IPO-student Sem te Linde
Studentenleven

Sem won met zijn knuffel Emotion twee awards tijdens een Chinese ontwerpwedstrijd

Vanuit huis meedoen aan een Chinese ontwerpwedstrijd en er dan met twee awards vandoor gaan. Het overkwam Sem te Linde, student Industrieel Product Ontwerpen. Met zijn interactieve knuffel Emotion, die eenzaamheid bij ouderen tegen moet gaan, maakte hij indruk op de jury, die bestond uit professoren van vooraanstaande Chinese universiteiten. “Ja, dat doet wel wat met je.”

Hoi Sem, waar heb je precies aan meegedaan?

“Ik doe de opleiding Industrieel Product Ontwerpen en normaal gesproken hebben we rond deze tijd de International Project Week. Die ging dit jaar niet door en doordat onze opleiding nauwe contacten heeft in China, konden we meedoen met de International Design Competition. Dat is een wedstrijd die wordt georganiseerd door de plush toy-industrie en waar, als ik het goed begreep, meer dan tweeduizend studenten uit vooral China en Japan aan meededen.”

Wat moest je precies doen?

“De bedoeling was om een knuffel te ontwerpen die meer was dan alleen een knuffel. Dus interactief en binnen een bepaald thema. Die gaat sowieso al vaak over geluk of gezondheid, maar nu moest het ook echt gericht zijn op mensen zelf. Je had uiteindelijk twee verschillende wedstrijden, industrie en concepten, en ik deed mee in die laatste categorie. Ik heb thuis een videopresentatie opgenomen, waarin ik mijn concept presenteerde, en die werd vervolgens afgespeeld tijdens de wedstrijd.”

Wat heb je precies bedacht?

“Ik wilde wat meer inspelen op artofficial intelligence en wilde daarom een slimme knuffel ontwerpen. Mijn doel was om ouderen te helpen die eenzaam zijn, maar alleen een knuffel waar je tegen kunt praten, vond ik niet voldoende. Waar ik me sinds kort mee bezig houd, is het verzorgen van planten. En toen dacht ik: wat is nou leuker dan die twee dingen combineren? Ik heb dus een knuffel ontworpen die knuffelbaar is en met de gebruiker communiceert via geluidjes, maar die ook een dagelijkse de mentale gezondheid checkt en op de muur een bloem projecteert, die bloeit als de gebruiker zich beter voelt. Best een beetje futuristisch, eigenlijk.”

En dat sloeg aan! Wat heb je precies gewonnen?

“Ik heb de Golden Award gewonnen en de Most Creative Award. Die eerste klinkt als de eerste prijs, maar er was zelfs nog een grotere prijs te winnen. Daarnaast heb ik ook nog de Most Creative Award gewonnen.”

De jury bestond uit enkele vooraanstaande professoren van toonaangevende Chinese universiteiten. Maakt dat je niet trots?

“Dat doet inderdaad wel wat met je. Zeker omdat het best lastig communiceren is met die Chinese professoren, die op dat moment aan de andere kant van de wereld zitten. Want wat vinden ze er nou eigenlijk écht van? En dan kom je uiteindelijk zó ver. Ja, dat doet dus wel wat met je. En dan nog vind ik het lastig om te bepalen hoe ze ernaar hebben gekeken en wat ik er nou van moet vinden. Ik heb nooit echt feedback gehad van die mensen zelf.”

Wat gaat er nu met je concept gebeuren?

“Ik weet niet in hoeverre deze nu wordt uitgewerkt. Ik heb nog bepaalde documenten moeten aanleveren met wat specificaties en ik weet wel dat er van de 30 finalisten een prototype wordt gemaakt.”

Je hebt in totaal €5.000,- gewonnen. Weet je al wat je ermee gaat doen?

“Ja, dat klopt. Toen ik dat hoorde, dacht ik direct: wat kan ik nu allemaal kopen? Ik ben gek op oude oldtimers en die worden tegenwoordig steeds duurder, maar ik denk dat ik nog maar even ga sparen, bijvoorbeeld voor een appartement voor later. Haha, ik word echt oud. Maar ik vond het vooral leuk om mee te doen en om m’n portfolio uit te breiden. Ik heb er bewust voor gekozen om een half jaar later te gaan afstuderen, zodat ik een portfolio op kon bouwen en toen ik dus hoorde van deze wedstrijd, had ik zoiets van: ja, daar wil ik graag aan meedoen. Niet wetende dat ik uiteindelijk die prijzen zou winnen. Dus je kunt wel stellen dat die keuze goed heeft uitgepakt.”

Excellence Award

Er deden meer Saxion-studenten mee met de ontwerpwedstrijd en niet zonder succes. Ook Lucas van Laarhoven (Industrieel Product Ontwerpen) en Andreic Dragan (Fashion & Textile Technologies) behaalden de top 100 en Sanne Koolman (Industreel Product Ontwerpen) en Aisha Schoneveld (Fashion & Textile Technologies) wonnen zelfs de Excellence Award, met hun conceptontwerp voor een stoma-uitlegpop Billy. “Een hartstikke mooie opsteker en goed voor de studiemotivatie in deze toch wel taaie coronatijd”, aldus de studenten.

Wil jij ook innovatieve concepten ontwerpen?

Lees meer over de opleiding Industrieel Product Ontwerpen!
Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.