Rochelle
Business

Alumnus Rochelle is pleegzorgbegeleider: ‘Hoe prachtig is het als je belangrijke mensen in het leven van een kind kunt samenbrengen?’

Kiki Hannink.jpeg
Kiki Hannink Leestijd Minuten

Al toen ze klein was wist Rochelle dat ze graag kinderen wilde helpen. Nog voordat ze aan de opleiding Maatschappelijk Werk en Dienstverlening (nu Social Work) begon, werd pleegzorg haar doel. Nadat ze in 2019 afstudeerde, helpt ze nu bij Jarabee kinderen opgroeien in een veilige en stabiele omgeving als pleegzorgbegeleider. “Ik wil kinderen horen en zien, en dat zij zich gehoord en gezien voelen.”

Hoi Rochelle, waar werk je?

“Ik ben werkzaam bij Jarabee Pleegzorg. Toen ik nog klein was, wist ik al dat ik later graag andere kinderen wilde helpen. Eerst dacht ik dat dat in het onderwijs zou zijn, maar al snel bleek dat de jeugdzorg mij meer aantrok. Ik leerde pleegzorg kennen en voordat ik de opleiding bij Saxion begon, wist ik dat pleegzorg mijn eerste doel zou worden. En dat is gelukt. Na mijn derdejaarsstage in de pleegzorg ben ik blijven hangen en daar ben ik nog elke dag dankbaar voor.”

Wat is je functie bij Jarabee?

“Ik ben pleegzorgbegeleider. Ik ben er voor (pleeg)kinderen, ouders en pleegouders, zodat kinderen kunnen opgroeien in een veilige en stabiele omgeving. Als pleegzorgbegeleider coördineer ik de pleegzorgplaatsing en alles wat daarbij komt kijken. Ik begeleid de samenwerking tussen ouder(s) en pleegouder(s). Daarbij staat het belang en de ontwikkeling van het kind altijd voorop. Ik ondersteun richting kind, pleegouders en ouder(s) in hun rol. Ik monitor de samenwerking en signaleer, en bied individuele ondersteuning en gezamenlijk ondersteuning in de samenwerking in het zorgteam. Samen zoeken we naar oplossingen. Ook signaleer ik spanningen en emoties, heb ik oog voor loyaliteit en hechting, en kijk ik altijd naar het beste voor het kind. Met een fijne omgeving als doel, zodat het kind zich kan ontwikkelen."

Waarom wilde je dit werk graag doen?

“Ik wil kinderen horen en zien, en dat zij zich gehoord en gezien voelen. Dit geldt ook voor hun ouders, pleegouders en andere betrokkenen, want samen kunnen we veel meer bereiken. Ik wil deze kinderen en hun omgeving graag helpen bij hun ontwikkeling in een veilige en stabiele omgeving. Het werk is variërend en soms hectisch. Elke situatie is anders en dat maakt het een uitdaging. Geen enkele dag is hetzelfde.”

Wat is het meest bijzondere dat je hebt meegemaakt in je loopbaan?

“Ik blijf het bijzonder vinden in mijn werk dat de meeste kinderen en mensen die ik mag begeleiden en ondersteunen open zijn. Ik ben hen hier altijd dankbaar voor en benoem dit ook, want open zijn is soms best ingewikkeld, maar brengt de mooiste samenwerkingen op. Uiteindelijk willen alle betrokkenen het beste voor het kind, maar liggen de visies daarover een beetje of extreem uiteen. Hoe prachtig als je belangrijke mensen in het leven van het kind kunt samenbrengen en tot een team kunt vormen.”

Hoe heb je studeren bij Saxion ervaren?

“Ik heb het studeren bij het Saxion als prettig ervaren. Ik heb veel leuke studiegenoten gehad, waar ik veel van heb geleerd, maar ook stonden er altijd docenten voor de klas met veel praktijkervaring. Dit werkt echt prettig, want zij weten waar ze over spreken! Mijn tip voor studenten is om je stages bewust uit te kiezen, zo ben ik ook bij mijn huidige werkplek terecht gekomen.”

Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.