Drie studenten Bedrijfskunde deeltijd Saxion voor een gebouw

Focus toezichthouder verschuift van winst naar betekenis

“Steeds meer organisaties en bedrijven denken na over wat ze willen bijdragen aan onze maatschappij. De coronacrisis versnelt deze ontwikkeling”, stelt Sander Reinderink directeur van de Saxion Academie Financiën, Economie & Management. “Deze verschuiving vraagt ook van toezichthouders een brede maatschappelijke blik en nieuwe vaardigheden. Het draait niet meer alleen om winstmaximalisatie.”

Ondernemers Mark de Lat en Gert Disberg en opleider Sander Reinderink delen een ambitie. Ze zijn alle drie gedreven om een verschil te maken in onze samenleving. Met de nieuwe Saxion-leergang Betekenisvol Toezichthouden willen ze een beweging op gang brengen. “We moeten met elkaar niet meer op zoek naar het gat in de markt, maar het gat in de maatschappij”, aldus Mark de Lat, partner bij Eshuis Accountants en Adviseurs.

Mark .jpg
Mark de Lat, Partner bij Eshuis Accountants en Adviseurs

Creëer waarde voor de lange termijn

“Bedrijven en organisaties vragen zich steeds vaker af of economische groei het belangrijkste doel moet zijn. Ze willen meer betekenen in onze maatschappij en werken aan langetermijnwaardecreatie”, schetst Sander Reinderink de ontwikkelingen. “Niet meer het beste bedrijf ín de wereld zijn, maar vóór de wereld. Ook toezichthouders staan voor nieuwe vragen in deze transitie. Ze zijn meer dan vroeger betrokken bij de langetermijnstrategie van een bedrijf of organisatie.”

Denktank en sparringpartner

“Commissarissen en leden van een raad van toezicht konden vaak terugvallen op hun ervaring. Maar met de snelheid van huidige ontwikkelingen, is alleen ervaring onvoldoende”, stelt Gert Disberg van de Betekenisfabriek. “Je hebt een brede blik nodig, moet weten wat er speelt in de maatschappij en dat kunnen vertalen naar de organisatie of het bedrijf.” De rol van toezichthouders gaat van monitoren en controleren naar denktank, aanjager en sparringpartner. “Daarvoor moet je voorbij de jaarrekening kijken en andere, betekenisvolle vragen stellen aan het bestuur.”

Jouw rol als toezichthouder

“Om een verschil te kunnen maken is het nodig dat je inzicht hebt in je persoonlijke drijfveren”, vervolgt Gert Disberg. “Daarom gaan we in de leergang als eerste aan de slag met het eigen identiteitsbewijs. Daarin zit ook een belangrijk verschil met andere opleidingen tot toezichthouder. Vanuit identiteit maken we de rol van toezichthouder expliciet. Hoe wil jij van betekenis zijn?”

Gert.jpg
Gert Disberg, Partner bij De Betekenisfabriek

Uitdagen tot anders kijken

De kern van de leergang is het denken in betekenis voor organisaties en bedrijven. Mark de Lat: “Neem circulaire economie, de eiwittransitie of blockchaintechnologie; dat zijn ontwikkelingen die je niet tegenhoudt. Die moet je zien als kans. Hoe neem je daarin je verantwoordelijkheid?” In zeven modules bespreken ze onderwerpen die centraal staan in de betekeniseconomie. “Denk aan nieuwe businessmodellen, purposegedreven toezicht, waardegericht kijken, maar ook teamontwikkeling en persoonlijk leiderschap. We bezoeken verrassende bedrijven en organisaties en dagen uit om andere vragen te stellen. Het is echt een persoonlijk ontwikkeltraject waarmee je nog meer betekenis geeft aan jouw rol als toezichthouder.”

Betere businessmodellen voor een betere wereld

Voor De Lat, Disberg en Reinderink is het duidelijk. De wereld is in transitie. Sander Reinderink: “Oude systemen werken niet meer. We moeten boven onszelf uitstijgen om de volgende stappen te zetten. Toezichthouders zijn in staat deze transitie mede waar te maken. Daarvoor heb je niet alleen moedige toezichthouders nodig, ze moeten ook weten wat meerwaarde creëert op de lange termijn. Wij willen vanuit Oost-Nederland die belangrijke beweging in gang zetten.”

Wil je meer weten over deze leergang voor commissarissen en toezichthouders? Bekijk het programma of neem contact op met:

Sander.jpeg

Sander Reinderink