Melle Rikkert
Studentenleven

Melle Rikkert combineert zijn studie Commerciële Economie met een baan bij Porsche Centrum Twente

Kiki Hannink.jpeg
Kiki Hannink Leestijd Minuten

Deeltijdstudent Melle werkt al meer dan vier jaar bij Porsche Centrum Twente. Toen het Melle niet lukte om een voltijd opleiding te doen bij Saxion, keek hij samen met zijn werkgever naar een deeltijdstudie. Zo kan hij leren in de praktijk. “Ik vond het toepassen van de opgedane kennis in toetsen erg lastig."

Welke opleiding volg je bij Saxion en waarom?

“Ik volg de opleiding Commerciële Economie bij Saxion in Enschede. Deze opleiding volg ik in de deeltijd versie, waarbij ik één middag en avond naar school ga en de rest van de week in de praktijk aan het werk ben. De opleiding is op mijn pad gekomen nadat ik een voltijd opleiding heb geprobeerd bij Saxion in Deventer. Hier volgde ik de opleiding Sportmarketing, maar ik kwam er in de loop van het jaar achter dat ik moeite had met het leren uit boeken. Daarnaast vond ik het toepassen van de opgedane kennis in toetsen erg lastig. Om deze reden ben ik gestopt met deze opleiding en ben ik gaan werken bij mijn huidige werkgever. Richting het nieuwe studiejaar werd ik op een deeltijdstudie gewezen. Een studie waarbij je vakken afrondt door het maken van opdrachten in de praktijk. Omdat ik het werken bij mijn huidige werkgever erg leuk vind, zijn we samen voor deze uitdaging gegaan. Het mogen maken van opdrachten in een praktijk omgeving die je bevalt, is erg leuk. Je onderzoekt en schrijft over onderwerpen die je interesse hebben en daardoor is het ook makkelijker te begrijpen.”

Waar werk je dan?

“Momenteel werk ik bij Porsche Centrum Twente, nu nog gevestigd in Enter. Eind augustus verhuist het bedrijf naar het nieuwe pand in Deventer. Wij zijn één van de acht officiële Porsche-dealers in Nederland. Ik heb hier meer dan vier jaar geleden gesolliciteerd voor een functie op de zaterdag. Een baan bij een autoedealer leek mij erg leuk, omdat ik als kind namelijk al erg fan was van auto’s. Na mijn brief kon ik er uiteraard alleen van dromen, maar die droom werd snel werkelijkheid. Eén week later werd ik namelijk als zaterdaghulp aangenomen. PCT is in de afgelopen vier jaar enorm gegroeid. Door deze groei heb ik verschillende nieuwe taken gekregen in de afgelopen jaren. “

Wat is je functie daar?

“Momenteel ben ik bij verkoopondersteuning en beheer ik de webshop. Als ondersteuning voor de verkoop ga ik veel naar klanten toe. Door heel Nederland en soms daarbuiten. Op locatie lever ik dan de auto af of ik maak een proefrit met de gewenste auto. Daarnaast probeer ik voor de verkopers veel taken op me te nemen, zoals het klaarzetten van de auto’s, inrichten van de showroom en voorbereiden van allerlei werkzaamheden. De webshop hebben wij twee jaar geleden opgezet. Ik benader klanten, onderhoud de webshop en regel het verkoopproces van A tot Z. Dit zorgt voor erg veel afwisseling en variatie in mijn baan.”

Ik heb vele gave dingen mogen doen, zoals naar een klant in Parijs gaan, het rijden in de meest bijzondere sport- en racewagens en het bezoeken van veel mooie plekken.

Melle Rikkert
Saxion-deeltijdstudent Melle Rikkert over zijn bijbaan bij Porsche Centrum Twente

Wat vind je het leukste aan je werk?

“Het leukste is toch wel dat ik veel met mensen bezig te ben. Ik ben eigenlijk altijd in gesprek en anders ben ik onderweg naar een afspraak met klanten in een mooie auto. Ook het oplossen van problemen en mensen blij maken is erg leuk! Daarnaast vind ik de variatie, van een dag op kantoor tot een hele dag op de weg naar klanten, erg leuk. Met een team als bij Porsche Twente Centrum is dat altijd een groot feest.”

Wat is het meest bijzondere dat je tot nu toe hebt meegemaakt in je loopbaan?

“Ik heb vele gave dingen mogen doen, zoals naar een klant in Parijs gaan, het rijden in de meest bijzondere sport- en racewagens en het bezoeken van veel mooie plekken. Ooit heb ik een hele mooie rit mogen rijden, die de Blauwvinger Rally wordt genoemd. Deze rit is voor chronisch zieke kinderen die je een leuke dag geeft door een rit te maken met de auto’s. De verhalen die je hier hoort geven je de meest koude rillingen en zetten je met beide benen op de grond. Deze kinderen een onvergetelijke dag geven, waarbij je ze ziet genieten is het mooiste wat er is. Die herinnering blijft me nog steeds het meeste bij. “

Wat is je het meest bijgebleven uit je Saxion-tijd?

“Helaas tot nu toe corona. Zeker de helft van de studie is tot nu toe online. Echter, ik vind de avonden met verschillende mensen die in de praktijk werkzaam zijn heel leuk. Je bouwt contacten op, leert van andere situaties en kan goed sparren over situaties.”

Welke tips heb je voor studenten die ook een mooie baan willen vinden?

“Zie niets als onmogelijk, maar zoek naar waar je plezier ligt. De combinatie van plezier en werken is het allerbelangrijkste. Ondanks dat die baan of stage onhaalbaar lijkt, kan je met je wil heel ver komen. Deze wil kun je stimuleren door dingen te doen die je leuk en interessant vindt. En vanaf dan is het een grote droom, althans zo heb ik het ervaren.”

Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.