Beginnen met deeltijd: dit moet je weten

Net als je de keuze hebt gemaakt om te beginnen met deeltijd, poppen de volgende vragen alweer op. Verdiepen, verbreden of toch die carrièreswitch? En in welke vorm: een volledige deeltijdstudie of toch een cursus of een enkele module? En die extra bal in de lucht houden, hoe doe ik dat? Eerlijk is eerlijk, dat zijn geen makkelijke vragen. Maar bedenk dit: de meest belangrijke en gedurfde keuze heb je al gemaakt. Je kiest er namelijk voor om jezelf te blijven ontwikkelen in een steeds veranderende arbeidsmarkt. Dit artikel helpt je verder op weg, zodat je straks de keuze maakt die het beste past bij jouw ambitie en situatie.

3 manieren om je goed te oriënteren op een deeltijdstudie

Een snelle blik op het aanbod deeltijdstudies en je ontdekt hoeveel er mogelijk is: onderwijs in ongeveer 20 verschillende vakgebieden, aangeboden in meer dan 10 verschillende studievormen. Door je goed te oriënteren krijg je scherp wat er past bij jou. We zetten 3 manieren voor je een rij:

1. De open avond

Voor het vinden van algemene informatie over studies en studievormen is de zoekmachine natuurlijk jouw beste vriend, maar bij een open avond komt de informatie echt tot leven. Rechtstreeks van studenten en docenten hoor je wat je kunt verwachten, en je krijgt ook direct een gevoel bij jouw nieuwe studieomgeving. Naast de open avonden op locatie, kun je ook een online open avond bezoeken.

2. Loop een dag mee

Tijdens een meeloopdag ga je op locatie met een eerstejaarsstudent op pad en ervaar je hoe het is om een deeltijd Saxion-student te zijn. Tijdens de meeloopdag volg je échte lessen. Dit kan soms wat abstract aanvoelen, maar zo kom je er wel achter hoe het écht is om bij Saxion te studeren. Je proeft de sfeer in de klas, maar kan ook in gesprek gaan met de deeltijdstudenten.

3. Het studieadvies op maat

Je weet welke deeltijdopleiding past bij wat jij wil bereiken, maar twijfelt nog over hoe je dit kan inpassen in je huidige leven. Een studieadvies op maat kan die twijfels wegnemen. Samen met een studiecoach kijk je wat er nodig is om te starten. Dit gesprek is zowel informerend als adviserend en zorgt ervoor dat jij de juiste keuze maakt!

Nieuwsgierig? Bekijk ons volledige deeltijd aanbod

Bekijk onze studies

Ontdek hoe anderen studeren in deeltijd ervaren

Ervaringen van anderen, we laten ons er maar wat graag door leiden bij de keuzes die we maken. En dat zijn vaak goede raadgevers. Zeker als het mensen zijn die je vertrouwt en waar je je verbonden mee voelt. Heb je iemand in jouw omgeving die een deeltijdstudie volgt, dan is het misschien wel tijd om samen een kopje koffie of thee te gaan drinken.

Ervaringsverhalen

Daarnaast geeft het lezen van ervaringsverhalen over studeren in deeltijd je ook een goed beeld van wat je straks kunt verwachten. In het verhaal van Diana bijvoorbeeld, lees je hoe het is om werk, privé en studie te combineren. Een uitdaging, maar zeker niet onmogelijk.

Beginnen met deeltijd: vergeet de praktische kant niet

Het helpt als je weet welke richting en studievorm passen bij wat jij wil bereiken, maar beginnen met deeltijd is geen rechte weg. Verdiep je daarom ook in de praktische informatie die online te vinden is, zoals over:

• Financiering van je deeltijdstudie

Inzicht in wat een deeltijdstudie kost en welke mogelijkheden je hebt om je studie te financieren is belangrijk. Meer informatie over de financiering van je deeltijdstudie vind je hier

• Relevante praktijkomgeving

Wellicht dat je de term ‘relevante praktijkomgeving’ (RPO) al bent tegengekomen. Die heb je nodig om te kunnen starten met een groot deel van de deeltijdopleidingen bij Saxion. Het is een organisatie in het werkveld van je opleiding waar je aan de beroepsproducten voor de opleiding werkt. Informatie over de voorwaarden en tips om een RPO te vinden lees je hier

• Inschrijving

Wellicht ben je nog niet zover om je in te schrijven voor een deeltijdopleiding. Toch is het handig om te weten wat er bij een inschrijving komt kijken. Denk aan toelatingseisen en aanmelddata. Klik hier voor alle informatie over de inschrijving

Op weg naar jouw volgende succes

Door de adviezen hierboven te volgen heb je alweer wat hordes genomen op weg naar jouw volgende succes, maar er poppen ongetwijfeld ook weer nieuwe vragen op. Vergeet dan niet dat je  de meest belangrijke en gedurfde keuze al hebt gemaakt!

Landing-OOA-focus.jpg

Bezoek onze open avond!

Meer weten over in deeltijd studeren? Kom dan naar onze open avond! Op dit moment kom je alles te weten over jouw favoriete opleiding(en), studeren in deeltijd én kun je vragen stellen aan de aanwezige docenten én studenten!

Meld je aan

Max Nab

Als redacteur vertelt Max graag sterke verhalen. Niet door te overdrijven, maar door te schrijven over mensen, gebeurtenissen of ideeën waar een zekere kracht van uitgaat. Vanuit het idee dat sterke verhalen ons compas vormen in een wereld die steeds complexer wordt.