Studentenleven

Van depressie naar een positieve mindset: 'Mijn ervaringen wil ik doorgeven aan anderen'

Elcin Coraklar.jpg
Elçin Çoraklar Leestijd Minuten

Ronald Foks is vierdejaars student Commerciële Economie en vertelde in een video op LinkedIn over zijn verleden met depressie. Hij deelde zijn persoonlijke ervaringen en dit trok de aandacht van Student-redacteur Elçin. Ze nodigde hem uit voor een gesprek.

In de Teams-vergadering straalt Ronald positiviteit uit. Hij vindt het fijn om zijn verhaal te mogen delen. “De reden dat ik mijn YouTube-kanaal ben begonnen, is dat de meeste mensen er niet bij stilstaan dat het een depressie is. Ik ben het goede voorbeeld over dit onderwerp omdat ik het zelf heb meegemaakt.”

Leuk je te ontmoeten Ronald! Voordat we beginnen over dit onderwerp, kun je ons eerst vertellen wat een depressie is?

“Ik heb een groot gedeelte van mijn leven last gehad van depressies. Een depressie houdt in dat je een lange periode niet het positieve van het leven inziet en een lange termijn vermoeidheid ervaart.”

Kun je vertellen over jouw verleden met depressie?

“Ik heb zeven jaar in verschillende pleeggezinnen gewoond. Voor mij was het daarom lastig om nieuwe vrienden te maken, omdat ik wist dat ik toch weer weg zou gaan. Dit heeft ervoor gezorgd dat ik bindingsangst heb opgebouwd.

Na zeven jaar mocht ik weer thuis wonen bij mijn ouders. Toen begonnen de depressieve klachten. Op de middelbare school ging het slechter. Ik had mijn emoties niet verwerkt en besefte toen pas wat ik allemaal had meegemaakt in mijn leven.”

Op een gegeven moment kreeg ik het zwart voor mijn ogen.

Saxion-student Ronald Foks over zijn ervaringen met depressie

Was er een moment dat je brak?

“In mijn laatste jaar op het mbo brak ik. Mijn ouders hadden veel problemen waar ik vaak tussenin zat. Ik praatte mijzelf negatieve gevoelens aan en op een gegeven moment stortte ik in.”

Wanneer besloot je hier verandering in te brengen?

“Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om hulp te zoeken. Dit duurde erg lang, omdat ik zelf heel eigenwijs was.”

En dat hielp?

“Zeker! Ik ben echt blij dat ik die keuze heb gemaakt. Ik kreeg bepaalde inzichten waar ik zelf niet op had kunnen komen. Iedereen die een depressie heeft, zou ik het aanraden om te luisteren naar de mensen om je heen. Het is soms moeilijk om naar anderen te luisteren omdat je jezelf al niet vertrouwt, maar vind daarin de personen die je kunt vertrouwen.”

Hoelang duurde het dat je je weer jezelf voelde?

“Na mijn mbo koos ik ervoor om op mezelf te wonen zodat ik wat afstand kon nemen van mijn familie. Ik wilde graag mezelf leren kennen.”

Denk je dat het afstand nemen hielp?

“Niet zozeer het afstand nemen, maar uit mijn comfortzone gaan hielp enorm. Hierdoor ging ik aan mezelf werken. Ik raad het iedereen aan om met kleine stapjes uit je comfortzone te gaan.”

In mijn vriendenkring zag ik dat door de pandemie veel mensen negatieve gevoelens hadden. Ik zag dat er iets speelde in de coronatijd.

Saxion-student Ronald Foks over zijn ervaringen met depressie

En nu ga je dankzij YouTube uit je comfort zone!

“Klopt! Alles wat ik heb geleerd over zelfontplooiing, in de breedste zin van het woord, wil ik doorgeven en leren aan anderen. Mijn video’s kunnen helpen om meer structuur in je leven te krijgen en een positievere mindset op te bouwen. En niet alleen voor mensen met een depressie, ook voor mensen die meer interesse hebben in zelfontwikkeling.”

Hoe ben je op het punt gekomen om je verhaal op het internet te delen?

“Tijdens de pandemie zag ik in mijn vriendenkring dat veel mensen negatieve gevoelens hadden. Ik ben onderzoek gaan doen en toen bleek dat er in coronatijd nog nooit zoveel studenten depressief zijn geweest.

Ik ging terugkijken naar mijn tijd. De oude ik zou precies in hetzelfde schuitje vallen en de nieuwe ik zou graag andere mensen willen helpen. Ik ben altijd een persoon geweest die energie krijgt van mensen om mij heen en door anderen te helpen. Daarom dacht ik: waarom doe ik dat nu niet. Alles waar ik in mijn YouTube-kanaal over praat, heb ik ervaren en ook toegepast in mijn leven.”

Vond je het niet eng om zo’n gevoelig onderwerp te delen?

“Dat is met alles waarmee je uit je comfort zone gaat! Maar uiteindelijk, als de positieve dingen groter zijn dan de negatieve dingen, is het voor mij een GO. Heel veel mensen vinden nieuwe dingen ook eng omdat ze te veel nadenken over wat anderen van hen vinden. Hierdoor vergeten ze de belangrijkste persoon: namelijk zichzelf! En om juist uit die boot te stappen en te laten zien dat het anders kan, leer ik mensen dat alles wat anderen over je zeggen in negen van de tien gevallen niet waar is.”

Heb je advies voor mensen die worstelen met een depressie?

“Veel mensen die depressief zijn, voelen zich alleen. Maar weet dat je niet alleen bent. Ga opzoek naar mensen die hetzelfde ervaren, bijvoorbeeld forums of social media. Begin met kleine stapjes. Desnoods vertel je het eerst aan iemand die je vertrouwt. Wees niet bang en weet dat er meerdere mensen zijn die dit ervaren.”

Bekijk hier het YouTube-kanaal van Ronald. Komende week is het de landelijke Week van de Psychiatrie (21 t/m 26 maart). Thema dit jaar is Elke stem Telt

Elcin Coraklar.jpg

Elçin Çoraklar

Elçin studeert Creative Business bij Saxion en werkt bij Saxion als Studentredacteur. Ze is erg ondernemend en heeft daarom ook altijd een volle agenda, maar toch houdt ze ruimte over om te genieten. In haar vrije tijd staat ze vaak in de keuken of droomt ze weg op Pinterest. Ook pakt ze regelmatig haar koffer om nieuwe plekken te ontdekken.