er echt bent. Of je kunt op het reisbureau de VR-bril opzetten en virtueel naar je vakantiebestemming gaan. Het brengt een stukje extra beleving. VR kan dus zeker een grote rol gaan spelen in de toerismesector.”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.