Anne Klarenbeek
Onderwijs

Anne volgde een deeltijdmaster: ‘Leuk om mensen te spreken met andere inzichten’

Anne Klarenbeek is docent bij de International Business School en volgde vanaf 2015 drie jaar lang de deeltijdmaster Leren en Innoveren – Teacher Leader. “Vanaf de eerste dag kon ik het al toepassen in m’n werk.”

Hoi Anne, waarom ben je destijds een deeltijdstudie gaan doen?

“Ik ben in 2009 begonnen als docent bij Saxion en heb toen, zoals elke nieuwe docent, een basiscursus didactiek gevolgd. Daarna heb ik zo goed als ik kon links en rechts informatie opgehaald voor mijn lesontwikkeling, toetsing en begeleiding. Ik nam regelmatig het voortouw om onderwijsinnovaties te bedenken en in te voeren – op kleine en wat grotere schaal – maar ik merkte dat ik toch vaak tekortkwam.

Veel deed ik op gevoel, maar zo zit ik eigenlijk niet in elkaar. Ik wilde me meer verdiepen in het wetenschappelijke, zodat ik doordachte keuzes kon maken. Hoe krijg je een docententeam bijvoorbeeld zover dat ze iets nieuws accepteren en dat blijven doen? Daar ging het veel over. Dat kon ik vanaf de eerste dag al toepassen in m’n werk. Daarnaast had ik ook gewoon zin om weer iets te leren, om intellectueel gezien ergens mijn tanden in te zetten.”

Hoeveel tijd was je kwijt aan de opleiding en hoe combineerde je je studie met je werk en je privéleven?

“Haha, dat weet ik nog steeds niet zo goed, maar het is gelukt! Ik besteedde denk ik circa 20 uur per week aan de studie, waarvan elke week één volle dag les. Als ik ergens een paar uurtjes vrij had, ging ik er gewoon voor. Maar je moet wel genoegen nemen met het feit dat je bepaalde dingen, zoals je hobby of je reguliere werk, minder vaak of lang kan doen.

Hoe vond je het om de master te volgen samen met andere docenten uit het werkveld?

“Het is leuk om mensen te spreken met andere inzichten. Er zaten maar twee hbo-docenten tussen, maar het was juist heel interessant om ook met de docenten uit het voortgezet en lager onderwijs over hun situatie te spreken. Ook omdat zij dingen zien die je zelf niet doorhebt. Dat lucht op én geeft nieuwe inzichten.”

Ik heb tijdens de master geleerd de zaken altijd eerst even rustig te bekijken en de benodigde informatie te verzamelen, alvorens een mening te vormen. Dat geeft rust en vertrouwen.

Hoe pas jij jouw opleiding nu toe binnen je baan als docent?

“Elke keer als ik tijdens mijn werk een keuze moet maken ten aanzien van de opleiding – zij het een les, een module of op grotere schaal – kan ik terugvallen op wat ik tijdens mijn master heb geleerd over bijvoorbeeld curriculumanalyse en curriculumontwikkeling. Daarnaast heb ik tijdens de master geleerd de zaken altijd eerst even rustig te bekijken en de benodigde informatie te verzamelen, alvorens een mening te vormen. Dat geeft rust en vertrouwen.”

Wat gaan we in de toekomst van je zien?

“Goede vraag! Momenteel fuseert mijn academie met een andere (International Business School en Financiën, Economie en Management) en zijn de dagelijkse dingen vanwege de pandemie nog niet bepaald makkelijk. Het is al moeilijk genoeg om de lopende zaken te regelen en te proberen ervoor te zorgen dat studenten op gang blijven. Ik kan me voorstellen dat ik, als deze dingen weer wat meer vanzelf gaan, me weer ga verdiepen in mijn favoriete onderwerp: kritisch denken. Er is in de academische wereld heel wat te doen op dat gebied."

Wat is je droom?

“Ik wil graag voor volle zalen optreden met mijn big band, maar dat bedoel je waarschijnlijk niet. Qua werk heb ik op dit moment geen droom; wel hoop ik dat concepten als Flipping the classroom en het Saxion Onderwijs Model ooit echt goed gaan werken. En dat studenten het onderwijs gaan maken. Op dit moment zijn docenten volgens mij nog vooral aan het werk, vragen aan het stellen en lessen aan het bouwen, terwijl we meer zouden moeten faciliteren en de studenten echt iets zouden moeten komen halen. Ik hoop te kunnen uitvinden wat daartoe de sleutel is.”

Heb je nog inspirerende tips voor andere mensen met eenzelfde droom?

“Laat je inspireren, maar niet leiden, door mooie verhalen. Wees kritisch en eigenwijs. Gebruik je verstand en doe je onderzoek. Ga niet zomaar mee wat iemand vertelt, maar denk ook na: wat vind ik ervan, wat kan ik gebruiken en waar ga ik nog over in discussie?"

In deeltijd studeren bij Saxion?

Bekijk de opties!
Landing-OOA-focus.jpg

Bezoek onze open avond!

Meer weten over in deeltijd studeren? Kom dan naar onze open avond! Op dit moment kom je alles te weten over jouw favoriete opleiding(en), studeren in deeltijd én kun je vragen stellen aan de aanwezige docenten én studenten!

Meld je aan