Renske

Renske zocht een baan en helpt nu anderen aan een baan

Leestijd Minuten

Tijdens haar studie had Renske Temmink nooit gedacht dat ze recruiter zou worden, ze was niet zo’n prater. Toch zit ze bij Randstad helemaal op haar plek. “Je kwaliteiten zijn ook afhankelijk van de rol die je hebt, de mensen om je heen en het gevoel dat een situatie je geeft.”

Welke opleiding heb je bij Saxion gedaan?

“Ik heb de opleiding Social Work gedaan. In eerste instantie koos ik voor deze opleiding omdat ik graag mensen wilde helpen, het standaardantwoord van de meeste eerstejaars. Nu zou ik zeggen dat ik graag stress wegneem bij mensen zodat ze meer geluk en rust in hun leven ervaren.”

Waar werk je nu je de opleiding hebt afgerond?

“Ik werk als junior recruiter bij Randstad. Ik ben hier terechtgekomen omdat mijn andere werk ten einde liep. Omdat ik zoekend was naar een passende baan heb ik een bericht op LinkedIn geplaatst. Hier reageerde één van mijn huidige collega’s op. Ze vroeg of ik tijdelijke wilde helpen bij het vaccineren bij de GGD. Na dit project ben ik met een ander project aan de slag gegaan en ben ik bij het talentteam voor ‘s Heeren Loo beland. Hier doe ik nu de recruitment voor. Het is een baan waarvan ik vroeger nooit had gedacht dat ik het zou gaan doen. Vroeger kreeg ik namelijk vaak te horen dat ik meer van me moest laten horen. Nu ben ik heel blij dat deze baan heb gevonden. Ik krijg nu zelfs complimenten over punten die tijdens mijn opleiding tot mijn leerdoelen behoorden. Dat laat maar weer zien dat het niet altijd zo zeker is wat je sterke en verbeterpunten zijn. Het is ook afhankelijk van rol die je hebt, de mensen om je heen en het gevoel dat een situatie je geeft.”

Wat houdt je functie precies in?

“Ik ben junior recruiter en mijn taken zijn het werven van kandidaten, het schrijven van vacatures, het screenen van kandidaten, het voeren van eerste telefoongesprekken en intakegesprekken en het schrijven van voorstelprofielen. Af en toe ga ik op klantbezoeken en voer ik overleg met collega’s. Afgelopen week heb ik naast deze functie ook een nieuwe rol gekregen. Ik ga aan de slag als e-commerce ambassadeur. Dit betekent dat ik me samen met enkele collega’s ga bezighouden met onze online zichtbaarheid. Ik heb veel zin om deze nieuwe rol te gaan ontdekken.”

Wat vind je het leukst aan deze baan?

“Een van de leuke onderdelen van deze baan vind ik dat ik mensen op weg kan helpen naar een mooie toekomst. Dit kan door het vinden van een passende baan of door ze op een andere manier de juiste weg op te helpen. Daarnaast vind ik het schrijven van vacatures leuk.”

Hoe maak jij het verschil voor iemand?

“Ik probeer altijd te kijken wat er mogelijk is, ook als iemand niet 100% geschikt is voor de baan die ze willen, probeer ik ze te helpen hun doel te bereiken. Ik kan ze geen onmogelijke beloftes maken, maar ik probeer iemand wel vooruit te helpen.”

Wanneer is een plaatsing voor jou succesvol?

“Voor mij is een plaatsing succesvol als iemand met plezier naar zijn werk gaat. Eigenlijk is voor mij een traject sowieso al succesvol als ik iemand kan helpen. Dit kan bijvoorbeeld met advies of een doorverwijzing naar de juiste collega.”

Wat zijn jouw tips voor het vinden van een leuke baan?

“Mijn tip voor het vinden van een leuke baan is dingen uitproberen. Door verschillende dingen uit te proberen kom je erachter wat je leuk vindt. Je hoeft niet terecht te komen waar je zelf denkt dat je het beste past, daar ben ik zelf een goed voorbeeld van. Ik kwam bij Randstad door een tijdelijke baan, maar nu heb ik een baan waar ik erg blij van word. Het leven gaat niet altijd zoals je verwacht. Verder wil ik nog meegeven dat een baan nooit 100% leuk is. Bijna iedereen heeft iets in zijn baan wat hij of zij minder leuk vindt, maar dit betekent niet dat het geen leuke baan is.”