Portretfoto van deeltijdstudent Sander
Deeltijd Onderwijs

Sander: 'De inhoud van deze master pas ik gelijk toe in mijn werk als docent'

Sander Dommerholt is docent van de opleiding PIE bij het Twents Carmel College en projectcoördinator binnen het project Sterk Techniek Onderwijs. Hij is 30 jaar, woont in Rijssen en volgt de Master Leren en Innoveren – Teacher Leader bij Saxion. Wij vroegen Sander naar zijn ervaring als deeltijdstudent bij deze master.

Kun je ons vertellen hoe je de keuze voor deze master hebt gemaakt? En waarom Saxion?

"Na de afronding van mijn lerarenopleiding merkte ik dat ik mij verder wilde verbreden binnen het onderwijs. Ik was tot op heden voornamelijk aan het werk binnen het PIE plein en ik wilde mij graag verdiepen in het veranderen van het onderwijs. Ik heb mij vervolgens eerst georiënteerd binnen een tweede bevoegdheid, maar tijdens deze oriëntatie sprak ik met mijn collega’s en zij vertelden mij over deze master.

Binnen deze master sprak mij voornamelijk aan, dat je leert hoe je een goede onderbouwing van je keuzes beschrijft. Veel zaken deed ik al vanuit mijn ervaring in het onderwijs of mijn ervaring als leider binnen de scouting. Door middel van deze master wilde ik bereiken dat de keuzes die ik maak ook te onderbouwen zijn vanuit de literatuur en de gedane onderzoeken."

Hoever ben je met de master?

"Ik zit in de afrondende fase van de master. Ik heb alle modules gehaald en wacht op de beoordeling van mijn ontwerponderzoek en mijn portfolio."

En hoe bevalt het tot nu toe? Het studeren bij Saxion, de master en de overall ervaring?

"Het studeren binnen het Saxion en binnen de master bevalt erg goed. Er is veel oog voor de combinatie werk en studeren. Dit is erg belangrijk gezien het feit dat alle studenten binnen deze master ook een baan hebben. Als bepaalde deadlines niet gehaald kunnen worden zijn de docenten erg flexibel en hebben oog voor de totale situatie."

Voldoet de inhoud van de master aan je verwachtingen?

"Ja, absoluut. Door deze master heb ik mij veel meer bewust bekwaam kunnen maken. De inhoud van de master is niet altijd gemakkelijk, maar is wel direct toepasbaar in het onderwijs en dit is voor mij een belangrijk onderdeel. Doordat de inhoud van de lessen toepasbaar zijn in mijn eigen onderwijssituatie, verhoogt dit gelijk mijn eigen motivatie. Hierdoor wil ik graag meer weten over het desbetreffende onderwerp."

Kun je iets vertellen over een struikelblok dat je tegenkwam tijdens het studeren? Hoe heb je dat opgelost?

"Voor mij was de grote hoeveelheid literatuur een struikelblok. Ik ben een praktisch ingesteld persoon en ik werk graag vanuit de praktijk. De master is er juist op gericht om te werken vanuit de theorie/literatuur. Door onderwerpen te kiezen die mij direct aanspreken, zorgt dit voor meer motivatie om hier literatuur over te lezen en mij hierin te verdiepen."

Wat is jouw einddoel en/of toekomstplannen wanneer je de master hebt behaald?

"Door de master en mijn onderwijservaring is er aan mij gevraagd om de rol als projectcoördinator binnen het project Sterk Techniek Onderwijs (STO) op mij te nemen. In dit project proberen wij er voor te zorgen dat leerlingen gemotiveerd worden om te kiezen voor een baan/opleiding binnen de techniek. Dit gebeurt door activiteiten uit te voeren binnen het basisonderwijs, maar ook door contact met bedrijven en andere externe organisaties. Binnen de rol als projectcoördinator begeleid ik verschillende docenten in hun rol als onderwijsontwikkelaar. Deze rol zorgt ervoor dat ik veel ervaring op kan doen in het begeleiden van en communiceren met collega’s."

Heb je nog tips of opmerkingen voor toekomstige studenten van deze master?

"Belangrijk voor toekomstige studenten is de balans tussen werk, studie en je privéleven. De master vraagt veel van je vrije tijd, maar je krijgt er veel voor terug. Mijn advies is dan ook om opdrachten te ontwerpen die je direct binnen je eigen onderwijscontext kunt gebruiken. Dit zorgt voor meer motivatie en je kan er gelijk mee aan de slag."

In deeltijd studeren bij Saxion?

Bekijk de opties
Landing-OOA-focus.jpg

Bezoek onze open avond!

Meer weten over in deeltijd studeren? Kom dan naar onze open avond! Op dit moment kom je alles te weten over jouw favoriete opleiding(en), studeren in deeltijd én kun je vragen stellen aan de aanwezige docenten én studenten!

Meld je aan