Sarah Coombs is SURF Research Support Champion 2022.jpg foto via SURF
Onderzoek

Sarah Coombs is SURF Research Support Champion 2022: 'Haar kracht is dat ze het werk van de onderzoeker begrijpt'

Anne Hurenkamp
Anne Hurenkamp Leestijd Minuten

Sarah Coombs, adviseur Research Support bij Saxion, is tijdens de SURF Research Week in het zonnetje gezet. Samen met Serkan Girgin (Universiteit Twente) en Michèle Huijberts (UMC Leiden) werd zij onderscheiden voor haar inzet op het gebied van research data management. Niet alleen voor Saxion, maar ook op nationaal en internationaal niveau.

“Sarah’s kracht is dat ze het werk van de onderzoeker begrijpt,” zo valt te lezen in het juryrapport. Daarbij werd aangemerkt dat Sarah niet alleen onderzoekers van Saxion ondersteunt, maar ook nationaal en internationaal zeer actief is. Ze is een echte expert en heeft een belangrijke rol gespeeld in de professionalisering van het data stewardship, aldus de toelichting van de jury. Zo zorgde Sarah ervoor dat twintig hogescholen hun krachten bundelden in een Digital Competence Center (DCC) om op nationaal niveau samen te werken aan onderzoeksondersteuning in het hbo.

Erkenning

“Het is altijd fijn om erkenning te krijgen vanuit je eigen vakgebied,” schrijft Sarah in een reactie, “waarbij ik wil benadrukken dat ik onderdeel ben van een team. Binnen Saxion, maar ook nationaal en internationaal werken teams samen om er voor te zorgen dat onderzoekers de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben. Ik ben blij dat ik daar onderdeel van mag zijn en de ruimte krijg dat te doen.” Eerder vertelde ze over haar bijdrage aan het Digital Competence Center. “We kunnen als hbo’s allemaal het wiel gaan uitvinden, maar het is beter om gezamenlijk een auto te bouwen die ons verder brengt,” zei ze daarover. Daarnaast werkt Sarah, die verbonden is aan Saxion Bibliotheek, aan haar promotie-onderzoek naar de evaluatie van de maatschappelijke impact van hbo-onderzoek.

Sarah Coombs portret.jpg
Sarah Coombs, adviseur Research Support bij Saxion

Beheren onderzoeksdata

De SURF Research Support Champions zetten zich in voor onderzoek op het gebied van research data management (rdm) en ict. Bijvoorbeeld met het opslaan, beheren, archiveren en delen van onderzoeksdata, maar ook bij softwareontwikkeling en advies over onderzoekstoepassingen. Juryvoorzitter Ron Augustus: “Alle onderzoeksondersteuners die dit jaar werden voorgedragen, zijn in feite winnaars. De ingezonden nominatieformulieren maken duidelijk hoe groot hun toegevoegde waarde is. Het is mooi te zien dat de collega’s die deze onderzoeksondersteuners hebben voorgedragen hen zo ongelooflijk waarderen.” De jury wees vervolgens unaniem Coombs, Girgin en Huijberts aan als winnaars.

Foto (via SURF): vlnr Serkan Girgin, Michèle Huijberts, Ron Augustus en Sarah Coombs

Sarah Coombs is SURF Research Support Champion 2022.jpg foto via SURF

Over de SURF Research Support Champions

Met deze prijs wil SURF onderzoekondersteuners, zoals datastewards, ict'ers, bibliotheekmedewerkers en onderzoeksassistenten, een platform geven en anderen inspireren. De kandidaten zijn voorgedragen door hun collega's. Bij de beoordeling van de inzendingen is gekeken naar de kwaliteit van de ondersteuning, de manier waarop de genomineerden de behoeften van onderzoekers verbinden met onderzoekondersteuning, en de impact van hun werk.

De jury van de SURF Research Support Champions 2022 bestond uit: Ron Augustus (chief innovation officer SURF en juryvoorzitter) Joris van Eijnatten (directeur Netherlands eScience Center), Petra Drankier (senior beleidsadviseur Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra), Lisa Oskam (bestuurslid Promovendi Netwerk Nederland), Hans Vossensteyn (projectmanager DCC Praktijkgericht Onderzoek Saxion) Jeroen Rombouts (co-voorzitter DCC-implementatienetwerk).

Zie het volledige juryrapport voor een uitgebreide toelichting en lees meer over de SURF Research Week en het Digital Center voor Praktijkgericht Onderzoek.

Anne Hurenkamp

Anne Hurenkamp is redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie van Saxion. Schrijven maakt haar gelukkig. Vooral als het om een persoonlijk portret of over onderzoek gaat. Als lezer, luisteraar, schrijver en podcaster gaat Anne ook graag op zoek naar mooie verhalen uit de geschiedenis van de popmuziek. In haar vrije tijd is ze bovendien boekenliefhebber en Beatlesblogger.