Innovation Days.jpg

Top Talent-studenten denken voor Saxion Green Office na over leven na corona

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Jongeren en ouderen verbinden via een moestuin: het is een van de ideeën die ontstond tijdens de Top Talent Innovation Days. Top Talent-studenten gingen voor het Saxion Green Office twee dagen lang aan de slag met ideeën over hoe de wereld er na coronatijd uit moet zien. “Het is mooi om te zien dat, als je twee dagen intensief met elkaar samenwerkt, er zulke mooie dingen kunnen ontstaan.”

Op donderdag 22 en vrijdag 23 april werkten zo’n twintig studenten en enkele docenten van de verschillende Top Talent-programma’s in drie groepen aan verschillende ideeën over het leven na corona. Deze opdracht voor het Saxion Green Office werd gekoppeld aan de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties.

“Daarbij hebben we eerst gekeken naar wat mensen zelf wilden leren”, vertelt deelnemer Fleur Willemse. Zij studeert Industrieel Productontwerpen, volgt het Top Talent-excellentietraject Research on Innovating Organisations én zat namens het Saxion Green Office in de organisatie van de Innovation Days. “Die leerpunten hebben we donderdagochtend in de groep besproken en vervolgens hebben we aan het concept gewerkt. Alles ging via Microsoft Teams en vrijdagmiddag heeft elk groepje een presentatie gegeven aan verschillende mensen van Saxion, zoals de Green Office en enkele lectoraten.”

Plant Buddy

De deelnemers werden zoveel mogelijk vrijgelaten in het uitwerken van de opdracht. Fleur: “Met ons groepje wilden we kijken of we iets konden doen dat op kleine schaal relevant is. Daarom hebben we het concept Plant Buddy bedacht. Dat houdt in dat we eenzame ouderen koppelen aan jongeren, die ook de behoefte hebben om mensen uit dezelfde wijk te ontmoeten. Het idee erachter is dat deze ouderen hun tuin ter beschikking stellen voor een moestuin, waarbij jongeren helpen deze te onderhouden. Zo voorkom je aan de ene kant dat ouderen moeten verhuizen omdat ze hun tuin niet meer kunnen bijhouden en is het aan de andere kant duurzaam omdat mensen hun eigen groente en fruit verbouwen. Daar kunnen jongeren weer wat van leren, omdat we in de toekomst misschien meer naar een zelfvoorzienende cultuur gaan. Dit idee raakt echt een stuk of tien SDG’s, zoals verantwoorde consumptie en productie en ongelijkheid verminderen.”

We hebben heel veel positieve reacties gehad. Deelnemers hebben echt iets over zichzelf kunnen leren en hebben bovendien nieuwe inzichten gekregen over duurzaamheid en de SDG’s

David van Duivenboden
David van Duivenboden, host van de Top Talent Innovation Days

College in Beijing en Mexico

Een ander groepje richtte zich op het creëren van awareness voor de SDG’s. “Zij kwamen erachter dat de SDG’s in hun eigen opleidingen eigenlijk bijna niet aan bod kwamen”, vertelt David van Duivenboden, projectmedewerker onderwijsinnovatie en de host van de Innovation Days. “Zij bedachten het idee dat Saxion daarin een actievere rol kan spelen, door als opleiding te zeggen: wij zetten ons in voor bepaalde SDG’s, zodat de opleidingen deze in het onderwijs kunnen integreren en dat op die manier naar buiten kunnen brengen. Een derde groepje had een heel tof idee om onderwijs inclusiever te maken, waardoor het mogelijk is dat je op maandagochtend college volgt bij Saxion in Enschede, dinsdagmiddag via de universiteit van Beijing en op woensdagochtend bij een universiteit in Mexico.”

Ondersteuning van Green Office

Vanuit het Saxion Green Office kijkt Fleur nu hoe ze de ideeën verder kunnen uitwerken. “Er lopen momenteel meerdere lijntjes, maar de meeste studenten zijn druk met andere dingen. Met de groep die de SDG’s meer onder de aandacht willen brengen, gaan we in ieder geval focusgroepsessies plannen. Ook het concept over het wereldwijde onderwijs willen we ondersteunen, als ze er zelf ook tijd en energie in willen steken. Het Green Office kan als er een goed plan ligt meedenken met de studenten, vrijwilligers regelen en budget aanreiken. We hopen dat de studenten het leuk vinden om het verder op te pakken.”

Op zoek naar uitkomsten, reflectie en persoonlijke ontwikkeling

Fleur kijkt tevreden terug op de Innovation Days. “Je werkt samen met allemaal mensen die niet in jouw sector zitten en als je al die verschillende mensen bij elkaar zet, merk je dat je bepaalde richtingen opgaat waar je normaal nooit aan gedacht zou hebben en die niet per se in jouw comfort zone liggen. Dat zorgt ervoor dat er cocreatie ontstaat, je naar andere details kijkt en je die originele ideeën omzet naar mooie innovaties. Bovendien hebben we best wel veel van elkaar geleerd in een paar dagen.”

“Het waren zeker twee geslaagde dagen”, bevestigt ook David. “Het doel was om met een diverse groep mensen aan vraagstukken te werken en zo op zoek te gaan naar uitkomsten, reflectie en persoonlijke ontwikkeling. En we hebben heel veel positieve reacties gehad. Deelnemers hebben echt iets over zichzelf kunnen leren en hebben bovendien nieuwe inzichten gekregen over duurzaamheid en de SDG’s. Het is mooi om te zien dat, als je twee dagen intensief met elkaar samenwerkt, er zulke mooie dingen kunnen ontstaan.”

Meld je aan voor de laatste Top Talent-voorlichting!

Wil jij ook een Top Talent-programma volgen? Op donderdag 27 mei vindt de laatste Top Talent-voorlichting van dit studiejaar plaats: een inhoudelijke kennismaking, waarbij studenten en docenten je alles vertellen over alle Top Talent-programma's. Meld je snel aan!

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.