Nathalie.jpg
Onderwijs

Nathalie wist al heel lang dat ze met al haar praktijkervaring het onderwijs in wilde

Leestijd Minuten

Na een bachelorstudie bij Saxion begon Nathalie in 2019 aan de master Health Care & Social Work. Het doel hiervan was om docent te worden en dat is gelukt. “Op het moment dat ik de laatste meesterproef had ingeleverd kwam er een vacature online.”

Welke opleidingen heb je bij Saxion gedaan?

“Ik heb twee opleidingen bij Saxion gedaan. Ik durf het bijna niet te zeggen, maar zo’n twintig jaar geleden heb ik Sociaal Pedagogische Hulpverlening (nu Social Work) gestudeerd en daarna ben ik gaan werken. In 2019 ben ik weer naar Saxion gekomen voor de Master Health Care & Social Work.”

Waarom ben je die master gaan doen?

“Ik had een heel duidelijk doel voor ogen: de master halen en dan de overstap maken naar het onderwijs. Na twintig jaar praktijkervaring wilde ik heel graag mijn kennis en kunde overdragen aan een nieuwe generatie. Ik twijfelde er al eerder over om de stap naar het onderwijs te maken, maar toen heb ik het niet gedaan. In de periode dat ik aan de master begon, werkte ik nog onregelmatig, dus kon ik dit goed combineren met mijn werk. Eerst de kinderen naar school, dan aan de studie en daarna werken. Je moet wel heel gedisciplineerd zijn om bij te blijven.”

Heb je je doel bereikt?

“Jazeker, ik heb mijn master afgerond en werk nu als docent Social work bij Saxion. Toevalligerwijs kwam het precies zo uit: op het moment dat ik de laatste meesterproef had ingeleverd kwam er een vacature online. Het heeft écht zo moeten zijn.”

Wat is nu je werk?

“Ik ben docent/onderzoeker en ik geef vooral methodische vakken. Dat is ook mijn achtergrond vanuit de praktijk. Ook begeleid ik een groepje vierdejaarsstudenten met hun onderzoek. Dat past goed, omdat ik zelf ook net mijn onderzoek heb afgerond. Daarnaast begeleid ik nog tweedejaars stagiaires. Het is heel divers wat ik allemaal mag doen.”

Wat deed je precies die twintig jaar in het werkveld?

“Ik ben eigenlijk twintig jaar op dezelfde plek gebleven. Ik heb in die periode bij Trias Jeugdhulp in Hellendoorn gewerkt. Dat is een vrij grote jeugdzorgorganisatie. Ik heb altijd op de behandelgroepen gewerkt. Ook heb ik ruim tien jaar voor Trias in de ondernemingsraad gezeten als pedagogisch medewerker. Ik zeg altijd dat ik niet van werkplek hoefde te veranderen, omdat mijn werkplek telkens veranderde. Dan veranderde de manier van werken of de samenstelling van mijn werkzaamheden. De laatste drie jaar van mijn carrière was ik naast mijn werkzaamheden bij de groepen ook trajectcoördinator. Dat vond ik het allerleukste. Zo zag ik telkens nieuwe uitdagingen op dezelfde plek.”

Mis je het dan niet om in de praktijk aan het werk te zijn?

“Gek genoeg niet. Daar was ik zelf ook wel verbaasd over. Na twintig jaar afscheid nemen van je werk is lastig. Ik ben iemand die het eigenlijk heel spannend vindt om nieuwe dingen te doen, maar ik heb het hier erg naar mijn zin. Heel af en toe spookt er wel een casus door mijn hoofd en vraag ik het me af hoe het met bepaalde mensen is. Daarom ga ik af en toe nog wel langs om koffie te drinken. Ik vind het heel bijzonder dat ik heb mogen bijdragen om kinderen wat tools in hun rugzakje te stoppen. Voor nu merk ik gewoon dat ik bij Saxion heel erg op mijn plek zit. Ik vind het heel leuk om met studenten bezig te zijn.”

Hoe bevalt het onderwijs?

“Ik ben erg blij met mijn keuze. Ik riep al een lange tijd dat ik dit wilde gaan doen. Ook als ik terugkijk naar mijn eigen studententijd ben ik blij hoe ik dit heb aangepakt. Zelf vond ik altijd de docenten die uit het werkveld kwamen het meest inspirerend. Het vervlechten van theorie en de praktijk is zo waardevol. Dat wilde ik heel graag gaan doen, als ik naar de studenten luister, denk ik dat dat me aardig lukt. Ook kan ik me nu goed verplaatsen in studenten, omdat ik zelf ook net weer van school kom. Ik begrijp de spanning voor een tentamen.”

Wat vind je het leukste van je werk?

“Met name het voor studenten inzichtelijk maken van de theorie, door deze te vervlechten met de praktijk. Studenten vraag zich vaak af: waarom hebben we dit vak? Ik vind het erg leuk om te laten zien hoe ze die kennis in de praktijk kunnen gebruiken en waarom iets dus wel belangrijk is. Die inzichten meegeven, dat vind ik leuk.”

Welke tips heb je voor studenten die ook een mooie baan willen vinden?

“Kennis is belangrijk, maar het is nog belangrijker dat je weet hoe je die kennis moet toepassen. Het is belangrijk dat je je heel bewust bent van wat je doet. Zeker in dit werkveld. Bij jeugdzorg zeggen ze altijd: je zegt wat je doet en je doet wat je zegt. Ik zou alle studenten willen meegeven dat te laten zien. Daarnaast denk ik dat humor erg belangrijk is. Daarmee kan je veel relativeren. En dat is erg belangrijk.”

Benieuwd naar de master Health Care & Social Work?

Lees hier meer!