Onderwijs

Alumnus Laura is HR-consultant: ‘Ik vind het fijn als mensen tevreden aan het werk zijn’

Leestijd Minuten

Alumnus Laura Foks studeerde in 2017 af aan de opleiding Human Resources Management. Met een achtergrond in de horeca vindt ze tevreden mensen erg belangrijk en als HR-consultant bij GuHRu zorgt ze voor tevreden medewerkers in verschillende sectoren. “De stap van HR-medewerker binnen een organisatie naar de functie van externe HR-consultant is echt een nieuwe uitdaging voor mij.”

Hoi Laura, welke opleiding heb je bij Saxion gedaan?

“Ik ben in 2013 begonnen aan de opleiding Human Resources Management. Daarvoor heb ik eerst een horecagerelateerde opleiding gedaan op mbo-niveau en heb ik ook in de horeca gewerkt. Daar heb ik een leuke tijd gehad, maar ik wilde toch weer een opleiding gaan doen. Ik heb toen de mbo-opleiding Facilitair Leidinggevende gedaan. Ik had de smaak weer te pakken en ben toen doorgegaan met studeren. De opleiding HRM bij Saxion sprak mij erg aan omdat ik er tijdens mijn opleiding Facilitair Leidinggevende achter kwam dat ik alles omtrent personeelszaken interessant vond. Ook vind ik het erg fijn als mensen blij en tevreden aan het werk zijn en met HRM kan ik dit allemaal goed combineren.”

Waar werk je?

“Ik werk sinds december bij GuHRu als HR-consultant. Na een fijne periode van vier jaar als HR-medewerker bij een schoonmaakbedrijf, was ik toe aan een nieuwe stap. GuHRu leek mij een mooie plek om veel ervaring op te doen in verschillende sectoren. GuHRu regelt voor mkb-bedrijven alle zaken rondom personeel, met alle benodigde expertise. Je krijgt te maken met allerlei werkzaamheden op het gebied van verzuim, arbeidsvoorwaarden of werving en selectie.”

Voor twee bedrijven regel ik alle HR-gerelateerde onderdelen, zoals contractbeheer, ziekteverzuim en het voeren van gesprekken met medewerkers. Je weet ‘s ochtends niet wat er die dag op je pad komt.

Wat doe je bij GuHRu?

“Als HR-consultant werk je voor meerdere opdrachtgevers. Ik werk nu voor twee verschillende bedrijven. Bij deze bedrijven regel ik alle HR-gerelateerde onderdelen, zoals contractbeheer, ziekteverzuim en het voeren van gesprekken met medewerkers. Je weet ‘s ochtends niet wat er die dag op je pad komt. “

Wat vind je het leukste aan je werk?

“Bij GuHRu werk je individueel bij een klant, maar je hebt wel collega’s waar je mee kan sparren. Bij de andere consultants kan ik om informatie vragen, dat vind ik erg fijn. De stap van HR-medewerker binnen een organisatie naar de functie van externe HR-consultant is echt een nieuwe uitdaging voor mij. In mijn werkzaamheden is veel afwisseling, zo werk ik nu in een voor mij nieuwe sector.”

Welke tips heb je voor studenten?

“Bereid je goed voor op een sollicitatie. Vraag in je omgeving wat de mensen om je heen voor werk doen. Wat ze van hun werk vinden en kom er op die manier achter of iets ook bij jou zou passen. Ook als je bijvoorbeeld naar een open dag gaat van een opleiding is het goed om heel veel vragen te stellen, zo krijg je voor jezelf een beeld of iets ook bij jou past.”

Wil jij ook in de HR werken?

Lees meer over de opleiding HRM!