Carlijne
Onderwijs

Carlijne loopt stage in Brussel: ‘Ik vind het geweldig om met verschillende culturen samen te werken’

Elcin Coraklar.jpg
Elçin Çoraklar Leestijd Minuten

Carlijne Dadema loopt stage bij een internationaal hotel en deelt met ons haar ervaringen binnen haar HR-functie. Ook geeft ze tips aan studenten die op zoek moeten naar een stage en hoe zij zich het beste kunnen voorbereiden op een sollicitatiegesprek. “Het is vooral laten zien wat jouw kwaliteiten zijn. Daarom moet je dat goed voor ogen hebben.”

Hoi Carlijne, welke opleiding volg je precies en wat houdt deze opleiding in?

“Ik zit in mijn tweede jaar van de opleiding Hotel Management. Er zijn heel veel verschillende vakken: je hebt projectgerichte vakken, zoals het organiseren van evenementen, en krijgt les over bijvoorbeeld marketing, financiën en organisatiestructuren.”

Je loopt stage bij Crowne Plaza Brussels Airport, een hotel in Brussel. Hoe ben je hier terecht gekomen?

“Ik zou een operationele stage doen en had daarom gesolliciteerd voor de front office.  Uiteindelijk kreeg ik het aanbod om bij de HR-afdeling stage te lopen. Dat komt niet vaak voor als je op zoek bent naar een operationele stage.”

Wat houdt een operationele stage in?

“Met een operationele stage ben je bezig met klantcontact. Je werkt bijvoorbeeld in het restaurant of staat achter de balie. Wat ik nu binnen de HR-afdeling doe, is meer een administratieve managementstage.”

Hoe kwam je in Brussel terecht?

“Het begon met het feit dat ik de basis van de Franse taal al heb. Omdat ik mijn Franse taal wilde verbeteren, was ik op zoek naar een stage waar ik dat kon doen. Brussel is ook Franstalig en daardoor kwam ik bij Crowne Plaza terecht.”

Wat mag je doen binnen deze stage?

“Van alles. Ik heb mijn eigen agenda en plan mijn eigen agenda. Ik controleer de payroll, ik ben verantwoordelijk voor de recruitment van de stagiaires en ben bezig met personeelsadministraties, zoals ziekteverlof, vakanties en personeelsgegevens. Ik assisteer voor een klein stukje ook de general manager. Het is heel breed, dus dat is heel leuk!”

Had je bepaalde leerdoelen voordat je met deze stage begon?

“Ik wilde vrijheid hebben én niet het gevoel hebben een stagiaire te zijn. Ik wilde mijn eigen taken hebben en het trainingsproces meemaken. Hier mag ik heel veel taken zelfstandig oppakken.”

Wat vind je het leukst aan deze stage?

“Ik vind de recruitment heel leuk, kijken hoe we meer studenten kunnen werven. Soms gaan we ook naar scholen en staan we daar als stand en promoten we het bedrijf als potentieel stagebedrijf. De sollicitatiegesprekken zijn ook heel leuk om te doen. Ik vind het ook leuk om met verschillende culturen samen te werken. Mensen komen van allerlei plekken over de hele wereld. Brussel zelf heeft veel culturen die samenkomen en dat zie je hier op de werkvloer ook terug. Iedereen staat open om elkaar te helpen, wat voor een prettige sfeer zorgt.”

Heb je tips voor studenten die nog op zoek moeten naar een stage?

“Proactief en open opstellen. Sta open voor meerdere opties en kijk naar meerdere bedrijven. Ik merk ook tijdens de sollicitatiegesprekken dat studenten niet goed voorbereid zijn op het gesprek, waardoor ze vast komen te lopen. Wat heel jammer is, want een sollicitatiegesprek is de eerste indruk die een bedrijf van je heeft.”

Hoe kun je je het beste voorbereiden op een sollicitatiegesprek?

“Om je sollicitatiegesprek goed voor te bereiden zou ik adviseren om je sterke en zwakke punten goed te kennen en deze goed te kunnen beargumenteren. Weet wat over jezelf te vertellen met je ervaringen, maar ook dingen die je leuk vindt om te doen in je vrije tijd. De belangrijkste tip is: verdiep je in het bedrijf. Wie zijn ze, wat doen ze en wat maakt het bedrijf uniek. Je moet weten waar je gaat stagelopen en het bedrijf wil weten waarom je bij hen stage wil lopen.”

Meer weten over de opleiding Hotel Management?

Lees hier verder!

Deel je verhaal!

Elke woensdag spreken we voor onze stagerubriek een Saxion-student die een interessante stage volgt of heeft gevolgd. Ben of ken jij iemand die ook over zijn of haar stage wil vertellen? Mail dan naar nieuws@saxion.nl.

Elcin Coraklar.jpg

Elçin Çoraklar

Elçin studeert Creative Business bij Saxion en werkt bij Saxion als Studentredacteur. Ze is erg ondernemend en heeft daarom ook altijd een volle agenda, maar toch houdt ze ruimte over om te genieten. In haar vrije tijd staat ze vaak in de keuken of droomt ze weg op Pinterest. Ook pakt ze regelmatig haar koffer om nieuwe plekken te ontdekken.