Digitalguyss.jpg

Alumni Hein en Jeroen werden na de studieroute Online Marketing 'DigitalGuys'

Kiki Hannink.jpeg
Kiki Hannink Leestijd Minuten

Binnen een maand gingen de net afgestudeerde Hein Abbring en Jeroen Olthoff (Commerciële Economie) van het klaslokaal naar hun eigen kantoor met hun onderneming DigitalGuys, die ze al tijdens hun studietijd begonnen. Dit deden ze vanuit hun passie voor online marketing. "Het geeft echt een kick om de conversies van onze samenwerkingen te zien verdubbelen."

Wat hebben jullie gestudeerd bij Saxion?

“Wij zijn beiden in 2017 begonnen aan de studie Online Marketing. Dit is een studieroute van de opleiding Commerciële Economie. Tijdens de introductie week van Saxion hebben we elkaar al ontmoet. Hier hebben we elkaar meteen van de beste en slechtste kant gezien. Ook zaten we bij elkaar in de klas en begonnen we veel samen op te trekken. Deze studie hebben we beiden in 2021 afgerond. In ons tweede jaar zijn we begonnen met DigitalGuys.”

Wat doen jullie voor werk en hoe is dat gekomen?

“We zijn digital marketeers. Dit is gekomen door de studie online marketing van Saxion. Hierin leerden wij onze gezamenlijke passie kennen: bedrijven online groot maken. In ons eerste jaar van de studie begonnen we aan een online marketingproject. Bij dit project mochten we voor een opdrachtgever een online marketingstrategie ontwikkelen. Met deze strategie wilden we nieuwe klanten aantrekken voor onze opdrachtgever. Hierdoor zijn we voor het eerst in aanraking gekomen met het advertentieplatform van Google: Google Ads. In de eerste week zagen we dat er een record aantal klanten was aangetrokken. Hier werden wij zo enthousiast van, dat we wisten dat we hier iets mee wilden doen. Zo is onze passie geboren.”

Wat zijn jullie functies?

“Onze functies verschillen van elkaar en dat is het mooie aan onze combinatie. Wanneer je denkt alles alleen te kunnen, moet je dat ook alleen doen. We zijn ervan overtuigd dat we precies goed op elkaar aansluiten waardoor we samen een compleet team vormen. Concreet gezegd zijn Heins specialiteiten het ontwerpen en realiseren van websites en online adverteren (SEA). Jeroens specialiteiten zijn het organisch laten groeien van bedrijven (SEO) en het accountmanagement met de klanten. Samen zijn we ijzersterk in het ontwikkelen van volledige online marketingstrategieën om een bedrijf te laten groeien.”

Hoe zijn jullie op het idee gekomen van DigitalGuys?

“Tijdens onze studie zaten we vaak te brainstormen in de kantine. We zagen, zoals genoemd bij de vorige vraag, dat we echt toegevoegde waarde konden bieden voor bedrijven. In onze laatste twee schooljaren hebben we veel ervaring opgedaan met onze stages. Zo hebben we meegewerkt bij grote online marketing bedrijven in Twente en in de randstad. Hier kwamen we erachter dat we dit voor onszelf moesten doen, maar dan met onze eigen twist.”

Wat vinden jullie het leukst aan jullie werk?

“Het allerleukste aan ons werk is om te zien hoe we ondernemingen kunnen laten groeien. Vooral online. Het geeft echt een kick om de conversies van onze samenwerkingen te zien verdubbelen. We werken aan veel verschillende soorten bedrijven, de diversiteit maakt het erg leuk. Het mooiste aan het zelfstandig ondernemen is dat wij kunnen kiezen met wie we willen samenwerken. Vooraf gaan we altijd met bedrijven rond de tafel zitten. Vervolgens gaan we kijken of we elkaar echt kunnen helpen. Dat maakt het ook wel eens dat we bedrijven afwijzen. Wij koesteren het liefst goede en lange samenwerkingen waarbij beide partijen op dezelfde lijn zitten. Hieruit komt ook het beste resultaat.”

Wat is het meest bijzondere dat jullie hebben meegemaakt in jullie loopbaan?

“We waren nog maar net begonnen toen we werden benaderd door een bedrijf. Voor de afspraak wisten we niks over dit bedrijf, alleen de domeinnaam en dat ze wilden afspreken. We hebben toen meteen een afspraak ingepland en via een kennis een kantoorruimte gehuurd. Het was een verassing toen er opeens een gloednieuwe Tesla aankwam rijden, daar schrokken wij als broekkies een beetje van. Het was meteen een serieus bedrijf waarmee we hadden afgesproken en zo kwamen we erachter dat we echt al serieus bezig waren. Het was een bijzondere ervaring waar we nog vaak om lachen.”

Wat is jullie tips voor andere studenten?

“Neem zo vroeg mogelijk een bijbaan bij een studie-gerelateerd bedrijf. Zelf hebben wij dit beide gedaan. Na het benaderen van ongeveer 5 bedrijven was het al raak. Het mooiste is dat je al veel meer leert van het vak dat je later wilt uitoefenen. Ook kom je erachter of het werk je leuk lijkt. Je bouwt hier naast kennis, ook een netwerk op. Zo zijn wij nu toevallig met een gaaf project bezig via de neef van Heins oude collega, van zijn eerste echte bijbaan. Saxion geeft hier ook expres één dag in de week vrij voor. Door deze ervaring is de kans veel groter dat je na je studie ergens terecht kunt of je eigen onderneming kunt starten.”

Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.