Ahank.jpeg
Onderwijs

Alumnus Ahank voelde zich thuis bij de Academie Mens en Maatschappij en wordt daar nu docent

Kiki Hannink.jpeg
Kiki Hannink Leestijd Minuten

Alumnus Ahank Kano Tarah volgde naast de opleiding Social Work een honours progamme, werkte bij het UWV en is nu verkiesbaar als gemeenteraadslid. Door corona kwam ze tot nieuwe inzichten en vanaf februari begint ze als docent bij Saxion. “Het is zo bijzonder dat ik onderdeel mag zijn van iemand anders zijn succes.”

Hi Ahank, wat heb je gestudeerd bij Saxion?

“Ik heb mijn bachelor Social Work bij de Academie Mens en Maatschappij gevolgd. Daarnaast volgde ik het Honours Programme Health Care & Social Work en in 2016 studeerde ik af met een afstudeerstage bij het UWV. Ik heb daarvoor nog een jaar Bestuurskunde / Overheidsmanagement gedaan, maar ik voelde me op die academie niet thuis. Tijdens de open dag ging ik kijken bij de Academie Mens en Maatschappij en daar was ik helemaal op mijn plek.”

Waar werk je nu?

“In het derde jaar van mijn opleiding kwam ik erachter dat zakelijke dienstverlening heel goed bij mij past. Ik houd van afspraken maken en dingen doen zoals ze horen. Het jaar ervoor had ik stage vanuit het welzijnsperspectief bij Alifa, maar daarna wilde ik een zakelijkere stage. Zo kwam ik bij het UWV terecht. Daar liep ik stage, na mijn stage kreeg ik daar een bijbaan en ook mijn afstudeerstage was bij het UWV. In totaal heb ik zeven jaar bij het UWV gewerkt.”

Wat deed je daar allemaal?

“Ik heb daar allemaal verschillende functies gehad: van adviseur intensieve dienstverlener tot landelijke opleidingsmentor. Tijdens mijn stage werkte met de Wajong-doelgroep. Ik hielp hen op alle vlakken om weer te kunnen deelnemen op de arbeidsmarkt. Dat heb ik na mijn stage ook als bijbaan gedaan. Na mijn afstuderen heb ik daar nog gewerkt, daarna ben ik er even tussenuit geweest om mijn master te doen. Tijdens mijn master heb ik toch weer het UWV benaderd, omdat ik het gevoel had dat ik het wel kon combineren. Uiteindelijk kwam ik terecht in de functie landelijke opleidingsmentor. Dit was onderdeel van het opschalingsproject. Door corona verwachtten wij veel werkloosheid en moesten we genoeg personeel hebben. In deze functie leidde ik mensen van buiten het UWV op voor een functie bij ons.”

Wat vind je het leukste aan je werk?

“Ik heb veel verschillende functies gehad. Waar ik heel veel energie van krijg is mensen plaatsen op een vacature, mensen blij maken met een baan. Het is zó bijzonder dat ik onderdeel mag zijn van iemand anders zijn succes.”

Ahank met een tip voor studenten

Wat is het hoogtepunt uit je loopbaan?

“Tijdens mijn afstuderen heb ik aanbevelingen gedaan die op landelijk niveau zijn toegepast. Ik deed onderzoek naar de Wajong doelgroep. Er was namelijk vaak een no show: dan hadden we een afspraak, maar kwamen ze niet. Om te kijken waar dat door kwam, keek ik naar de inhoud van de brieven die deze doelgroep kreeg. Daarin zag ik dat er veel gebruik werd gemaakt van ambtelijke taal en moeilijke woorden. Dat sluit totaal niet aan bij de Wajong-doelgroep. Toen hebben we aanbevelingen gedaan, zoals het opnemen van een QR-code in de brief. Door een andere uitnodiging te maken, kun je beter op het niveau van de doelgroep communiceren. De QR-code is toen opgenomen in de landelijke uitnodiging.”

Je gaat weg bij het UWV. Wat ga je nu doen?

“Het is heel gek om weg te gaan bij mijn eerste werkgever. Toen het opschalingsproject stopte, kwam ik weer terug in mijn oude functie, maar ik was heel erg toe aan die volgende stap. Ik was ook wel heel nieuwsgierig naar wat er was buiten het UWV. Op LinkedIn kwam de vacature voor docent bij de Academie Mens en Maatschappij voorbij. Per februari ga ik daar lesgeven in verschillende vakken.”

Je hebt eigenlijk altijd meerdere dingen tegelijk gedaan. Doe je er nu ook nog iets bij?

“Ja, ik koos voor de opleiding Bestuurskunde omdat ik politiek altijd al interessant heb gevonden. Zo las ik altijd veel over de geschiedenis van de Nederlandse politiek en de monarchie, maar ik had nog nooit echt actie ondernomen. Totdat ik het afgelopen jaar meer tijd kreeg. Toen dacht ik: nu is het tijd om er iets mee te doen. Ik heb heel veel ideeën, ben oplossingsgericht en ik vind het leuk om te brainstormen over allerlei dingen, vooral over maatschappelijke vraagstukken. Toen heb ik me aangemeld en nu ben ik verkiesbaar voor de gemeenteraad van Enschede, bij GroenLinks.”

Jij bent met jouw ervaring bij het UWV de uitgelezen persoon om deze vraag aan te stellen. Welke tips heb je voor studenten die ook een mooie baan willen?

“Het is heel belangrijk om jezelf goed voor te bereiden op een sollicitatie. Je stage kan zomaar je eerste werkgever zijn. Het is heel belangrijk om contacten op te bouwen, maar ook te onderhouden. Dit kan tegenwoordig heel simpel via LinkedIn: feliciteer een oud-collega eens met zijn of haar verjaardag en vraag waar die persoon mee bezig is. Het is ook heel waardevol om contact te houden met je stageplek. Misschien kom je daar later wel weer terecht.”

Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.