Ondernemers Award 2021 van start

Saxion Ondernemers Award 2021 weer van start

Dennis Moekotte
Dennis Moekotte Leestijd Minuten

Welk betekenisvol idee wordt dit jaar verder uitgewerkt en wie wint hiermee de Saxion Ondernemers Award 2021? Saxion gaat voor de elfde keer op zoek naar dé ondernemer van het jaar.

Een week geleden gingen studenten in Deventer van start om hun ideeën verder uit te werken en te bouwen aan succesvolle bedrijven. Daarbij krijgen ze hulp van professionals uit het bedrijfsleven, door middel van workshops en pitchtrainingen. In twee rondes wordt toegewerkt naar de grote finale, die eind november plaatsvindt. En nieuw dit jaar is het systeem van buddy’s en Golden Tickets. Bekijk ook de video onderaan dit artikel!

Enthousiaste gezichten afgelopen vrijdag in de Gasfabriek in Deventer. Het gebouw ademt energie om individueel, in groepsverband en met professionals te werken aan goede ideeën. De eerste ronde opent met een warm welkom door Jurri Koops van Saxion Centrum voor Ondernemerschap. Na de opening vertelt Karel Kroeze van Brand your Merch over zijn ervaringen met het ondernemerschap en het winnen van de Ondernemers Award in 2019. Ook krijgen de studenten een pitchtraining van onderneemster Dorothée Loorbach. Businessdeveloper Kees Schöller (Saxion) neemt studenten mee in de wereld van ondernemen. Brenda Groen (Saxion) leert de deelnemers meer over netwerken en Egbert Rinsma (WordLenig) vertelt alles over het opstellen van een Lean Canvas.

Studenten met een missie

Studenten Syt Scheper (HBO-ICT) en Julian ter Horst (Ondernemerschap & Retail Management) kijken enorm uit naar het programma en hebben een missie. Julian heeft een eigen dranklabel onder de naam Tukker Schnaps. De vanillelikeurtjes zijn nog maar drie maanden op de markt, maar worden al afgenomen door diverse horeca, slijterijen en delicatessenzaken. “Mocht ik de Ondernemers Award winnen dan wil ik meer investeren in marketing”, vertelt Julian enthousiast. “Daarnaast vind ik deelname goed voor mijn persoonlijke ontwikkeling. Ik vind het belangrijk om te netwerken met andere ondernemers en ik wil veel van anderen leren.”

Studente Syt Scheper ontwikkelt een ICT-leermodule voor het basisonderwijs. Ze hoopt dat meer meiden, maar ook jongens voor een carrière in ICT kiezen wanneer ze op jongere leeftijd worden geconfronteerd met ICT. “Ik ben een beginnend ondernemer. Dit traject lijkt mij een mooie ervaring om beter te worden in het ondernemerschap. Ik hoop veel contacten en veel ervaring op te doen.”

Syt Scheper, student HBO-ICT

Buddy’s en Golden Tickets

De Saxion Ondernemers Award bestaat uit twee afvalrondes en een finale. Na elke ronde levert de student opdrachten in. Zo moeten ze bijvoorbeeld een videopitch opnemen. Ook vullen ze een Lean Canvas in. Een jury bepaalt wie afvalt en wie doorgaat naar de volgende ronde. Tijdens de finale verzorgen de studenten nog één laatste pitch voor het publiek en de jury. Uiteindelijk wordt er per categorie één winnaar gekozen die zich Saxion Ondernemer van het jaar mag noemen en de prijs ter waarde van €10.000 in ontvangst mag nemen.

“Naast de prijzenpot krijgen de winnaars ook een jurylid als buddy mee”, vertelt Jurri Koops van Saxion Centrum voor Ondernemerschap. “We introduceren dit buddysysteem om de student nog beter te kunnen ondersteunen tijdens het opzetten van hun bedrijf. Als je bijvoorbeeld financieringsvraagstukken hebt dan kan de buddy hierin begeleiden. De buddy’s zijn directeuren van grote bedrijven die ontzettend waardevolle kennis hebben en kunnen putten uit een groot netwerk om hen heen.”

Ook nieuw dit jaar is de uitgifte van Golden Tickets voor enthousiaste studenten die nog willen aanhaken tijdens de wedstrijd. “Binnen het Centrum voor Ondernemerschap hebben we veel ondernemende studenten. Op basis van bepaalde qualifiers kunnen deze studenten Golden Tickets verdienen zodat ze in één keer kunnen doorstromen naar de finale”, vertelt Jurri.

Start je eigen bedrijf of groei verder

De Ondernemers Award kent sinds 2019 twee categorieën. In de categorie START! komen alle studenten terecht die een goed idee hebben dat verder moet worden uitgewerkt, of net zijn begonnen met ondernemen. Daarnaast is er de categorie GESTART!, bedoelt voor studenten en alumni met een eigen bedrijf met wat meer ervaring. “In beide categorieën komt er een winnaar naar voren”, vertelt Jurri Koops. “Maar ook de andere deelnemers zijn wat ons betreft winnaars; iedereen doet in een korte tijd ontzettend veel kennis op, krijgt een enorm netwerk en weet waar je aan moet werken.” Op vrijdag 15 oktober gaat de tweede ronde van start. Eind november weten we welke deelnemers zich Saxion Ondernemer van 2021 mogen noemen.

Jury

De jury bestaat dit jaar uit diverse professionals uit het bedrijfsleven. Bob Vos, algemeen directeur van Switch IT Solutions, Bas Cornelissen, algemeen directeur bij EW Facility Services, Marco Aarnink, captain bij Print.com en Judith Lansink, architect en eigenaar van MET Architecten komen tijdens de tweede ronde en de finale in beeld. Zij besluiten uiteindelijk welke studenten zich Saxion Ondernemer van het jaar mogen noemen

Bekijk alle foto's in dit album op Flickr of bekijk een selectie hieronder.

Dennis Moekotte

Als freelance camerajournalist vind je Dennis steeds vaker in de gebouwen van Saxion. Zijn passie ligt in het vertellen van verhalen in beeld en geluid (en daar schrijft 'ie af en toe ook bij). Met zijn bedrijf Moekotte Media richt hij zich op maken van uiteenlopende videoproducties. In zijn vrije tijd houdt hij van koken en van wandelen met zijn twee honden.