Amber
Onderwijs

Amber loopt stage tijdens haar deeltijdstudie: “Werken en studeren motiveert mij om meer te leren”

Elcin Coraklar.jpg
Elçin Çoraklar Leestijd Minuten

Amber Scholten volgt de deeltijdstudie Sociaal-Juridische Dienstverlening. Dit houdt in dat ze één avond school heeft en hiernaast stage loopt bij een bedrijf die aansluit bij haar opleiding. "Ik ben blij dat ik deze kans heb mogen krijgen."

Wat houdt deze opleiding precies in?

“De opleiding Sociaal-Juridische Dienstverlening is gericht op het maatschappelijk werkveld en de mensen te kunnen ondersteunen binnen de wet- en regelgeving. Dit maakt (voor mij) de opleiding erg interessant om zowel sociaal bezig te zijn maar mensen die een specifieke hulpvraag hebben ook te kunnen ondersteunen op juridisch gebied. De functies die je na deze opleiding kunt uitvoeren, kunnen uiteenlopen van; reclasseringsambtenaar, verslavingszorg, leerplicht of bewindvoerder etc. Na de opleiding kun je veel verschillende kanten op.”

Hoe ziet een deeltijd opleiding eruit in combinatie met je baan?

“Binnen de deeltijd opleiding zijn alle opdrachten vanuit de modules die je volgt, gericht op je eigen werkplek. Dit maakt het studeren naast je werk gemakkelijker. Je gaat er sneller voor zitten omdat je je werk leuk en interessant vindt. Je wilt hier graag meer over leren zodat je het hierna binnen je werkplek kan toepassen.”

Je loopt stage bij Profez, hoe ben je hier terecht gekomen?

“Ik ben bij Profez terecht gekomen via een vriendin. Zij werkt bij de reclassering en heeft contacten met één van de bewindvoerders via Profez. Ze was erg positief over deze contacten en raadde me Profez aan als stageplek. Op basis hiervan ben ik gaan kijken op hun site en heb ik een open sollicitatie gestuurd.”

Amber met een tip voor studenten die een mooie stage zoeken

Wat zijn je verantwoordelijkheden?

“Op dit moment werk ik drie dagen in de week bij Profez. Twee dagen ben ik werkzaam voor een bewindvoerder. Hierbij ondersteun ik hem o.a. bij het aanschrijven van schuldeisers, geldverzoeken en/of andere verzoeken van cliënten oppakken, aanvragen bijzondere bijstand en nog veel meer. De taken zijn erg uiteenlopend. Hierdoor is het geen eentonig werk en dit houdt het werk leuk.
De derde dag van de week ben ik werkzaam bij de backoffice. De taken die wij hier uitvoeren zijn ook per dag wisselend. Bijvoorbeeld, wanneer een bewindvoerder op vakantie is nemen wij zijn/haar cliënten over. Bewindvoerders kunnen ook taken uitbesteden aan de backoffice. Dit kunnen dezelfde taken zijn als die ik hierboven beschreven heb.”

Wat wilde je graag leren tijdens deze stage?

“Tijdens deze stage wil ik graag leren welke wet- en regelgeving er in het vak van bewindvoering komt kijken. Waar moet je rekening mee houden en waarom gaat het op deze manier? Wanneer kun je bijzondere bijstand voor iemand aanvragen en wanneer niet? Hoe regel je de financiën van een cliënt en waar hou je hierbij rekening mee? Doordat ik hier sinds september ben begonnen is alles nog erg nieuw en leer ik elke dag nog wat nieuws. Ik zal gedurende mijn opleiding ook binnen Profez mijn stage blijven lopen. Ik ben blij dat ik deze kans heb mogen krijgen.”

Waar zie jij je later werken?

“Mijn ambitie is op na deze opleiding aan de slag te gaan als bewindvoerder in combinatie met mentorschap. Voordat ik ben begonnen aan de opleiding SJD heb ik gewerkt in de gehandicaptenzorg. Dit heb ik altijd met veel plezier gedaan. Aangezien ik nog erg jong ben en mezelf nog graag verder wil ontwikkelen heb ik er voor gekozen om weer een opleiding te gaan volgen. Door de ervaring binnen de gehandicaptenzorg lijkt het me leuk om ook als mentor aan het werk te kunnen gaan.”

Heb je tips voor studenten die nog een stage moeten vinden?

“Wees er op tijd bij. Veel plekken zijn al erg snel vergeven. Zorg dat je een mooie CV hebt en dat de werkgever hieruit al een beeld kan vormen over wie je bent. Blijf jezelf en wees open en eerlijk. Dan weet de werkgever wat hij aan jou heeft en hoef jij je niet anders voor te doen dan je daadwerkelijk bent. Schroom niet om open sollicitaties te sturen. Een nee heb je, en een ja kun je krijgen. Zo denk ik maar altijd!”

Elcin Coraklar.jpg

Elçin Çoraklar

Elçin studeert Creative Business bij Saxion en werkt bij Saxion als Studentredacteur. Ze is erg ondernemend en heeft daarom ook altijd een volle agenda, maar toch houdt ze ruimte over om te genieten. In haar vrije tijd staat ze vaak in de keuken of droomt ze weg op Pinterest. Ook pakt ze regelmatig haar koffer om nieuwe plekken te ontdekken.